Ik loop al weken met de gedachte om een alfa 75 2.0 twin spark in te bouwen in een bertone 2000 uit 1971. Heb al op vele fora gesnuffeld, en kom tot de volgende twee mogelijkheden: met carburateurs of met de bosch motronic injectie. Zijn er mensen op dit forum die zo´n ombouw gedaan hebben? Ik kan me de volgende vragen voorstellen:
optie 1: op carburateurs
- wat heb je met de stroomverdelers gedaan?
- welke nokkenassen en zuigers?
- heb je de kop geport?
- welke carbs met welke jets?
- zit er not nokkenasvervroeging op?
- welk inlaat en uitlaat spruitstuk heb je gebruikt?
- wat heb je gedaan met de toerenteller?
- welk vliegwiel heb je gemonteerd?
optie 2: bosch motronic injectie
- wat heb je met de stroomverdelers gedaan (nog steeds 2, of zit er nu 1 op)?
- welk uitlaat spruitstuk?
- welke nokkenassen en zuigers?
- heb je de kop geport?
- heb je de complete kabelboom vervangen?
- heb je een andere benzine pomp inclusief retourleiding moeten monteren?
- heb je ook aan chip tuning gedaan?
- wat heb je gedaan met de toerenteller?
- welk vliegwiel heb je gemonteerd?
Op basis van datgene dat ik gelezen heb kom ik tot de volgende conclusies:
- twinspark heeft meer vermogen & koppel dan nord motor
- motronic optie heeft meer koppel onderin, maar is moeilijke op te voeren dan de carburator optie
- motronic zou geschikter zijn voor gewoon gebruik, de carb optie beter voor race gebruik
- motronic zou minder benzine moeten gebruiken
Wat zijn jullie ervaringen? Indien mogelijk graag foto´s van het eind resultaat toevoegen




