Alfa4ever
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

ervaringen remkracht 75

zo okt 14, 2007 18:22

Ik vind dat het remvermogen van mijn 75 3.0 ronduit belabberd is maar ik heb geen ervaring met 75's. Mijn 145 jtd remt veel beter in elk geval. Wat zijn jullie ervaringen met de remkracht van een 75?

Remblokken zijn niet verglaast, remklauwen en blokken zijn gangbaar, geen lucht, bekrachtiger werkt.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

LENZ
Guru
Guru

RE: ervaringen remkracht 75

zo okt 14, 2007 18:50

Remmen 75 zijn in tegenstelling tot moderne alfa's inderdaad matig, maar ik had bij mijn eerste 75 eerder last van blokkeren ipv flink bijten.
Mijn ex 75 had fatsoenlijke remmen, maar niet veel beter dan het moderne spul

Alfa4ever
Full Member
Full Member

Re: RE: ervaringen remkracht 75

zo okt 14, 2007 18:54

Remmen 75 zijn in tegenstelling tot moderne alfa's inderdaad matig
Oke tnx, wat ik al vermoede. Dan kan ik stoppen met me af te vragen wat er mis kan zijn.
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 14, 2007 21:40

Als de hoofdremcilinder slecht is (bijvoorbeeld één cup die lekt), of de remverdeler niet naar behoren werkt, dan remt een V6 niet goed.
Met een goede HRC en een aangepaste remdrukverdeler remt een 75 echt goed.
Alfa romeo: The art of the machine!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 14, 2007 21:43

Als je vind, dat je erg hard moet trappen om de wielen geblokkeerd te krijgen, zouden je remslnagen wel eens te slap kunnen zijn geworden. Die zetten dan onder druk dus uit en rekken zelfs uit! Als je die wilt vernieuwen, koop dan staalomvlochten slangen van bijv. Goodridge, een wereld van verschil en niet echt duur! :idea:

Als het dan nog niet bevalt (weet niet wat je eisen zijn/ je gebruik is), zou je andere blokken kunnen proberen.

Ik vond tot vorig jaar de remmen van mijn 75 ook niet echt vertrouwen geven, met die andere slangen is dat vertrouwen weer helemaal terug.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa4ever
Full Member
Full Member

zo okt 14, 2007 22:43

@marc7eleven

De hrc lekt inderdaad wel wat, maar dat is alleen bij zacht trappen. Daarom verwachtte ik niet dat dat van invloed zou zijn. Maar die zal ik zeker gaan vervangen, ben benieuwd of het dan inderdaad beter wordt!

Wat bedoel je met een aangepaste remdrukverdeler, wat wordt er aangepast dan? De achterwielen blokkeren als eerste, dicht staat hij dus zeker niet. Voorwielen krijg ik niet tot blokkeren.
gehad:

Alfa4ever
Full Member
Full Member

zo okt 14, 2007 22:45

@allesandro

Remslangen heb ik ook aan zitten denken, deze zijn echter niet zo gek lang geleden vervangen. Maar die staalomvlochten slangen lijkt me wel wat, ik wist niet dat het verschil echt zo groot is.
gehad:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo okt 14, 2007 23:52

Zelfs als alles in goede staat is remt een 75 maar matig en zeker en in V6 valt het het meest van allemaal op (met turbo heb ik geen ervaring)
Maximale remvermogen opzich is misschien niet eens zo rot maar het pedaal gevoel zuigt gewoon.
Eigenlijjk alle andere auto's waar ik tot nog toe in gereden heb vind ik lekkerder remmen dan een 75. Persoonlijk verdenk ik die bejubelde brembo's.

Mzzl,
DJ

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 15, 2007 10:23

@marc7eleven

De hrc lekt inderdaad wel wat, maar dat is alleen bij zacht trappen. Daarom verwachtte ik niet dat dat van invloed zou zijn. Maar die zal ik zeker gaan vervangen, ben benieuwd of het dan inderdaad beter wordt!

Wat bedoel je met een aangepaste remdrukverdeler, wat wordt er aangepast dan? De achterwielen blokkeren als eerste, dicht staat hij dus zeker niet. Voorwielen krijg ik niet tot blokkeren.
De HRC heeft twee cups, de eerste neemt de tweede mee. Als dan bijvoorbeeld de eerste niet werkt bouw je zowiezo pas later druk op. Nog erger. Als ooit nr 2 ook begint te lekken heb je kans bij hete motor (dan is het lekken erger) dwars door je HRC heen te trappen. Het is zeker van invloed. Als je pedaal nu voor je gevoel laag aangrijpt, dan zou ik op zeker gaan en een nieuwe frisse HRC monteren.

