Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Problemen na hard rijden, 75TS

za jun 19, 2010 10:01

Als die tik bovenin zit, kan dat komen doordat er nu niet genoeg/geen smering bij je nokkenassen zit
Je kunt aan de aard van de tik wel een idee krijgen waar het zit (mijn 155 blok maakte een keihad tak-ke-tak-ke-tak-ke geluid. Duidelijk een bigend).
Een hoofdlager maakt meer een tok-tok-tok geluid dat bij gasgeven soms versnelt alsof er knikkers vallen.
Een tik in de kop gaat met halve krukassnelheid.
Maar dat heeft nu denk ik weinig zin om uit te zoeken, zoals je op mijn foto's kunt zien zit het lagermateriaal door je hele blok. Mijn olie was grijs-metallic van het slijpsel.
Je oliedrukmeter kan nu wel genoeg aangeven, maar als een ander kanaal naar je nokkenas verstopt zit, of er zit rotzooi tussen je zuigerveren dan zie je dat dus niet aan de waarde op je meter.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 19, 2010 10:25

Volgens mij was slepen op de snelweg ten allen tijden verboden.. :?
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... 6&p=310985

Het mag gewoon. Als je geen trekstang gebruikt ben je link bezig naar mijn mening, dus koop/leen die wel. Als je geen ervaring met slepen hebt is het ook niet aan te raden om dit als eerste sleepje te doen.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za jun 19, 2010 10:27

Als dat ventiel blijft klemmen dan kan de druk lokaal erg oplopen, niet altijd te zien op de meter (die meet maar in 1 oliekanaal).
Hoe dan?
Het is toch 1 gesloten systeem met 1 pomp?
Dat systeem is toch overal met elkaar verbonden?

Verstopping kan en dan heb je in de leiding na de verstopping geen olie.
Maar plaatselijk een hogere oliedruk kan gewoon niet.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

za jun 19, 2010 12:22

Ja natuurlijk staan alle kanalen vanaf de pomp via het filter met elkaar in verbinding.
Maar je meet de druk slechts in 1 oliekanaal.

En ik geef je enigszins gelijk dat plaatselijk een hogere druk niet waarschijnlijk is, maar theoretisch kan het wel, mits de flow gelijk is.
Druk = kracht / oppervlakte dus bij gelijkblijvende flow zal de druk in een nauwere doorgang hoger zijn.

Laat ik het dan anders formuleren:
Als er in een ander kanaal (bijv. naar de kop toe of van hoofdlager via je krukas naar big-end lagers) een verstopping zit, heerst vóór de verstopping dezelfde druk als op je meter, maar daarachter is geen druk meer. Dus ook geen flow en daarmee ook geen (of te weinig) smering.

Snappu? :wink:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Ba
Member
Member

RE: Problemen na hard rijden, 75TS

za jun 19, 2010 16:05

Toch wel leuk te zien dat er veel mensen meeleven en meedenken :) Dank hiervoor.

Ik heb overigens wel alle stukjes drijfstang terug gevonden, je kon ze mooi aan elkaar zetten tot 1 geheel. Echter was deze wel iets gedraaid, dus ik denk de krukas wel wat gesleten is. Dit in comninatie met standaard lagers gaat ie denk ik wel hard inslijten... Er kwam ook geen 'grijze' olie uit, het enige wat te zien was waren de koper schilfertjes.

Met wat overleg met andere mensen heb ik toch de gok gewaagd, en naar huis gereden. Ik ben veilig aangekomen :), de motor maakte behalve het getik geen gekke geluiden oid. Denk je rond half twaalf weg gaan zodat je lekker rustig aan kan doen, , sta je alsnog een half uur in de file :? Maar goed, de auto staat nu bij mn ouders thuis en heeft dus niet zoveel haast meer.

Ander puntje; waarschijnlijk doordat ik de oliepomp iets heb verdraaid, is de ontsteking ook verzet. Ik heb er nog op gelet, maar blijkbaar niet goed genoeg. Gevolg is dat ie bij belasting af en toe goed schokte. Zonder belasting nergens last van (ook niet in de hogere toeren), en bij schokken viel de toerenteller weg. Dus moet het wel die ontsteking zijn... Echter krijg ik hem nu niet meer in zn vijf :? Ben bang dat er bij zo'n schok iets verbogen is, de pook lijkt echt iets te raken, ik krijg hem er echt niet in.

