m.mrvos

Temperature sensor ???

za jan 27, 2007 02:14

Hallo !!!

Ik heb net een Alfa Romeo 146 (1996, boxer 1.6) gekocht.... Het is prachtig auto, maar somige dingetjes moeten gezien worden...

als motor koud is,dan blijven toeren rond 1050 rpms (op mijn Rover was dat 1200-1300 rpms...Ik ben bij Alfa/Fiat dealer op computer uitlezing gewest,maar alles blijkt in orde te zijn...

Ik will graag thermostat en temperature sensor vervangen (dat blijkt problempje te zijn....maar.....dit is mijn eerste ALfa ooit en ik weet niet veel over boxer motoren (met gewone motoren ben ik op mijn plaats,maar bij boxers lijkt mij alles op andere plekje hehehe)...

Mijn vraagen zijn:

1.) Waar is temperature sensor bij deze motor , is het moelijk om te vervangen , moet ik ECU reseten als ik klaar met vervanging be , moet ik acu disconect voor operatie ????????

2.) Wat is makelijkste weg om thermometer te vervagen? (een kort uitleg a.u.b.)

3.) Zijn op deze motor lambda sensoren altijd met 4 dradjes ????


Hartelijk dank voor elke hulp dat ik zal mischien krijgen :)

Met vrindelijke groet

Mickey

P.S. Dank u well voor deze website...het is prachtig plekje voor Alfa beziters

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Temperature sensor ???

za jan 27, 2007 10:37

Een advies:

NIKS DOEN!!!!!! :wink niet l*llen maar RIJDEN :wink: :wink:

Ik zal het even uitleggen:

Het stationair toerental wat jouw alfa draait is goed. Ik ga ervanuit dat die ook goed loopt anders had je dat denk ik wel verteld. De auto is uitgelezen en er is geen fout gevonden. De kans is het grootst dat er dan ook niks aan de hand is.

Je zou zo'n sensor kunnen verdenken wanneer de motor koud slecht start, en bv slecht loopt, doordat de sensor geen goed signaal geeft voor de temperatuur aan de computer. Er wordt niet de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten. Dat die 1000 toeren stationair loopt is goed, kijk maar eens in het boekje wat die als die warm is loopt, dat zal iets lager liggen. In de buurt van de 900??

Thermosstaat vervangen zou ik alleen doen als die stuk is, dus als je motor niet meer op bedrijfstemperatuur komt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

RE: Temperature sensor ???

za jan 27, 2007 12:25

1.
  • Temperatuursensor voor het motormanagementsysteem:
    Deze tweepolige sensor meet de temperatuur en geeft die door aan de ECU. De ECU bepaald aan de hand van die waarden of er koudestartverrijking toegepast moet worden etc. Deze sensor zit aan de rechterkant van de motor in het injectorblok (net onder het inlaatspruitstuk) geschroefd en is te herkennen aan het blauwe kunstof gedeelte.

    Temperatuursensor voor aansturing waarschuwingslampje dashboard:
    Op de rechter cilinderkop zit een eenpolige sensor. Wanneer de motortemperatuur kritiek word zal deze sensor het rode lampje achter de temperatuurmeter in jouw dashboard aansturen. De sensor ziet eruit als een metale blokje en zit met 1 boutje op de cilinderkop vast. Deze sensor wil nog wel is kapot gaan waardoor het lampje onnodig snel (of niet) gaat branden.

    Temperatuursensor voor aansturing temperatuurmeter dashboard:
    Aan de linker kant van de motor zit wederom in het injectorblok (net onder het inlaatspruitstuk) een eenpolige sensor. Deze sensor meet de koelvloeistoftemperatuur en stuurt je temperatuurmeter in de auto aan. Dit is dus de sensor waar jij naar moet kijken. Ook deze sensor wil nog wel is kapot gaan.

