Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Roest

zo mar 20, 2005 00:05

het is al vele malen voorbij gekomen, maar wat is de beste manier waarop ik de beginnende roest nabij een krikpunt (Bertone) kan stoppen ? Schuren, omvormer en primer ?

De/het plaat is nog hard en stevig en de plek is iets van 2 bij 2 cm, heb het idee er redelijk snel bij te zijn. De roest zat natuurlijk weer onder een "beschermende laag"...

Emilio
Guru
Guru

RE: Roest

zo mar 20, 2005 00:23

Owatrol olie. Wordt veel bij boten gebruikt. Is absolute het beste.
Elke stukje staan dat geen laklaagje heeft of krijgt krijgt bij mij eerst een laagje owatrol olie.
Bij de botenonderdelenwinkel.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

il Fuoco

zo mar 20, 2005 01:11

Beste Maarten ik zag dat jouw auto weg was uit de stalling jij had hem net opgehaald
om lekker te gaan rijden ,even een antwoord op jouw vraag plekje kaal maken dan 2
komponenten epoxypruimer aanbrengen goed laten drogen dan afllakken.succes
mvgr

Emilio
Guru
Guru

zo mar 20, 2005 08:39

Epoxy primer gebruik je op zichtplekken. Bodem ed gewoon owatrol olie. kijk maar op rustbusters of vraag maar bij mugello of zo.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 20, 2005 10:43

Zoveel mogelijk roest weghalen. Daarna Fertan erop. Een laagje coroless als alles goed droog is en dan een ondercoating erop. Als niet alle roest gestopt of verwijderd is komt het zo weer terug. :cry:

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 20, 2005 11:21

@il Fuoco; is de jouwe die rode spider of die rode giulia met rolbeugel ?

il Fuoco

zo mar 20, 2005 11:55

Maarten de rode spider is mijn auto de andere 2000gtv ga ik zo starten en ook even los rijden want het is zo mooi weer even een leuke route uit stippelen of even langs de amstel. gr il fuoco.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 20, 2005 16:53

Okee, velen van jullie zullen het wel al gedacht hebben... na het verwijderen van wat beschermprut; meer roest, het lijkt erop dat er wat dichtgesmeerd is helemaal in het hoekje onderaan. Het is nog niet voorbij de naad waar de plaat overgaat in de dorpel en niet in het zichtbare deel (als je er naaststaat, niet als ie op een brug staat :wink: )

Dat wordt dus lassen :? ... waar laten doen ? Steutel ? Mugello ? Frens ?

il Fuoco

zo mar 20, 2005 17:34

Beste Maarten mijn auto de Bertone, is bij Harry Frens onderbehandeling geweest,ben heel goed te spreken over hem een aanrader ,wil je meer weten i mail dan even . gr il fuoco.

Andretti Molletti

do mar 24, 2005 21:07

stralen??
een omvormer en dan na een dag of wat weer afborstelen en een goede primer...

Lassen... veel werk??
Ik ga eerdaags wat lassen kan ik jouwes ook een heeeeeeeeeeeeeel klein stukkie doen hoor ;)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 24, 2005 21:16

aan mijn wagen zijn net een aantal laswerken gebeurd ! wat doe ik dan bv nu ? ook eerst omvormer, epoxy primer en dan bodemcoating ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do mar 24, 2005 22:49

@Michel,

De spuiter heeft mij afgeraden om roestomvormer te gebruiken onder de epoxyprimer.
In jouw geval heb je het over nieuw plaatwerk: Goed schoonmaken en direct Epoxy-primer erop.
Bij oud plaatwerk: Stralen en dan Epoxy

Maar ja ook hierover zullen de meningen wel verdeeld zijn :wink: , ik geeft alleen de info door die ik heb....

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 27, 2005 22:50

De spuiter heeft mij afgeraden om roestomvormer te gebruiken onder de epoxyprimer.
In jouw geval heb je het over nieuw plaatwerk: Goed schoonmaken en direct Epoxy-primer erop.
Bij oud plaatwerk: Stralen en dan Epoxy
Helemaal gelijk Roel!
Roestomvormer is leuk voor tijdelijk, gebruik het maar eens als onderlaag en je kunt leuke resultaten verwachten van de plek bij het spuiten (dat is mede ook afhankelijk van de componenten waar de lak mee is opgebouwd)

Ik zou Maarten aanraden om de hele auto kaal te maken aan de onderzijde (ja, een kolere klus) als je dit soort dingen ontdekt dan is er reden om aan te nemen dat er meer is, al hoop ik het niet voor Maarten.
Voorkomen is beter dan genezen.

Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn Giulia en ik weet nu een paar dingen (tevens na de vele restauraties die ik uitvoerde voor anderen) onder Tectyl kun je flinke armoede tegenkomen, ik gebruik het in ieder geval niet meer. Andere Tip: geen 2 componenten op flexibele delen gebruiken, buigzame delen zijn er op meer plekken waar je denkt!
Ik heb zelf de complete blanke Giulia bodem bewerkt met Owatrol oranje en blank. daarna een laag Urethaan primer vervolgens Urethaan aflak (iets verdund met Owatrol blank) De giulia zal niet meer roesten en keurmeesters zullen de haren kunnen kammen als ze onder de auto kijken! Urethaan lakken barsten niet, worden vooral gebruikt op ijzeren rompen van boten.

Als je lasproblemen hebt Maarten, je mag je melden dan wordt jouw auto behandeld in mijn schuurtje van 300m2 alwaar nog meer italiaantjes staan. Wij beheersen plaatwerk.
Alles handjemaak en geen dunne overzettroep.

Ciao!
Tom
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 28, 2005 01:18

Overpeinzingen..... :?

christian75
Member
Member
Contacteer: Website

ma mar 28, 2005 10:39

Ciao,

Bij mijn alfas doe ik het volgende:

Schuren tot zoveel mogelijk roest weg is
Dan Noverox eroverheen smeren (is een goede roestomvormer)
Dan primeren en afwerken met bitumen oid.
Alfa75greetz

Christian75

- Peugeot 106 Xsi (snel en blijft het doen)
- Slopel Vectra vd zaak

Komt snel: Volvo S40 T4

Terug naar “Algemene Technische vragen”