@ Maarten Bijlsma; De 75 stond inderdaad in een soort Doe-het-zelf garage :wink:
75 Indy TS 1992

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo jun 20, 2010 00:22

Ja natuurlijk staan alle kanalen vanaf de pomp via het filter met elkaar in verbinding.
Maar je meet de druk slechts in 1 oliekanaal.

En ik geef je enigszins gelijk dat plaatselijk een hogere druk niet waarschijnlijk is, maar theoretisch kan het wel, mits de flow gelijk is.
Druk = kracht / oppervlakte dus bij gelijkblijvende flow zal de druk in een nauwere doorgang hoger zijn.

Laat ik het dan anders formuleren:
Als er in een ander kanaal (bijv. naar de kop toe of van hoofdlager via je krukas naar big-end lagers) een verstopping zit, heerst vóór de verstopping dezelfde druk als op je meter, maar daarachter is geen druk meer. Dus ook geen flow en daarmee ook geen (of te weinig) smering.

Snappu? :wink:
Ik snap het zeker... als je goed leest zie je dat ik dacht dat jij het had over een hogere oliedruk en dat kan niet.

Ik snap nu al waarom Dré er schooon genoeg van heeft... ik ga me niet meer begeven hier in de technische sectie.

Ba
Member
Member

wo okt 27, 2010 18:13

Ter leering ende vermaeck;

ik heb het blok verkocht aan Arnold die deze uit elkaar heeft getrokken. Hij heeft mij wat fotootjes gestuurd en uitgelegd wat er waarschijnlijk is gebeurd; de 2e cilinder is te warm geworden en is vastgelopen maar is toch erdoorheen gedrukt ("stroper"). De middelste zuigerveer zit vast, alsmede een deel van de olieschraapveer. Doordat de zuiger niet meer goed gleed is er een enorme druk op de drijfstanglager gekomen die het daardoor begeven heeft. Deeltjes hiervan zijn in de oliepomp terecht gekomen die de oliedrukventiel op dicht hebben vastgezet. Met gevolg dat de oliefilter eraf geblazen werd bij een koude motor.

Opvallend was dat de krukas er nu wel nog goed uitzag; Een drijfstanglagerschaal heb ik in drie delen eruit gehaald...

Het getik in de kop wat bleef na het vervangen van de drijfstabglagers en steeds erger werd komt waarschijnlijk hiervandaan. Dat het blok nog zo netjes liep... :shock:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
75 Indy TS 1992

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 27, 2010 21:32

Dan komt nu de vraag, hoe komt die cylinder zo veel warmer dan de anderen? Te weinig brandstof of te veel lucht?

Die koppakking was ook niet veel meer van over he?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 27, 2010 21:57

Dan komt nu de vraag, hoe komt die cylinder zo veel warmer dan de anderen? Te weinig brandstof of te veel lucht? ....
Gok ik wel. Heb destijds exact dezelfde zuiger 'look' gehad bij mn 75 carbs. Cil 3 meen ik, wschnlk van veel te arm lopen (valse lucht in combi met een stevig toerental voor langere tijd... :oops: )

Grtz,fRank

Ba
Member
Member

wo okt 27, 2010 23:14

Van de koppakking was er nu niet veel over schijnt. Ik heb hem zelf niet vast gehad maar je kon hem er zo uit elkaar trekken.

Het ging deze keer overigens om de 2e cilinder. Voor mij opvallend; dit is m'n derde blok alweer. De eerste blies ik op bij 140 km/u (in zn vijf) op de meest linker baan van 4 :?
300 km na aankoop van de 75

Destijds ging het ook om de 2e cilinder: De oorzaak is tot nu toe nooit helemaal duidelijk geweest maar waarschijnlijk ook overvehit (één van de voorpijpen zat behoorlijk dicht)
(Deze fotos zijn van 2008)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ba op do okt 28, 2010 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
75 Indy TS 1992

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 27, 2010 23:23

Hm zou bij mij ook cil2 geweest kunnen zijn ,gerekend vanaf de distri uiteraard (we praten 1993 oid trouwens dus kan er ff een cilindertje naast zitten... :lol: )

Zal morgen nog wel even in mn 'trofeeenkast' kijken, heb de zuigers en bussen nog.