    Thermocontact voor aansturing FAN:
    In de radiateur zit een tweepolig thermocontact geschroefd. Dit thermocontact zorgt ervoor dat bij een bepaalde temperatuur (~90 graden) je FAN ingeschakeld word. Daalt de temperatuur weer, dan onderbreekt het thermocontact automatisch weer de verbinding en stopt je FAN met draaien. Deze sensor heeft verder niets te maken met de meter in de auto!
2. 3.
  • I don't know...
Wanneer de auto gewoon op temperatuur komt, zou ik de thermostaat niet vervangen. Bedrijfstemperatuur van mijn 33 1.4 is 70 graden (dan staat de meter precies in het midden). De themperatuursensor die signaal geeft naar de ECU (en ook zorgt voor de koudestart verrijking) zou ik ook alleen vervangen als dit niet meer werkt...

m.mrvos

Re: RE: Temperature sensor ???

za jan 27, 2007 13:40

1.
  • Temperatuursensor voor het motormanagementsysteem:
    Deze tweepolige sensor meet de temperatuur en geeft die door aan de ECU. De ECU bepaald aan de hand van die waarden of er koudestartverrijking toegepast moet worden etc. Deze sensor zit aan de rechterkant van de motor in het injectorblok (net onder het inlaatspruitstuk) geschroefd en is te herkennen aan het blauwe kunstof gedeelte.

    Temperatuursensor voor aansturing waarschuwingslampje dashboard:
    Op de rechter cilinderkop zit een eenpolige sensor. Wanneer de motortemperatuur kritiek word zal deze sensor het rode lampje achter de temperatuurmeter in jouw dashboard aansturen. De sensor ziet eruit als een metale blokje en zit met 1 boutje op de cilinderkop vast. Deze sensor wil nog wel is kapot gaan waardoor het lampje onnodig snel (of niet) gaat branden.

    Temperatuursensor voor aansturing temperatuurmeter dashboard:
    Aan de linker kant van de motor zit wederom in het injectorblok (net onder het inlaatspruitstuk) een eenpolige sensor. Deze sensor meet de koelvloeistoftemperatuur en stuurt je temperatuurmeter in de auto aan. Dit is dus de sensor waar jij naar moet kijken. Ook deze sensor wil nog wel is kapot gaan.

    Thermocontact voor aansturing FAN:
    In de radiateur zit een tweepolig thermocontact geschroefd. Dit thermocontact zorgt ervoor dat bij een bepaalde temperatuur (~90 graden) je FAN ingeschakeld word. Daalt de temperatuur weer, dan onderbreekt het thermocontact automatisch weer de verbinding en stopt je FAN met draaien. Deze sensor heeft verder niets te maken met de meter in de auto!
2. 3.
  • I don't know...
Wanneer de auto gewoon op temperatuur komt, zou ik de thermostaat niet vervangen. Bedrijfstemperatuur van mijn 33 1.4 is 70 graden (dan staat de meter precies in het midden). De themperatuursensor die signaal geeft naar de ECU (en ook zorgt voor de koudestart verrijking) zou ik ook alleen vervangen als dit niet meer werkt...

Hartelijk dank voor deze uitleg...

Reden voor vervanging van thermostat is....werking temp (Bedrijfstemperatuur) blijf op rond 70 , maar ik heb gevraagd an dealer en die zegt dat temp moet rond 80-85 zijn (en op link boven staat zelefde...85) , boven dat, auto heb 15 minuten nodig om warm te worden , binen blijft ook koud (geen warme lucht) , en dat is niet leuk als s'ochtends temp iz onder 0 hehehe... (dat is tipisch thermostat fout bij andere autos....thermostat blijft open en motor moet gele goeveeleheid van het water(antivries) op eens warm te krijgen)...maar ik kan ook verkierd zijn...wat denken julie zelf over deze teorie ???

mvg

Mickey

Speeder

Re: RE: Temperature sensor ???

za jan 27, 2007 13:59

Hartelijk dank voor deze uitleg...

