giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: derde gordel

di jul 12, 2011 18:54

Enne, @ giuliettaevo... Om jou humor kan ik ook niet echt lachen. En je mening was de 1ste keer ook duidelijk... hoef je niet vaker te herhalen.
Gelukkig ben ik hier niet om jou aan het lachen te maken en kan het me ook niet heel veel interresseren wat jij daar van vind :oops: .

Sommige dingen moeten wel eens herhaald worden omdat mensen het schijnbaar niet snappen of willen snappen... :?

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 12, 2011 19:38

In slipstream raken en een boom aan de zijkant erin krijgen.

Slipstream? Hing je vlak achter een andere auto/vrachtauto dan?
De klap was zo hard dat waar eerst mijn versnellingsbak zat, daar nu de deur van de auto zat.
Een kilometer of 30-40 per uur eindsnelheid dus. Ik ga er even van uit dat dit in een RWD middenklasseauto van zo'n 30 jaar geleden is, dus een C-kadett, of vergelijkbaar. Er staan genoeg resultaten van botsproeven op het Internet om een realistische schatting van de eindsnelheid te maken.
En de bestuurdersstoel??? ergens ONDER de versnellingsbak... Laat ik nou door de klap naar de bijrijderskant geslingerd/geduwd zijn...
Dat klinkt niet erg logisch. Als je met je linkerkant op een boom klapt, zou je door de klap alleen maar heel hard verder naar links geduwd worden op de boom. Jouw lichaam gaat immers rechtdoor, terwijl de auto door de boom wordt tegengehouden.
Met gordel om had ik, net als de stoel (of wat er van over was) tussen de deur en de versnellingsbak gezeten.
Dat is nogal een aanname. Voor hetzelfde was je, met gordel om, keurig over de bak heen geschoven. Een stoel met iemand er in hoeft helemaal niet hetzelfde pad te gaan als een lege stoel. Of dat je dood zou zijn geweest of niet, is ook nog maar zeer de vraag. Wat me logischer lijkt is dat je keihard op de zijkant van de auto geklapt ben en bent teruggestuiterd naar de rechterkant van de auto, waar je ook weer tegenaan geklapt bent.
Dus ik doe zo'n ding niet meer om en hoef zo'n ding ook niet meer om.
De statistiek is dat bij veel meer dan 95% (Yuri weet het exacte percentage ongetwijfeld) van de ongevallen een gordel je helpt. Je loopt nu een heel groot risico dat je er slechter van af bent als je nog een keer een klapper maakt door het ding niet om te doen.

Hoe groot is de kans dat je je auto wel onder controle had kunnen houden als je stevig in je stoel had gezeten, vastgehouden door de gordel? Heb je daar al eens bij stilgestaan?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 12, 2011 19:56

De statistiek is dat bij veel meer dan 95% (Yuri weet het exacte percentage ongetwijfeld) van de ongevallen een gordel je helpt. Je loopt nu een heel groot risico dat je er slechter van af bent als je nog een keer een klapper maakt door het ding niet om te doen.
Dat statistiekje heb ik niet paraat, maar wat ik wél weet is dat het verschil tussen (verder identieke) belted en unbelted botsproeven zo enorm is, dat je het statistisch/rekenkundig nooit kunt rechtvaardigen om geen gordel te dragen bij snelheden boven de 15 (!) km/h. Even terzijde: voor de Europese toelating zijn unbelted tests niet eens van toepassing, deze worden alleen in Amerika geëist. De Europese wetgever gaat er van uit dat iemand die intelligent genoeg is om een rijbewijs te halen, ook verstandig genoeg is om zijn gordel om te doen, of op zijn minst de boete voor het niet dragen van de gordel niet wil riskeren (wat op zich ook een vorm van gezond verstand impliceert).

Alleen in freak accidents zoals Richard beschrijft zal het niet dragen van een gordel je letsel verminderen of voorkomen. Bij iedere denkbare impact is het domweg beter om je kwetsbare organen en hoofd zo gecontroleerd mogelijk te laten vertragen en dat bereik je alleen met kreukelzones en veiligheidsgordels, aangevuld met airbags.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa166GTA

RE: derde gordel

di jul 12, 2011 20:34

Prima jongens. Jullie weten het beter Jullie het gelijk.
Plezier ermee

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: derde gordel

di jul 12, 2011 21:21

Lastig om te praten met iemand die te eigenwijs is om toe te geven dat iemand anders ergens misschien wel meer verstand van heeft als hijzelf en die het niet kan hebben als hij wordt aangesproken op dingen die hij zegt of beweert omdat ze simpelweg niet kloppen... :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”