Grtz,fRank

marco d b
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Yahoo! Messenger

wo okt 27, 2010 23:43

al op gelet bij de koppaking en de door voer kannalen in de kop .
waar je koel water door heen moet de gaten in de koppakking zijn een stuk klijner.
werkt allemaal goed als je rustig aan doet maar als de moter een topprestaatsie moet leveren.
waar meer warmte bij vrij komt zal er meer koeling nodig zijn.
en door deze vernouwingen in de koppakking kan het zijn de je te kort komt.
de koelvloeistof zal de weg van de minste weerstand nemen.
de meeste warmte komt uit het midden van het blok.
dus zuiger 2 of 3 gaan vreten .
en dus word de boel nog heter dan normaal dit kan naar boven werken .dat jekleppen verbranden of vast lopen en af breken.
of dat de drijfstang lager knalt om dat deze de druk niet aan kunnen door het vreten van de zuiger .
groetjes marco
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 28, 2010 09:44

Van de koppakking was er nu niet veel over schijnt. Ik heb hem zelf niet vast gehad maar je kon hem er zo uit elkaar trekken.

Het ging deze keer overigens om de 2e cilinder. Voor mij opvallend; dit is m'n derde blok alweer. De eerste blies ik op bij 140 km/u (in zn vijf) op de meest linker baan van 4 :?
300 km na aankoop van de 75

Destijds ging het ook om de 2e cilinder: De oorzaak is tot nu toe nooit helemaal duidelijk geweest maar waarschijnlijk ook overvehit (één van de voorpijpen zat behoorlijk dicht)
Ik zie een afgebroken inlaatklep op de foto's. Die is volgens mij gaan ratelen en heeft vervolgens de rest van de schade veroorzaakt. Hoe die klep afgebroken is en waarom, zie ik niet op de foto. Omdat het een inlaatklep is die is afgebroken, zou ik zelf niet denken aan een dichtzittende uitlaat als oorzaak. Wat me logischer lijkt is teveel klepspeling, waardoor het plaatje er tussenuit heeft kunnen schieten, een ovalen klepbeker, een gebroken klepveer, een losgeschoten borgje voor de klepveerschotel of iets in die richting. Het kan ook oliegebrek zijn geweest, maar op deze foto's zie ik geen andere dingen die dat kunnen onderbouwen.

Wat ik wel denk te zien is behoorlijke pingelschade op cylinder 1. De foto is gemaakt om de schade aan cylinder 2 te laten zien en dat is gelukt, maar goede details van cylinder 1 zijn er helaas niet te zien. Ligt er nou alleen troep van cylinder 2 op de zuiger van cylinder 1, of zie ik het goed en zitten er wel diepe putten in en is de rand beschadigd?

Ba
Member
Member

do okt 28, 2010 14:23

Let wel, deze fotos zijn van het eerste blok en hebben niets te maken met het probleem waar dit topic over gaat...

De eerste cilinder was naar ik mij herinner niets mis mee. De 2e cilinderbus was geheel ontploft waardoor overal in het blok en inlaatspruitsuk (tot aan het gaskleppenhuis :o ) stukjes cilinderbus lagen. Is niet zo goed te zien op de foto. Het is alweer ruim twee jaar geleden dus helemaal zeker ben ik er niet meer van.

Ik had zo'n 150 km ervoor de uitlaatnokkenas en de klepbekers vervangen en de kleppen gesteld... Waarna ie heel netjes liep. Ketting en timing stonden allemaal nog goed.
Weet me nog wel te herinneren dat de ARcontrol vlak ervoor aangaf dat het oliepijl te laag was, ik was gestopt, olie gecheckt; was ietwat laag maar nog boven minimum, ietsje olie bijgevuld en 7 km later zei het blok boem. :?

Destijds bij SvL vonden ze het wel opmerkelijk dat de klepspeling per cilinder opliep, dus dat waarschijnlijk de kop er niet helemaal netjes opgezet was.

Trouwens nog als antwoord op Frankalfa's vraag over brandstof/lucht bij het laatste probleem; inlaatrubbers en injectoren waren nog goed (niet zo lang geleden vervangen voor respectievelijk nieuwe en gereinigde en gecontroleerde). Volgens mij ook nergens anders een luchtprobleem. Ik heb er wel eens vaker lang hard mee gereden maar toen nooit last gehad. Nu was het na 15km oid voorbij...
75 Indy TS 1992

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 29, 2010 16:07

Destijds bij SvL vonden ze het wel opmerkelijk dat de klepspeling per cilinder opliep, dus dat waarschijnlijk de kop er niet helemaal netjes opgezet was.
Ehm.... die conclusie snap ik niet. De nokkenassen zitten bovenin en worden door een ketting bediend. Hoe de kop op de cylinders zit zou toch niets met klepspeling te maken hebben? Als je een onderliggende nokkenas met stoterstangen zou hebben en de kop zou na het kleppen stellen los zijn gaan zitten aan 1 kant, dan wel.

Terug naar “Algemene Technische vragen”