Reden voor vervanging van thermostat is....werking temp (Bedrijfstemperatuur) blijf op rond 70 , maar ik heb gevraagd an dealer en die zegt dat temp moet rond 80-85 zijn (en op link boven staat zelefde...85) , boven dat, auto heb 15 minuten nodig om warm te worden , binen blijft ook koud (geen warme lucht) , en dat is niet leuk als s'ochtends temp iz onder 0 hehehe... (dat is tipisch thermostat fout bij andere autos....thermostat blijft open en motor moet gele goeveeleheid van het water(antivries) op eens warm te krijgen)...maar ik kan ook verkierd zijn...wat denken julie zelf over deze teorie ???

mvg

Mickey
Jouw theorie klopt. In een auto heb je twee koelcircuits, het korte circuit en het lange circuit.
  • Kort = door motor en door kachelradiateur
    Lang = door motor, radiateur en kachelradiateur
Kort:
Wanneer de motor koud is, staat de thermostaat dicht en zal de koelvloeistof door het korte circuit lopen. De koelvloeistof moet juist snel opwarmen, en daarom heeft het geen enkele zin de radiateur voor in de auto te gebruiken. Deze zal er namelijk alleen maar voor zorgen dat de koelvloeistof langzamer opwarmt en misschien niet eens meer op temperatuur kan komen.

Lang:
Wanneer dan een bepaalde temperatuur is bereikt heeft het korte circuit niet meer genoeg vermogen om de koelvloeistof te koelen. Op dat moment gaat de thermostaat open, en zal de radiateur voor in de auto zijn werk gaan doen zodat de temperatuur niet te hoog op zal lopen...

(Tot dusver denk ik dat jij het zelf ook wel wist)

Ik rijd zelf een Alfa 33, en heb minder verstand van de Alfa 146. Wel weet ik dat de boxermotor nagenoeg gelijk is aan die van mijn 33. Over het algemeen hebben boxermotor om op te warmen wat meer tijd nodig dan lijnmotoren. Bij lijnmotoren zitten alle vier de cilinders naast elkaar op 1 cilinderbank, bovendien zitten de cilinders hoger in de motorruimte. Boxermotoren hebben natuurlijk links en rechts een cilinderbank, die ook nog is laag in de motorruimte zitten en meer rijwindkoeling krijgen.

Mijn koelsysteem is compleet vernieuwd (nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat, nieuwe kachelradiateur, nieuwe radiateur, nieuwe sensoren en neiuwe slangen). De bedrijfstemperatuur is ~70 graden. Als ik met warm weer in de file sta, loopt de temperatuur op naar ~90 graden, waarna de fan begint te draaien en de temperatuur weer terug zakt naar ~80. Ik heb een 1.4 boxer. De 1.7 boxer heeft alweer een bedrijfstemperatuur van ~80 graden. De bedrijfstemperatuur van jouw 146 zal allicht iets hoger liggen. Wat staat er in het midden van de temperatuurmeter in het dashboard?

Het kan natuurlijk zijn dat de themostaat open blijft staan, en het daardoor heel lang duurt voordat hij opwarmt. Hij zal misschien zelfs de juiste bedrijfstemperatuur niet meer halen. Als je het echt niet vertrouwd kan je een nieuwe installeren, ze kosten rond de 40 euro... Succes!
Laatst gewijzigd door Speeder op za jan 27, 2007 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

m.mrvos

Re: RE: Temperature sensor ???

za jan 27, 2007 14:09

Hartelijk dank voor deze uitleg...

Reden voor vervanging van thermostat is....werking temp (Bedrijfstemperatuur) blijf op rond 70 , maar ik heb gevraagd an dealer en die zegt dat temp moet rond 80-85 zijn (en op link boven staat zelefde...85) , boven dat, auto heb 15 minuten nodig om warm te worden , binen blijft ook koud (geen warme lucht) , en dat is niet leuk als s'ochtends temp iz onder 0 hehehe... (dat is tipisch thermostat fout bij andere autos....thermostat blijft open en motor moet gele goeveeleheid van het water(antivries) op eens warm te krijgen)...maar ik kan ook verkierd zijn...wat denken julie zelf over deze teorie ???

