de stationairregeling kent metertjes die meten of, wanneer en hoe de stationairregeling moet werken.
Dit zijn de zogeheten sensoren.
Tevens kent de stationairregeling de doeners, die het stationairtoerental kunnen verhogen en verlagen,
de zogeheten actuatoren.
In de stationairregeling herkennen we de volgende sensoren:
GASKLEPSENSOR, ofwel smoorklepsensor
Motortemperatuursensor.
toerentalsensor (=BDPsensor)
Voertuigsnelheid
Accuspanning
Evt aircoschakelaar
De actuatoren zijn:
stationairregeklep. Meestal een duty cycle gestuurde twee draads klep, zelden een stappenmotor!
Ontsteking.
Injectoren.
De ECU (Motormanagementcomputer)heeft een simpel programma waarin gedefinieert wordt:
Wanneer de regeling actief moet zijn (gasklep gesloten)
Hoe hoog het stationairtoerental moet worden (afhankelijk vd motortemp)
En nog een paar niet belangrijke dingen.
Normaliter zal de gasklepsensor ALTIJD dezelfde spanning doorgeven als we gas loslaten, bv 0,5 Volt.
Elke keer als de ECU 0,5V op de gasklepsensor ziet weet deze dat het gaspedaal losgelaten is en schakelt dus de stationairregeling in.
(Gaat iemand lopen kl*ten aan de gasklepsensor en is de afstelling geen 0,5V meer dan zegt de ECU, we draaien niet stationair dus we gaan niet afregelen.
En NU KOMT HET
Als je aan het rijden bent, dan gaat de stationairregelklep VOLLEDIG open!!!!
Waarom??
De ECU ziet dat je gas geeft en de volgende actie is voorspelbaar: GAS LOS> afremmen op de motor.
Emissie technisch is het beter af te remmen met een iets geopende gasklep en dus laat de stationairregelklep lucht door om de emissies te halen en de compressie niet te hoog te laten worden.
Zolang er snelheid is gaat dit prima.
Denkt de auto dat jij aan het rijden bent en gas loslaat terwijl je stilstaat door bv een defecte snelheidssensor dan zal de stationairregelklep open gaan en het toerental enorm oplopen...
MAARRRRR omdat deze regeling meestal de inspuiting hervat bij lager dan 1500 rpm zal het toerental nu geen 4000 rpm worden.
Dus dit is niet de meest waarschijnlijke oorzaak...
Nog eentje dan
We draaien stationair, gas los en een of andere malloot heeft de gasklep schoongemaakt en niet afgesteld maar wel lukraak terug geschroefd...
Gaslos geeft een gasklepsensorspanning van 0,8 V (bv) de ECU zegt... ojee we draaien niet stationair, de stationairregelklep gaat open en het toerental stijgt enorm...
De gasklepstand is wel erg laag, maar de luchtmassameter geeft aan dat er zat lucht de motor ingaat dus het toerental stijgt gestaag...
Omdat de ECU ontwikkeld is door Italianen en die zijn slim in motormanagementsystemen, controleert de software continu de sensoren door de afgegeven spanningen te vergelijken met sensoren die een soortgelijke functie hebben... toevallig meet de gasklepsensor de belasting en de LMM ook.. oei, die kloppen niet meer t.ov. elkaar...
Uit veiligheid komt de soft rev limitter in op 4000rpm...deze legt de injectie stil en zal de ontsteking mogelijk verlaten om het toerental te beperken..
Als je het verhaal goed leest, probeert te begrijpen hoe de regeling werkt, is het een peuleschil deze storing op te lossen.
Niemand kan je de oplossing geven met zekerheid, omdat niet vermeld is wat er precies voor MMsysteem is toegepast, of er gedraaid is aan de afstelling van de gasklepaanslag(lees doodvonnis!!) of de gasklepsensor met kennis van zake is afgesteld en ingeleerd... niet alleen gereset!
PS de 0,5V en 0,8 V zijn willekeurig gekozen en kan net zo goed iets meer of minder zijn...er zit een leerprogramma achter wat deze afstelling mits binnen acceptabele waarden, inleert. Daarnaast verschaf ik inzichten .. ik leer een aap geen kunstje
Zo, succes !!!