De remdrukverdeler zit aan de HRC vast in een standaard auto. Deze brengt relatief weinig remdruk naar achteren. Ik heb deze weggehaald en vervangen door een vaste remdrukverdeler (onder de auto, dus niet meer 1,2,3 aan te passen, maar wel instelbaar), van een renault. Die is vervolgens afgesteld op een redelijke remkracht achter (een stuk meer dan standaard) op een rollenbank, nog een paar keer getest op droog en nat wegdek (de voorwielen mogen wel blokkeren, achter natuurlijk niet) en dat werkt erg goed (wel zorgen dat je achterremmen goed afgesteld blijven, maar dat is bij alle transaxles het geval, door de constructie van de achterremmen).

Maar, als je toch de HRC vervangt, dan kun je ook beter de remdrukverdeler vervangen. Dan zou ie echt wel goed moeten remmen (mogelijk je achterremmen nog een keer goed afstellen). Mijn 75 remt echt top, ik verbaas me er soms over dat je met een dik 20 jaar oude auto zo goed kunt remmen.

By the way: De meeste 75s in de alfachallenge rijden met een standaard HRC, standaard schijven, supertangen achter (geen handremfunctie dus niet bruikbaar op straat) en een remdrukverdeler, en die remmen echt wel goed hoor (een slick heeft een hoop meer grip dan een straatband). Dus een 75 kan echt wel goed remmen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 15, 2007 10:53

@marc7eleven

De HRC heeft twee cups, de eerste neemt de tweede mee. Als dan bijvoorbeeld de eerste niet werkt bouw je zowiezo pas later druk op. Nog erger. Als ooit nr 2 ook begint te lekken heb je kans bij hete motor (dan is het lekken erger) dwars door je HRC heen te trappen. Het is zeker van invloed. Als je pedaal nu voor je gevoel laag aangrijpt, dan zou ik op zeker gaan en een nieuwe frisse HRC monteren.

De remdrukverdeler zit aan de HRC vast in een standaard auto. Deze brengt relatief weinig remdruk naar achteren. Ik heb deze weggehaald en vervangen door een vaste remdrukverdeler (onder de auto, dus niet meer 1,2,3 aan te passen, maar wel instelbaar), van een renault. Die is vervolgens afgesteld op een redelijke remkracht achter (een stuk meer dan standaard) op een rollenbank, nog een paar keer getest op droog en nat wegdek (de voorwielen mogen wel blokkeren, achter natuurlijk niet) en dat werkt erg goed (wel zorgen dat je achterremmen goed afgesteld blijven, maar dat is bij alle transaxles het geval, door de constructie van de achterremmen).

Maar, als je toch de HRC vervangt, dan kun je ook beter de remdrukverdeler vervangen. Dan zou ie echt wel goed moeten remmen (mogelijk je achterremmen nog een keer goed afstellen). Mijn 75 remt echt top, ik verbaas me er soms over dat je met een dik 20 jaar oude auto zo goed kunt remmen.

By the way: De meeste 75s in de alfachallenge rijden met een standaard HRC, standaard schijven, supertangen achter (geen handremfunctie dus niet bruikbaar op straat) en een remdrukverdeler, en die remmen echt wel goed hoor (een slick heeft een hoop meer grip dan een straatband). Dus een 75 kan echt wel goed remmen.

Hoe geef je op een rollenbank de remdrukbegrenzer een goede bassis instelling? Vind ik wel interressant om te horen.
Vind zelf vooral het gevoel in het pedaal niet lekker, dat is niet hetzelfde als de remkracht en nogal persoonlijk denk ik.
(NB mijn racertje in aanbouw, bijna klaar, heeft ook volledig standaard syteem hoor, eerst daar het beste uit zien te halen)

Gr,
DJ

Maurizio
Guru
Guru

ma okt 15, 2007 11:42

Dit hoort eigenlijk in de race corner 8)
vaste remdrukverdeler (onder de auto, dus niet meer 1,2,3 aan te passen, maar wel instelbaar), van een renault
Interessant, welke renault, kan me een vaag iets herinneren van een renault 5?
supertangen achter
105 voortangen, zijn de zuiger diameters dan gelijk aan transaxle achter tangen?

Is me al eens opgevallen dat de JS auto's allemaal een vreemde HRC gebruiken, leek een grotere dia, waar komt die vandaan?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 15, 2007 21:14

Nope, wat ik beschrijf zit op mijn straatauto, een 75V6 qv.
Ik gebruik wel wat info die ik uit de racerij heb opgedaan.

@maurizio: Op mijn eigen racer zit (en zat, zo heb ik m gekocht) een HRC van een 155V6 als ik het goed heb (en die past niet 1,2,3, maar het is ooit uitgedokterd door de vorige eigenaar en het werkt goed met shims). Op die gele zit een HRC van een merkedesh... Op de andere 2 auto's zit gewoon een standaard 75 HRC. Remmen allemaal goed.