mvg

Mickey
Jouw theorie klopt. In een auto heb je twee koelcircuits, het korte circuit en het lange circuit.
  • Kort = door motor en door kachelradiateur
    Lang = door motor, radiateur en kachelradiateur
Kort:
Wanneer de motor koud is, staat de thermostaat dicht en zal de koelvloeistof door het korte circuit lopen. De koelvloeistof moet juist snel opwarmen, en daarom heeft het geen enkele zin de radiateur voor in de auto te gebruiken. Deze zal er namelijk alleen maar voor zorgen dat de koelvloeistof langzamer opwarmt en misschien niet eens meer op temperatuur kan komen.

Lang:
Wanneer dan een bepaalde temperatuur is bereikt heeft het korte circuit niet meer genoeg vermogen om de koelvloeistof te koelen. Op dat moment gaat de thermostaat open, en zal de radiateur voor in de auto zijn werk gaan doen zodat de temperatuur niet te hoog op zal lopen...

(Tot dusver denk ik dat jij het zelf ook wel wist)

Ik rijd zelf een Alfa 33, en heb minder verstand van de Alfa 146. Wel weet ik dat de boxermotor nagenoeg gelijk is aan die van mijn 33. Over het algemeen hebben boxermotor om op te warmen wat meer tijd nodig dan lijn motoren. Bij lijn motoren zitten alle vier de cilinder naast elkaar op 1 cilinderbank, bovendien zitten de cilinders hoger in de motorruimte. Boxermotoren hebben natuurlijk links en rechts een cilinderbank, die bovendien ook nog is laag in de motorruimte zitten en meer rijwindkoeling krijgen.

Mijn koelsysteem is compleet vernieuws (nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat, nieuwe kachelradiateur, nieuwe radiateur, nieuwe sensoren en neiuwe slangen). De bedrijfstemperatuur is ~70 graden. Als ik met warm weer in de file sta, loopt de temperatuur op naar ~90 graden, waarna de fan begint te draaien en de temperatuur weer terug zakt naar ~80. Ik heb een 1.4 boxer. De 1.7 boxer heeft alweer een bedrijfstemperatuur van ~80 graden. De bedrijfstemperatuur van jouw 146 zal allicht iets hoger liggen. Wat staat er in het midden van de temperatuurmeter in het dashboard?

Het kan natuurlijk zijn dat de themostaat open blijft staan, en het daardoor heel lang duurt voordat hij opwarmt. Hij zal misschien zelfs de juiste bedrijfstemperatuur niet meer halen. Als je het echt niet vertrouwd kan je een nieuwe installeren, ze kosten rond de 40 euro... Succes!
Ok , dus het is zelefde princip als bij in lijn motoren (wat betreft werking van thermostat)...dank jou well voor uitleg...nu weet ik veel meer...

in het midden van de temperatuurmeter in het dashboard staat 80, maar bij mij temp is 1 cm onder...

Ik heb thermostaat al gekocht voor 35 euro,dus echt niet duur...

hoe lang duurt tot jouw 33 is warm genoeg to laat warme lucht binen ?

mvg

mickey

Speeder

Re: RE: Temperature sensor ???

za jan 27, 2007 14:38

Ok , dus het is zelefde princip als bij in lijn motoren (wat betreft werking van thermostat)...dank jou well voor uitleg...nu weet ik veel meer...

in het midden van de temperatuurmeter in het dashboard staat 80, maar bij mij temp is 1 cm onder...

Ik heb thermostaat al gekocht voor 35 euro,dus echt niet duur...

hoe lang duurt tot jouw 33 is warm genoeg to laat warme lucht binen ?

mvg

mickey
Klopt, de werking van de thermostaat is (natuurlijk) niet anders dan bij een lijnmotor. Als ik het zo hoor zou het wel kunnen kloppen dat hij rond de 80-85 graden moet zitten. Hoe is de rest van het koelsysteem? Is het koelcircuit nog goed schoon, en zien de slangen er nog niet poreus uit?

