ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: remdrukverschil achter Alfa 33. Alweer!! ben ten ein

za sep 15, 2007 09:26

Ik zal wel ook de trommels omdraaien, al was het maar voor het idee. :?
Dat is een goed idee..... als het probleem zich dan verplaatst weet je iig waar het in zit....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

ericj
Full Member
Full Member

RE: remdrukverschil achter Alfa 33. Alweer!! ben ten einde r

za sep 15, 2007 20:14

Vroegah met fiatjes 127 wel eens dichtgeslibde remslangen gehad waardoor 1 kant slechter remde.

---
Eric

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 15, 2007 22:01

Nou, vanavond nog maar eens de boel losgemaakt en bij het beging begonnen. Ik weet natuurlijk niks over het resultaat, dat moet maandag maar blijken. Uiteraard was er bij de trommels zelf niets bijzonders opgevallen, alles goed gangbaar en zo.
Hoe anders toen ik de middenconsole weghaalde om de handremkabels te lossen.........die stonden toch zeker een cm of twee, drie op voorspanning!
Dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik stel me zo voor, dat de remschoeneen beetje gaat kantelen/ veren op de handremhevel en daardoor een deel van de kracht niet goed overgebracht wordt. De rechter kabel is iets korter dan de linker en stond dus iets strakker. Hierdoor kon ik dus de schoenen niet goed afstellen. Ik hoop van harte, dat mijn theorie klopt en het nu opgelost is, want nu heb ik echt alles gehad. :?

@ericj: als dat het geval is, merk je dat duidelijk aan de snelheid, waarmee de zuigers terugtrekken, bovendien zul je grote moeite hebben met ontluchten => zal weinig vloeistof uitkommen. ergo: je remmen zullen langdurig aanlopen. Hoe dan ook, daar is hier dus geen sprake van. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Speeder

Re: RE: remdrukverschil achter Alfa 33. Alweer!! ben ten ein

zo sep 16, 2007 12:00

Nou, vanavond nog maar eens de boel losgemaakt en bij het beging begonnen. Ik weet natuurlijk niks over het resultaat, dat moet maandag maar blijken. Uiteraard was er bij de trommels zelf niets bijzonders opgevallen, alles goed gangbaar en zo.
Hoe anders toen ik de middenconsole weghaalde om de handremkabels te lossen.........die stonden toch zeker een cm of twee, drie op voorspanning!
Dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik stel me zo voor, dat de remschoeneen beetje gaat kantelen/ veren op de handremhevel en daardoor een deel van de kracht niet goed overgebracht wordt. De rechter kabel is iets korter dan de linker en stond dus iets strakker. Hierdoor kon ik dus de schoenen niet goed afstellen. Ik hoop van harte, dat mijn theorie klopt en het nu opgelost is, want nu heb ik echt alles gehad. :?

@ericj: als dat het geval is, merk je dat duidelijk aan de snelheid, waarmee de zuigers terugtrekken, bovendien zul je grote moeite hebben met ontluchten => zal weinig vloeistof uitkommen. ergo: je remmen zullen langdurig aanlopen. Hoe dan ook, daar is hier dus geen sprake van. :wink:
Als je de handrem zo afsteld, dat hij met 3 klikjes stevig vast zit kan het volgens mij niet anders dan dat de handremkabels iets onder spanning staan. Opzich is dit geen probleem want als het goed is zullen de remmen hierdoor niet aanlopen. Jouw theorie klinkt niet geheel onlogisch, maar verder terug las ik dat het verschil tussen met de handrem remmen, en met de hydraulische rem remmen geen verschil maakt. Als ik dat even in mijn achterhoofd houdt, betekend dat dus dat het bovenstaande ook niet helemaal waar is...