@DJ: Die modificatie van de remdrukverdeler op mijn straat auto heeft Buddy vd Wereld een jaar of 4 geleden gemaakt. Op een remmentestbank afgesteld (moet iedere apk boer hebben). Ik dacht iets van 750nm achter, terwijl standaard 500nm. Zoiets.

@ Maurizo: 105 tangen werken in ieder geval goed (gaan niet zo snel stuk en hoef je niet te stellen). En als je een hydraulische handrem (zon rally ding) monteert, dan krijg je ook nog apk.

Die remdrukverdeler zou heel goed van een R5 kunnen zijn, moet je eens met Buddy bellen. Je kunt ook natuurlijk een echte monteren, maar dat raad ik alleen aan aan mensen die weten wat dat inhoudt....Niet echt verantwoord voor normaal op straat vind ik (Stel je voor je vriendin gaat ff een dagje op pad in de regen).

Ik heb laatst nog 5 ronden op assen met die V6 gereden, geheel onvoorbereid, en flink hard, met 2 man erin (geert p en moi), geen fading, geen slecht pedaalgevoel.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 15, 2007 21:36

@marc7 eleven; gebruiken jullie op de circuitauto's extra koleing voor de voor- en achterremmen? Moest namelijk op Zolder na 3 kwartier stoppen ivm pedaal onderin, had ik Assen absoluut geen problemen mee, maar ja, Zolder vraagt iets meer van de remmen.
MEt nieuwe HRC, 105 remklauwen achter, verse Dot 5.1, verstelbare remdrukbegrenzer en DS3000. Remt overigens wel heel hard normaal gezien..., ze kunnen wel remmen zo'n 75.
Theo Romeo
Afbeelding

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di okt 16, 2007 09:01

@ Theo: Op circuits als Zolder kun je beter de koeling op de voorremmen hebben staan (bij de 75 via de mistlampen met een mooi stukje buis, aan de castorstang, op het hart van de schijft, bij de klauw). Assen ook, maar daar heb je minder langdurige 'vol' remmomenten.

Als je dat wel had: Wat ik denk dat er gebeurt is dat je bak heet wordt na 3 kwartier, je schijven ook (DS3000 is een zacht blok en veroorzaakt ook meer hitte dan een harder blok). Dan begint langzaam aan de olie naar het achterdeel te koken. Daar druk je dan door heen. Achterremmen heb ik nooit koeling opgehad (ook de andere autos van JS niet), ook niet op een demodag op zandvoort (toch 70 ronden gedaan).

Heb je trouwens wel een hitteschild onder de HRC geplaatst, net zoals bij een turbo? Gemakkelijk te maken van een stukje isolatiemateriaal, het gaat om de straling van de hitte. Als je dat niet doet, gaat de olie in de HRC koken, ook geen pretje kan ik je vertellen, dan ligt op een gegeven moment je pedaal op de bodem zonder aankondiging.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di okt 16, 2007 09:23

@ Theo: Op circuits als Zolder kun je beter de koeling op de voorremmen hebben staan (bij de 75 via de mistlampen met een mooi stukje buis, aan de castorstang, op het hart van de schijft, bij de klauw). Assen ook, maar daar heb je minder langdurige 'vol' remmomenten.

Als je dat wel had: Wat ik denk dat er gebeurt is dat je bak heet wordt na 3 kwartier, je schijven ook (DS3000 is een zacht blok en veroorzaakt ook meer hitte dan een harder blok). Dan begint langzaam aan de olie naar het achterdeel te koken. Daar druk je dan door heen. Achterremmen heb ik nooit koeling opgehad (ook de andere autos van JS niet), ook niet op een demodag op zandvoort (toch 70 ronden gedaan).

Heb je trouwens wel een hitteschild onder de HRC geplaatst, net zoals bij een turbo? Gemakkelijk te maken van een stukje isolatiemateriaal, het gaat om de straling van de hitte. Als je dat niet doet, gaat de olie in de HRC koken, ook geen pretje kan ik je vertellen, dan ligt op een gegeven moment je pedaal op de bodem zonder aankondiging.
Ik heb inderdaad een hitteschild bij de HRC, zij het wel provisorisch, dat zal ik deze winter eens netjes maken. De mistlampen zijn eruit maar ik heb geen koelslangen aangelegd. Toch ben ik bij eerdere exersities op Zolder nooit de remdruk volledig kwijt geraakt en ik vrees dat het probleem aan de achterzijde zit, misschien met de remdruk begrenzer te veel remdruk achter gezet... Hopenlijk heb ik deze winter de beschikking over een achteras met remmen aan de wielen, probleem opgelost..
Toch zie je wel 75's met geventileerde schijven achter of met extra koelkanalen naar de achterremmen.

@Alfa4ever; ik zou eerst investeren in hele goede remblokken, zijn wel duur maar je merkt het wel.
Theo Romeo
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”