Nog even wat tips:
-Zorg dat je nieuwe slangenklemmen in huis hebt om alle slangen weer netjes vast te kunnen zetten op de thermostaat!
-Met vullen en leeg laten lopen van het koelsysteem de dop van het reservoir los draaien EN de kachel op de WARMSTE stand zetten.
-Het beste is om de koelvloeistof m.b.v. de bouten onder in het blok weg te laten lopen. Vervang dan wel de twee kopere ringetjes die daaronder zitten (ringetjes beter niet opnieuw gebruiken).
-Je kan er ook voor kiezen om de onderste slang van de radiateur los te trekken, maar let er dan wel op dat je niet overal koelvloeistof over morst. Dat spul gaat corroderen dus mocht je morsen, spoel het dan goed af.
-Als je het inlaatspruitstuk er toch af hebt, kijk dan even goed naar het kleine slangetje wat bovenlangs het blok loopt. Dit slangetje loopt van de thermostaat naar het verdeelstuk boven de waterpomp. Deze gaan nog wel is lek.
-LET ER MET DEMONTEREN OP DAT JE ALLE RINGETJES ONDER DE MOERTJES VAN HET INLAATSPRUITSTUK VERWIJDERD ZODAT ZE NIET IN DE INLAAT VALLEN!! (Als het spruitstuk er af is kan je ook even 4 doeken in de open gaten doen, just in case...

m.mrvos

RE: Temperature sensor ???

za jan 27, 2007 14:57

ok , welke schroef is het (voor om de koelvloeistof weg te laten lopen) hoe kan ik hem erkenen ?

Ik zal het doen als je heb gezegt....ik laat het je horen als ik klaar ben....ik weet nog niet als ik dat vandag gaan doen (het is koud buiten en ik ben verkoud)

mvg

Mickey

m.mrvos

RE: Temperature sensor ???

wo jan 31, 2007 01:53

Ok, thermostat is vervangen , motor wordt sneller warm , en binen temperatuur is veel veel beter, nu kan ik rijen zonder verkoud te worden hehehe...


Ok, mijn Alfa verbruik nog steeds veel benzine... (50 liter op 350 km) , dus volgende stap is lambda sensor...die zal ik morgen vervangen...na dat, temp sensor...

Dank je voor hulp...

mvg

Mickey

Speeder

RE: Temperature sensor ???

wo jan 31, 2007 08:42

Oke, goed nieuws! Viel het je tegen om de thermostaat te vervangen? 1/7 is inderdaal wel teveel voor een 1.6je. Heeft jouw motor een lucht-massa-meter?

m.mrvos

Re: RE: Temperature sensor ???

wo jan 31, 2007 14:35

Oke, goed nieuws! Viel het je tegen om de thermostaat te vervangen? 1/7 is inderdaal wel teveel voor een 1.6je. Heeft jouw motor een lucht-massa-meter?
Het was niet echt moelijk om thermostat te vervangen...binen 45 minuten was het klaar (ik was vroeger betje bezig met autos , dus ik kan veel zelf doen...)

Ja, klopt, 1/7 is veel te veel voor 1.6... en ik rijd hem netjes (bijna nooit boven 3500 rpm)

Wat is lucht massa meter en waar kan ik hem vinden ???

mvg

Mickey

P.S. Auto is nu bij automonteur om Lambda te vervangen....zonder brug kan het niet makelijk vervangt worden (geen voldoende plek onder auto om zelf met krik te doen...ik ben beniuwd of het gaat better zijn met nieuwe lambda...(ik bedoel benzine verbruik...)

