Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 14:33

Er moest een nieuw apk-tje op de winterauto, maar hij is afgekeurd vanwege te hoge CO. Die is namelijk 3.0 :? waar ie 0.5 mag zijn. De lambdasonde werkt niet meer, want daar heeft een of andere idioot de draden vanaf geknipt. Denken jullie dat MET lambdasonde de CO wel onder de 0.5 komt? Andere suggesties?

Voor de rest geen enkel probleem, alleen de CO.....
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 15:06

Dennis,

de CO is gewoon af te stellen. Identiek aan de oude ljet gtv.
Op je LMM zit aan de zijkant (bestuurderzijde) de stelschroef afgedopt.
Dekseltje ligten en je kan afstellen (blauwe potmeter)
Bij mijn ring ts rij ik ook zonder lambda sonde, CO stel ik altijd voor de apk terug.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 15:44

gewoon het dopje eraf en aan de schroef draaien? Dat ga ik ff proberen!
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 16:17

Dopje krijg je er vaak niet goed uit. Dan kan je nog de LMM deksel loshalen en kom je er ook bij.
Je moet behoorlijk aan de schroef draaien om iets te zien gebeuren.
Misschien is het wel handig om het emissie blokje los te trekken, dan weet je zeker dat de motronic op de 98 ron mapping zonder lambda werkt.
En niet in een of andere noodloop. Dekseltje terugplaatsen met wat siliconenkit and that's it!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 16:40

Hi Dennis, ben je wel bij het juiste adres geweest? :wink: Alhoewel mijn CO daar ook te hoog was en ook echt bijgesteld moest worden... Was zo gebeurt trouwens... Succes!
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 20:02

Hey Dennis,

Ik had exact hetzelfde met m'n TS, 3% CO... en het jaar ervoor netjes 0.5 % om één of andere reden..
Ik heb bij mijn luchtmeter gewoon een boutje uit de zijkant gedraaid waardoor een gaatje vrijkomt en het CO zakte netjes onder de 0.5%. Afgemeld en boutje er weer in, nu vraag ik me alleen wel af waarom de meting nu 3% procent was en het jaar ervoor 0.5% :?:

De optie van Maurizio is denk ik wel de beste.

Sucses!
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 21:35

Aangezien mijn QV zo onwijs veel problemen heeft geregeld ken ik de motronic nu redelijk goed.

Als de lambdasonde eraf ligt, dan gaat de motronic in een noodloop. Daardoor is je CO te hoog. Als je de sonde weer aansluit en hij is nog goed, moet ie weer afregelen op 0,5.

Maar, je kunt ook het emissieblokje verwijderen, dan komt ie in open loop (dus dan regelt ie niet meer met de lambdasonde (neemt een vast kenveld aan, en is dan via de stelschroef ook op stationair CO te regelen), closed loop dan past ie continue input aan aan de output die ie leest, als ik het goed heb) en gaat de motronic ervan uit dat ie altijd op 98 ron functioneert en zonder kat (lambda). Voor deel is dat je auto feller gaat reageren op het gas, doordat niet continue de verrijking bij gasgeven wordt teruggeregeld. Dus in de praktijk een, vooral onderin, beter oppakkende auto.

Zie ook de site van squadra tuning!
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 23:18

Aangezien mijn QV zo onwijs veel problemen heeft geregeld ken ik de motronic nu redelijk goed.

Als de lambdasonde eraf ligt, dan gaat de motronic in een noodloop. Daardoor is je CO te hoog. Als je de sonde weer aansluit en hij is nog goed, moet ie weer afregelen op 0,5.

Maar, je kunt ook het emissieblokje verwijderen, dan komt ie in open loop (dus dan regelt ie niet meer met de lambdasonde (neemt een vast kenveld aan, en is dan via de stelschroef ook op stationair CO te regelen), closed loop dan past ie continue input aan aan de output die ie leest, als ik het goed heb) en gaat de motronic ervan uit dat ie altijd op 98 ron functioneert en zonder kat (lambda). Voor deel is dat je auto feller gaat reageren op het gas, doordat niet continue de verrijking bij gasgeven wordt teruggeregeld. Dus in de praktijk een, vooral onderin, beter oppakkende auto.

Zie ook de site van squadra tuning!
Hmm help je je kat dan niet naar de filesteinen??? :shock:

Mike
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do dec 30, 2004 17:29

RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 23:31

waar zitten de emmisieblokjes ? ik heb een 75 1.8ie kat , kan het daar ook bij?

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: CO te hoog op 75 TS

di feb 22, 2005 23:59

als het echt niet meer gaat haal je het zwarte deksel ervanaf en zet je hem een tandje terug of meer tandjes.na de keuring zet je hem weer op de ouwe stand.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: CO te hoog op 75 TS

wo feb 23, 2005 10:36

als het echt niet meer gaat haal je het zwarte deksel ervanaf en zet je hem een tandje terug of meer tandjes.na de keuring zet je hem weer op de ouwe stand.
Als de motronic nog bijregeld werkt dit niet. Een tandje meer of minder was ik ook ooit mee begonnen toen mijn V6 bij de rdw niet lager kwam als 1.6% co. Aan de co kast zie je dan even een korte daling, maar langzaam maar zeker komt deze dan weer terug.
Zowel V6 als TS lopen open loop, dat loopt ook het mooiste (CO op ~1.5%)
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: CO te hoog op 75 TS

wo feb 23, 2005 11:05

Ik kon dus draaien wat ik wilde aan de stelschroef, maar hij kwam dus niet onder de 2.0. Emissieblokje eraf en nog een keer proberen dan maar..... Het kloterige is dus dat ik weer vrij moet nemen om er langs te gaan :?

@Giulia2000TS. Ik ga NOOIT meer ergens anders heen! Wat een fantastisch bedrijf is dat toch. Heerlijk makkelijk......... :D
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: CO te hoog op 75 TS

wo feb 23, 2005 12:18

als het echt niet meer gaat haal je het zwarte deksel ervanaf en zet je hem een tandje terug of meer tandjes.na de keuring zet je hem weer op de ouwe stand.
Als de motronic nog bijregeld werkt dit niet. Een tandje meer of minder was ik ook ooit mee begonnen toen mijn V6 bij de rdw niet lager kwam als 1.6% co. Aan de co kast zie je dan even een korte daling, maar langzaam maar zeker komt deze dan weer terug.
Zowel V6 als TS lopen open loop, dat loopt ook het mooiste (CO op ~1.5%)
sorry :oops: vergeten te vermelden ,wel met het emissie blokje eruit.ik heb het al div.keren toegepast.altijd met suc6 :D

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: CO te hoog op 75 TS

wo feb 23, 2005 12:54

waar zitten de emmisieblokjes ? ik heb een 75 1.8ie kat , kan het daar ook bij?

Helaas een 1.8ie heeft een andere Motronic versie dan een 2.0TS, zonder emissieblokje. Volgens mij heeft een 1.8ie een Motronic 3.7 en de 2.0TS een Motronic 4.1.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: CO te hoog op 75 TS

wo feb 23, 2005 16:37

@alfettaowner: Sorry, inderdaad, ik nam ff aan dat iedereen die er al af heeft (omdat het niet hoeft bij onze auto's). Dus ja, inderdaad, als je de lambdasonde afkoppelt, en de computer in openloop zet, dan gaat de kat naar de knoppen. :oops:
Alfa romeo: The art of the machine!

Terug naar “Algemene Technische vragen”