Knaarski

LPG en backfire

zo apr 02, 2006 12:40

Hallo,

ik schreef dat mijn alfa 147 selespeed geen vermogen meer had, nu blijkt dat er volgens de dealer een bakfire plaats heeft gehad kosten 1800,-- euro, er is een inlaatschuif/spruitstuk en katalysator is vervangen, heb nog 50% korting gehad op het inlaatspruitstuk scheelt ruim 400,-- euro.

Nu wil ik graag van jullie het volgende horen.

Ik had mijn zeer goed rijdende op LPG auto weggebracht voor een 60000 km beurt, dus distributieriem vervangen etc.

Ik haal mijn auto op en direct blijkt dat er geen vermogen is heb direct de dealer gebeld en die zei kom maar langs, de auto
heeft er ruim een week gestaan met als resultaat een backfire reparatie.

Ik vind dat de dealer de kosten van deze reparatie voor zijn rekening dient te nemen, omdat ik een goed rijdende auto breng en
een auto die niet rijd voor terug krijg, immers vanaf het moment dat ik de auto breng tot dat ik hem terug krijg is er iets bij de dealer
gebeurd wat deze backfire heeft veroorzaakt, ook omdat ik met een monteur een stukje ben wezen rijden en die zei dat hij vermoed
dat de distributie riem niet op tijd staat.

Tenslotte heb ik een second opinion gevraagd bij een andere alfa dealer en die vermoede precies het zelfde als de distributie riem
niet op tijd staat dan kan dit grote gevolgen hebben voor je motor, tevens vertelde hij mij dat er bovenin de motor ook tandwielen
met speciale sleutels moeten worden bekeken bij een 60000 km beurt maar dat er monteurs zijn die dit een beetje op gevoel doen
wat ook kan leiden tot een backfire weet iemand welke tandwielen want ik ben een leek op motor gebied.

Groet
Knaarski

Emilio
Guru
Guru

RE: LPG en backfire

zo apr 02, 2006 13:05

Het lijkt me dat de garage hier laakbaar is.
Maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een heel groot verschil. (heb ik al vaak ondervonden)
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

GTV
Guru
Guru

zo apr 02, 2006 13:13

Ze zullen waarschijnlijk niet het nokkenasblokkeer gereedschap gebruikt hebben.
Die tandwielen zijn de nokkenaspoelies, kijk eens of je er merktekens op ziet met verf ofzo.
Dan weet je zeker dat ze het niet op de goed manier gedaan hebben.

suc6 :wink:

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo apr 02, 2006 17:29

Zo lekker zeg ... als er gebeurd is wat hier geopperd wordt, vind ik dat behoorlijk kneuterig voor een dealer ! :shock:

Onthoudt; de auto kan er niks aan doen, Alfa ook niet.

164 Q4

zo apr 02, 2006 17:55

Ook zonder blokkeergereedschap is het heel simpel om hem weer 100% goed op tijd te zetten. Andere merken met zelfs nog veel gecompliceerdere motoren doen het ook zonder. Als je de tandwielen dus gewoon vast laat zitten, zit je er minimaal 1 tand naast als het verkeerd doet en dat zie je wel heel erg duidelijk. Mocht dit dus zo zijn (en daar lijkt het wel op) moet diegene maar van distrubuties afblijven in het vervolg, en beter autootjes gaan wassen ofzo.
Even voor de duidelijkheid; zelfs met het blokkeren van de nokkenassen kun je het trouwens nog verkeerd doen.

Afgezien daarvan vind ik €1800.- wel een idioot hoog bedrag. Zelfs al zou de motor volledig opgeblazen zijn moet het nog voor minder kunnen. En kon dat spruitstuk niet gerepareerd worden of doen ze daar tegenwoordig niet meer aan?

Toch maar naar de echte beunhaas? :wink:

MightyMarcel

zo apr 02, 2006 19:45

voor 1800 euro kun je dr ook een andere motor in laten leggen volgens mij, bedrag is dus sowieso te hoog.

Ron

zo apr 02, 2006 20:52

Het inlaatspruitstuk met variabele inlaatbuizen kost wel wat geld en is bij een backfire niet te repareren.
Distributie kan zonder calibers gebeuren maar duurt langer en is niet zo precies.
De beide nokkenaswielen moeten immers los gezet worden om het werkje perfect te doen.
Mijn mening is dan ook dat de timing van de inlaat niet juist heeft gestaan.
Toch succes.

164 Q4

Re: RE: LPG en backfire

zo apr 02, 2006 23:22

Distributie kan zonder calibers gebeuren maar is niet zo precies.
De beide nokkenaswielen moeten immers los gezet worden om het werkje perfect te doen.
Als de timing eenmaal goed staat zal die ook goed blijven staan anders zouden distributieriemen een iets verschillende steek moeten hebben of onderling verschillend en flink kunnen rekken. Als dat zo zou zijn was het snel gedaan met de motor, het is geen ketting. Zet je de nokkenassen vast, de tandwielen los en de krukas exact goed maar heb je niet de exacte spanning op de trekkende kant staan zit je er ook al een fractie naast. Dit kan je niet gebeuren als je de tandwielen verder met rust laat (vooropgesteld dat ze voordien ook goed stonden!!). Waarmee ik maar zeggen wil dat er op de Alfa constructie ook wel wat aan te merken valt.

Niet te repareren kennen we hier in het noorden niet :wink: .

ZZ_junior
Newbie
Newbie

di apr 11, 2006 22:41

Ik denk dat je een AR 147 op LPi hebt. Een LPG installatie van Vialle werkt met gasinjectie - vloeibaar - direct op de inlaatbuis, vlak voor de inlaatpoort van de cylinderkop. Als dat zo is dan is een backfire onmogelijk te wijten aan LPG!

Succes.

ZZ_junior
Huidige Alfa's;
Guilietta Veloce (QV) 2016 + Berlina 2000 1973 LPG + Guilietta Spider 1959

Vorige AR's;
1 x 166 3.2 V6 LPG + 1 x 156 2.0TS + 1 LPG x 75 1.8IE LPG + 2 x 75 TS LPG + 1 x 33 1.4ie + GT 1600 Bertone + JZ 1600 # 220.

Terug naar “Algemene Technische vragen”