Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 09:15

Ik heb in mijn Bertone een massaschakelaaar ingebouwd. Ik was daarmee in de veronderstelling dat mijn accu nooit leeg zu lopen als ik de Bertone langere tijd niet zou gebruiken. Helaas kwam ik er gisteren achter dat mijn accu compleet dood is.

1. Hoe kan het dat bij het gebruik van een massaschakelaar de accu toch leeg loopt...???

2. Kan ik door op de polen van de accu een multimeter te zetten de werking van de dynamo testen (jaja bij lopende motor!) ??

Wie oh wie.....
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 09:44

1. accu is gewoon overleden en kan zijn lading niet vasthouden.

2. met draaiende motor moet je over de accupolen tussen de 13,5 en 14,5 Volt meten (bij hoger toerental: 2000 ofzo). Als er gewoon nog steeds ca. 12 Volt op staat, is het OF de dynamo OF de spanningsregelaar.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 10:33

Thanks Roel. Jij bent ook vroeg trouwens.

De accu is trouwens nog geen jaar oud!!! Zou dus echt niet overleden mogen zijn!!!

Ik ga straks ff meten nadat ik de auto met een powerpack aan de praat heb gekregen! Ik ben bang dat mijn dynamo of spanningsregelaar de geest heeft gegeven. Want ik heb de auto gewoon werkend weggezet....

Is er nog een trucje om te kijken of het de spanningsregelaar of de dynamo is???
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 10:45

Gewoon meten idd. Wat voor soort massa schakelaar heb je??

Er zijn nl twee soorten.

- De bekende met de rode sleutel, die echt ales losgooit. ( Mijns inziens de enige juiste)

-Eentje met zo'n zwarte bakelieten draaiknop die je los moet draaien. Deze dingen hebben een bypass voor klokjes ed en kunnen dus alsnog je accu leegzuigen.(Is eigenlijk meer een diefstalbeveiliging.)

Als er een bypass op de massa kabel gezet is werkt trouwens geen van beide schakelaars, iets om dus ook eens goed te bekijken. Een accu gaat zeer snel defect als deze enige tijd diepoontladen blijft, Het kan natuurlijk zijn dat de accu een inwendige sluiting heeft, maar zeer waarschijnlijk is deze dan ontstaan door een te diepe ontlading.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 10:47

Morge,

Heb de enige juiste. Een rallyschakelaar met een rode sleutel. ik heb deze op de min-kabel van de accu gezet.... Dus alles gaat uit en er loopt geen enkele stroom meer. Daarom ben ik ook zo verbaasd dat de accu toch leeg is na een dikke twee weken stil staan.....
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 14:20

Schiet mij maar lek! Ik heb net de accu gemeten en die geeft maar 3 volt aan! Daarna met een jumpstarter geprobeerd te Bertone te starten. Startmotor ging amper rond.... Beetje kuchen maar meer niet...

M.i.zou dat betekenen dat de startmotor dood is.

Wie heeft er nog suggesties????
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1842
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 14:45

Accu defect.

Gooi je accu eraf en probeer te starten met alleen je startaccu...
kans is groot dat ie t dan wel doet.

Suc6
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 15:56

Nou en toen....

Andere auto naast de Bert gezet en met startkabels de Bert gestart. En dat ging!!

Daarna over de polen gemeten en bij stationair meet ik 12,5 en bij meer dan 3000 toeren meet ik 13,4

Is dat voldoende of doet de dynamo te weinig en zou ik echt naar de 14 moeten meten???

Dan zou dat betekenen dat de dynamo op zijn laatste benen loopt en dat zodoende de accu bij veel verbruik (lichten, blower etc.) langzaam leeg loopt i.p.v. bijlaad.

Wie oh wie?
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 16:05

Hij laad in ieder geval. De gemeten spanning in rust zegt me nu niets omdat je niet weet hoe vol de accu is die je erin gestopt hebt.