Evengoed gewoon proberen, gooi die handremkabels desnoods even los onder het middenconsole. Heb je trouwens al gekeken hoe het met de wiellagers staat? Zit daar toevallig toch niets fout? (Kromme as, ingesleten as, vreemd wiellager oid.. ?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo sep 16, 2007 19:46

Ben beniewd. Alles begint met een juiste afstelling. Gaat die Brabo toch nog eens luisteren dus. :wink:

En: Je hebt nog niet alles gehad.. als he nu nog niet goed is toch andere voeringen monteren he..Je kunt echt niet zien hoeveel frictie een voering kan bewerkstelligen. Is ie ooit een keer "nat" geweest dan ben je al af.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: remdrukverschil achter Alfa 33. Met de hak over de sloot

ma sep 17, 2007 18:44

Zo hehe, apk raport in de pocket.
Wel met de hak over de sloot trouwens.
Ik heb remtrommels en remschoenen opgeschuurd en links/ rechts omgewisseld.
resultaat: verschil LA-RA: resp. 22, 26 en 29% en wel in die volgorde! De keurmeester: "geef maar snel hier die papieren, voordat het verschil weer groter wordt."

Zijn we iid geval weer voor een jaar van verlost. :D

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 17, 2007 19:19

Gefeliciteerd man. :thumbs: Jij blij, de garage nog veel blijer. :mrgreen: Goeie tip hè, van die trommels omdraaien. Het werkt vaak maar even hoor. Maar soms genoeg voor de keuring. Even van te voren de rem goed warm rijden ( onder het rijden de handrem een paar keer aantrekken ) wil ook nog wel es helpen.

chopmax
Member
Member

ma sep 17, 2007 21:07

Hoogst onbevredigend. Nu komen we nooit meer te weten wat het was. Vraagje staat ie toevallig op 2 verschillende achterbanden?
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma sep 17, 2007 21:25

En nu heeeeel rap nieuwe voeringen monteren. Anders: Volgend jaar geen advies meer.. :evil:

:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 17, 2007 23:29

@ @@: Wees niet bang, ik ga geen vragen meer stellen hoor. Heb nu meer dan genoeg ervaring met trommelremmen opgedaan. :roll:

@ Chopmax: Nee, zelfde banden. Oh en geloof me, ik vind het ook hoogst onbevredigend, maar ben er (letterlijk) even klaar mee nu! :evil:

@KAS: Over dat omwisselen........zal ik het hele verhaal vertellen........................ :-s

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

di sep 18, 2007 09:28

Mooi dat die er doorheen is, na al dat gezeik.
Volgend jaar deze topic weer opnieuw aanhalen? :D
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

_Pieter_
Guru
Guru

wo okt 24, 2007 14:30

Bij mijn 33 is mijn vorige garage (Italia Auto Corse) er ook eens flink zoet mee geweest.
Remverschil achter was 90-10 toen ze begonnen.
Ze hebben alle gebruikelijke trucjes geprobeerd, waarschijnlijk alles wat hier is beschreven.
Uiteindelijk was het opgelosd nadat de trommels waren uitgedraaid. Dus toch een probleem met de frictie, niet in het hydraulische deel. Ze kwamen er achter toen ze de trommels omwisselden van links naar rechts.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: remdrukverschil achter Alfa 33. Met de hak over de s

wo sep 17, 2008 22:34

Mooi dat die er doorheen is, na al dat gezeik.
Volgend jaar deze topic weer opnieuw aanhalen? :D
Nou vooruit dan. :wink:

Met knikkende knieën naar de APK dus........maar olé olé, geen (te groot) remdrukverschil dit jaar. :o Blijkbaar wordt de friktie na verloop van tijd toch beter. (had de boel schoongemaakt en opgeschuurd vorig jaar) Dit jaar heb ik niet vooraf naar de remmen gekeken. :D

Off-topic: voor het tweede achtereenvolgende jaar goedgekeurd met twee finaal in stukken zijnde stuurhoezen. :roll:
(het is enkel omdat het zo'n megaklus is, die te vervangen en omdat ze op zo'n plaats zitten, waar toch geen straatvuil komt, dat ik ze (nog) niet op voorhand heb vervangen) :oops:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 18, 2008 09:18

Off-topic: voor het tweede achtereenvolgende jaar goedgekeurd met twee finaal in stukken zijnde stuurhoezen. :roll:
Gefeliciteerd. Goed keuringstation. :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

do sep 18, 2008 10:30

Gefeliciteerd. Goed keuringstation. :wink:
Voor die KL$$%^$TE hoezen brengt ieder normaal mens zijn 33 netjes naar de autosloperij.
Ik niet, dus €600 arbeidsloon en €30 materiaal verder en mijn 33 was weer door de APK :evil:

Gr, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”