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Temperature sensor ???

wo jan 31, 2007 19:55

Mijn koelsysteem is compleet vernieuwd (nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat, nieuwe kachelradiateur, nieuwe radiateur, nieuwe sensoren en neiuwe slangen). De bedrijfstemperatuur is ~70 graden. Als ik met warm weer in de file sta, loopt de temperatuur op naar ~90 graden, waarna de fan begint te draaien en de temperatuur weer terug zakt naar ~80. Ik heb een 1.4 boxer. De 1.7 boxer heeft alweer een bedrijfstemperatuur van ~80 graden. De bedrijfstemperatuur van jouw 146 zal allicht iets hoger liggen. Wat staat er in het midden van de temperatuurmeter in het dashboard?
De bedrijfstemperatuur van alle boxer's is gewoon hetzelfde, +-80 graden. Thermosstaat is van alle boxer's ook hetzelfde, 33 type 3 en 145/146 met boxer. Thermosstaat regelt de bedrijfstemperatuur van de motor, 1.4 of 1.7 maakt verder niks uit. Een 1.7 heeft alleen wel wat meer problemen zn warmte kwijt te raken in de zomer en volle belasting.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

m.mrvos

RE: Temperature sensor ???

wo jan 31, 2007 20:13

Lambda is vernieuwd...ik heb Lucas lambda geinstalleerd... ik heb reset process gedaan (niet bij dealer, maar zelf...gewoon stap bij stap...)

Ik zal het binen een paar dagen zien als benzine verbruik is gedaald....ik hoop het well

Oude lambda was in slechte konditie...

M.v.g.

Mickey

Ced-Alfa

RE: Temperature sensor ???

ma feb 05, 2007 22:05

hallo even snel voorstellen..

ben cederic alkema actief bezig met auto's met name italiaanse auto's.
ben 18 jaar en volg een opleiding personenauto technisch specialist loop op dit moment stage in een schade bedrijf in groningen......dus dat.

reden dat ik hier op reageer is dat ik bezig ben met een 146 1.6 ie ik heb deze auto gekocht met een motor dei zonder olie heeft gelopen met als gevolg dat de 4de drijfstanlager eruit is gelopen. nu heb ik een andere motor erbij gekocht deze ingebouwd maar de sensor van de koeltemp. op de rechter cil. kop omder de injectoren..hou ik over ik heb geen flauw idee waar het draadje is gebleven die daar op moet wel heb ik op de dynamo de zo'n stekker zitten.

alles werkt verder alleen de temp. meter geeft een temp. van 80 graden aan an als ie op contact staat 120 graden. deze temp klopt niet want als ik de dop eraf draai gaat het koelvloeistof niet koken..

heeft iemand een idee hoe het hoort te zitten lees ik het hier wel dacht ik ..;)

groeten cederic..
p.s waarom kan ik al weken niet op 146.net komen..?

Ced-Alfa

Re: RE: Temperature sensor ???

di feb 06, 2007 21:10

hallo even snel voorstellen..

ben cederic alkema actief bezig met auto's met name italiaanse auto's.
ben 18 jaar en volg een opleiding personenauto technisch specialist loop op dit moment stage in een schade bedrijf in groningen......dus dat.

reden dat ik hier op reageer is dat ik bezig ben met een 146 1.6 ie ik heb deze auto gekocht met een motor dei zonder olie heeft gelopen met als gevolg dat de 4de drijfstanlager eruit is gelopen. nu heb ik een andere motor erbij gekocht deze ingebouwd maar de sensor van de koeltemp. op de rechter cil. kop omder de injectoren..hou ik over ik heb geen flauw idee waar het draadje is gebleven die daar op moet wel heb ik op de dynamo de zo'n stekker zitten.

alles werkt verder alleen de temp. meter geeft een temp. van 80 graden aan an als ie op contact staat 120 graden. deze temp klopt niet want als ik de dop eraf draai gaat het koelvloeistof niet koken..

heeft iemand een idee hoe het hoort te zitten lees ik het hier wel dacht ik ..;)

groeten cederic..
p.s waarom kan ik al weken niet op 146.net komen..?
probleem is al opgelost 1 polige stekker die ik op de dynamo had gedrukt moest op de temp. sensor dus dat is klaar en kan ik weer rijden..:D:D

Terug naar “Algemene Technische vragen”