Sietze, probeer het probleem iets overzichterlijker te beschrijven. Het verhaal leest namelijk nogal warrig. Hieronder probeer ik even eea voor mezelf te verduidelijken.
Je hebt wel een verhalen gelezen over gaten in klepstoters en zo.
Dit kwam redelijk in de buurt, 3 a 4 mm ingedeukt.
Nokkenas had er niet veel last van of zal ik hem eerder as noemen, veel nok zat er niet meer op.
Bij jouw 16V motor waar het om gaat waren in de eerste instantie de nokken van de nokkenas weg gevreten en de klepstoters ingedeukt. Begrijp ik dat goed?
Hierna setje nokkenassen en klepstoters gebruikt gekocht en geprobeerd, echter waarschijnlijk kleppen open blijven staan, dus matorblok opgeblazen.
Je hebt ditzelfde motorblok (waarbij de nokkenassen weg waren en de klepstoters ingedeukt) geprobeerd op te knappen met een setjes gebruikte nokkenassen en klepstoters. Klopt?
Motorblok wordt nu gereviseerd, oa zuigerveren, kleppen slijpen, alle seals e.d.
Maar heb nu geen in om ook nog voor 16 x 15 euro klepstoters te moeten kopen.
Dus vandaar mijn vraag, heb al een aantal klepstoters mbv een lijmklem ingedrukt.
Nu kan ik een aantal volledig met de hand induwen en veren ze terug.
Als ik ze echte rin een bak met olie inpers bouwen ze geen druk op.
Ben bang dat ik de terugslagklep in de klepstoter kapot gemaakt heb en dat wil ik bij de rest voorkomen.
Ten eerste vind ik het een raar verhaal dat het motorblok opgeblazen zou zijn doordat er kleppen over zijn blijven staan...maargoed.
De klepstoters die je met een bankschroef of lijmklem sterk ingedrukt hebt, zou ik als het mijn gereviseerde motor was zeker niet meer gebruiken. Waar ik me allereerste van zou willen verzekeren is dat de nokkenassen en de klepstoters die jij hebt gekregen ook daadwerkelijk hetzelfde zijn als degene die eruit gekomen zijn. Anders gezegd: zijn het de juiste klepstoters en nokkenassen!? Dit kan je simpel beoordelen door de hoogte van de klepstoters en de nokkenassen voorzichtig (niet krassen!) met een schuifmaat op te meten.
Jij gebruikt tweedehands klepstoters. Er kan (zal) in die klepstoters dus nog olie aanwezig zijn waardoor de klepstoter 'hoger' geworden is en de klep dus aanduwt zonder dat dat de bedoelig is. Bij gebruik van tweedehands klepstoters kan je daarom proberen om voorzichtig de resterende olie uit de klepstoter te persen. Dit kan met behulp van een lijmtang, maar dan wel uiterst secuur en voorzichtig! Klepstoters zijn erg kwetsbaar, gebruik tussen de lijmtang en de stoter dus doek en zorg dat er geen vuil bij komt. Heel ver zal je ze overigens niet in kunnen drukken. Als je de olie eenmaal uit de stoter geperst hebt, zal de veer in de klepstoter het binnenwerk weer iets naar buiten drukken. Volgens mij komt er dan ook lucht in de klepstoter waardoor ze sowieso wat 'verend' aan zullen gaan voelen. Klepstoters die net uit een lopend blok komen, mogen in principe NIET verend aanvoelen omdat dat zou duiden op lucht in de stoter, en dus interne lekkage.
Normaal word een klepstoter overigens gevuld onder 2-3bar oliedruk. Deze olie komt via het randje van de stoter, en het gaatje in die rand, in de stoter terecht. De stoter in een bak olie leggen heeft dus absoluut geen zin...