Zeker is wel dat je oude accu echt de geest heeft gegeven. ( Garantie misschien??)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 16:09

Ik heb gestart op de oude accu. dus geen accu verwisseld. Gewoon de oude erin laten zitten en startkabels erbij. Dus dan blijft de vraag of de dynamo voldoende bijlaadt....

En ik denk dat ik idd even terug ga met deze accu.Hij is net 5 maanden oud....
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 17:17

Jumpstarters zijn handig......maar helpen wel je accu om zeep.....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 17:28

Tom,

Dank voor je reactie maar kan je deze ook onderbouwen??? En dan resteert nog steeds mijn vraag of het bijladen voldoiende is (dikke 13 volt bij toeren...).
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Dynamo Bertone

zo jan 06, 2008 17:39

Jumpstart is piek op een (lege) accu - vinden accu's niet echt leuk....
Echter niet belangrijk want een accu is maar een accu.

Belangrijker is om een jumpstarter niet te gebruiken bij auto's met meer elektronica (computers ed) Was best een goede klant laatst....contact laten aanstaan, jumpstarter erop.....1500 euro verder...
Ja een zekeringkast vangt af en reduceert de piek vrij snel - maar niet snel genoeg.

Je hebt spanning die duidelijk boven de 12,5 volt zit - en dat is in eerste instantie goed. ideaal zou 13.8 volt zijn maar we spreken van een oudere auto.
Doe eens een meting met grote verbruikers aan, (verlichting en achterruitverwarming) is ie dan nog rond de 13v dan zit je nog boven de 12volt en heb je geen leegtrekkende accu bij lopende motor.

Spanningsval meten met de meter tussen de min van de accu en losgekoppelde massakabel....mag ongeveer 0.1 ampere zijn. Is dat meer dan koppel je de aansluiting van je dynamo eens los en meet opnieuw - er kan spanningsverlies zijn in de gelijkrichter van de dynamo.
Er zijn bertjes met losse gelijkrichter(op het binnenscherm - volg de draden van dynamo af) en met ingebouwde in de dynamo. Laatstgenoemde het meest.
Nog te veel spanningsverlies? dan 1 voor 1 een zekering uit de zekeringkast en meten maar....
Kom je vanzelf richting "dader"

Succes! :thumbs:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Dynamo Bertone

di jan 08, 2008 20:48

Je hebt vast bij draaiende motor geprobeert of je schakelaar werkte.
Daarmee dus de accu losgekoppeld.
Als hij echt tussen alle massadraden zit heb je ook de dynamo losgekoppeld.
Dynamo blijft draaien, maar heeft geen referentie meer, de door de dynamo geleverde energie (Ampere's)
kan nergens meer heen alleen richting je elektronica.

Met een hoofdstroomschakelaar is het het beste om in de +12v te zetten en de dynamo laad-draad (die dikke rode)
rechtstreeks op de accu te plaatsen. De dynamo wordt dan niet meer afgekoppeld als je de hoofdstroomschakelaar
uit zet.

Waarom de accu van 1 jaar oud al leeg staat na afkoppelen van die accu, is bijna niet op afstand te bepalen.

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

wo jan 09, 2008 09:37

@ Jan, Nee ik heb de schakelaar NIET uitgeprobeerd met draaiende motor (ben niet van gisteren hoor...)!!!

Ik heb de min kabel van de accu onderbroken en de schakelaar ertussen gezet. Dus als de schakelaar om gaat is de accu compleet losgekoppeld. Dus ook geen bypass voor eventele klokjes e.d. Zo heeft de Bertone dik 2 weken gestaan. Daarom is het ook zo raar dat de accu in losgekoppelde toestand compleet ontladen is...

De draad van de dynamo is direct op de plus van de accu geschakeld hoor (en ja, draad is compleet nieuw met gesoldeerde aansluitingen).

Inmiddels de accu op een lader gehad en geeft weer netjes 12,5 volt aan. Bij het meten op de polen met draaiende motor meet ik 13,5 volt. En mijn vraag is of dat niet te weinig is.
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Terug naar “Algemene Technische vragen”