Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Distributieriem(en)

wo okt 25, 2006 11:13

Antwoord: U heeft helemaal gelijk: ook het vastlopen van een waterpomp die door de distributietandriem wordt aangedreven kan een vervelende motorschade tot gevolg hebben. Helaas laat een dergelijk probleem zich meestal niet voorspellen. Komt het tot uitval, dan is dat jammer maar helaas. In een enkel geval openbaart een waterpompprobleem zich vroegtijdig door een overmatige geluidsproductie. Op tijd vervangen van de pomp kan dan vervolgschade voorkomen.
Alleen.....is dat hier niet van toepassing :wink:

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Distributieriem(en)

wo okt 25, 2006 11:26

Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat zo'n ding echt wel kapot kan gaan, en dat er best vervelende vervolgschade uit kan voortkomen als je dat niet of te laat opmerkt.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Distributieriem(en)

wo okt 25, 2006 11:32

Kan altijd, maar de vervolgschade die men hier aangeeft, is breken of verspringen van de distributieriem, door dat de (distributie aangedreven) waterpomp vastslaat. Dat risico loop je niet bij een boxer. V-snaar breekt, dynamo en waterpomp liggen stil, en dat merk je meteen. (bv door het oplichten van het laadstroomlampje)
Grappig, intussen 3 pagina's over spanrollen ! Komt de zoekfunctie weer ten goede ! :wink:

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Distributieriem(en)

wo okt 25, 2006 11:42

Aah, dan had ik het stukje anders/verkeerd begrepen.

.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Distributieriem(en)

wo okt 25, 2006 12:20

ik doe persoonlijk altijd de spanrollen vervangen als ik de distributie doe

twee redenen:
1.kost weinig en je hebt de zooi toch open liggen

2.en daarnaast een slechte ervaring meegemaakt bij een maatje van mij
maatje van mij liet zijn distributie doen bij garage x (gespecialiseerde alfa romeo dealer met goede monteurs, dus geen beun of algemene garage, maar wil geen naam noemen omdat ze verder nog nooit 1 steek hebben laten vallen). Hij liet dus distributie doen zonder spanrollen, want die voelde nog goed en maakte geen raar geluid. Alles erop gezet en met het naar huis rijden (zo'n 20km later dus) liep een spanrol vast. Heb toen voor hem het spul open gemaakt, op goed geluk alles weer nieuw erop gezet (dus ook WEER nieuwe riemen, omdat ik nooit een riem 2x op een auto leg) en toen bleek gelukkig dat niks was beschadigd. (merktekens stonden ook nog goed, dus niks was verdaaid)

conclusie: aan een spanrol kan je niet voelen of horen of deze slecht is (als deze speling bevat of knarst is ie zeker kapot, maar als deze fris klinkt en geen speling bevat KAN hij toch niet best meer zijn.....)

Verder doe ik eigenlijk altijd alles meepakken als ik iets repareer. Als je langer in een auto wilt rijden is dat gewoon het goedkoopste (bv. nieuwe schokdempers op mijn ex QV monteren werd gelijk compete revisie van de veerpoot) En distributie riemen doe ik altijd vervangen als deze een x los gaat, doe nooit 2x dezelfde riem erop. Waarom: je zit er toch met vieze handen aan en olie tast rubber aan (nu zeg ik dus ook niet dat een riem gelijk helemaal vergaat.......) En ja, ik deed altijd mijn handen wassen als ik de nieuwe riemen erop ging leggen. Heb dan ook NOOIT problemen gehad met distributie.

Owja, nog een tip, ik deed altijd merktekens maken met filtstift, maar ook nog met een spijker tussen de tanden van je nokkenastandwiel een put slaan in de achterplaat, alles monteren en als de spijker dan weer precies tussen de 2 tanden in het putje viel was het 100% goed). Misschien overdreven........ :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: Distributieriem(en)

wo okt 25, 2006 12:41

De montage van de riemen lijkt mij geen probleem op mijn Sprint maar een punt is me nog niet duidelijk, ik kan met een viltstift merkjes aanbrengen want de rubber dopjes zitten er maar wat als er iets verschoven is?
Zitten er op de krukas en de nokkenas zowel als op het blok ook merktekens?
Is WWW.AlfaStrada.nl een bekend en goed gesorteerd adres voor spareparts?

Bij voorbaat dank,ik vind het hier geweldig,

Arie

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Distributieriem(en)

wo okt 25, 2006 14:59

Van internet: Kapotte waterpomp (2003-12)

Vraag: In de november-editie werd uitgebreid aandacht besteed aan distributietandriemen en -schades. Er werd niet gesproken over de gevolgen van een stukgelopen waterpomp die door de tandriem wordt aangedreven. Ook dat levert motorschade op. Wanneer moet een waterpomp die door een tandriem wordt aangedreven vervangen worden om dergelijke motorschades te voorkomen?

Antwoord: U heeft helemaal gelijk: ook het vastlopen van een waterpomp die door de distributietandriem wordt aangedreven kan een vervelende motorschade tot gevolg hebben. Helaas laat een dergelijk probleem zich meestal niet voorspellen. Komt het tot uitval, dan is dat jammer maar helaas. In een enkel geval openbaart een waterpompprobleem zich vroegtijdig door een overmatige geluidsproductie. Op tijd vervangen van de pomp kan dan vervolgschade voorkomen.
Maar wat wil je hiermee zeggen? Bij de alfa boxers wordt de waterpomp niet door de distributieriemen aangedreven en is bovenstaande dus niet van toepassing.

Voor de goede orde: Zelf deed ik op m'n 33 wel de rollen als ik de riemen deed. Waterpomp deed ik toen niet, maar die is dus op vakantie eens stukgelopen en zou ik nu wel direct doen, vooral als ie wat ouder is.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Distributieriem(en)

wo okt 25, 2006 15:26

(want je maakt mij niet wijs dat alle auto onderdelen zo maar 100.000 km mee gaan) en daar moet je maar zin in hebben (snap nu wel waarom Sander zo goed kan sleutelen :wink: :lol: :P ). Ik rij liever wat langer door met de wetenschap dat alles echt goed is.
Ik ken/ kende 3 boxers van zeer dichtbij met resp. 200.000km, 270.000km en 150.000km. Alle drie lang in bezit (gehad) en bij geen van drieën ooit een waterpomp vervangen. Heeft me toch mooi veel werk en ergenis gescheeld, HA! :twisted:
En ja, totaal denk een keer of zes de distributieriemen vervangen, waarvan twee keer incl. spanrollen.
Op het gebied van distributie bij boxers heb ik nog nooit iets naderhand extra moeten doen. Tuurlijk, is ook een beetje geluk hebben...

Jouw boxers staan volgens mij meer stil dan ze rijden (is niet als steek onder water bedoeld!), dan gaat er volgens mij meer kapot dan tijdens rijden. :wink:

Nogmaals: als jij denkt, dat je meer zekerheid hebt door alles te vernieuwen (elke drie jaar nieuwe spanrollen + waterpomp?? :shock: ) even goede vrienden. Alle begrip voor. Maar als het beeld bestaat dat ik alles drie keer over moet doen, hoop ik dat toch even veranderd te hebben. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Ed[33]
Member
Member
Berichten: 145
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 20:42
Locatie: Limburg, Belgie

RE: Distributieriem(en)

za feb 24, 2007 21:19

Ok, tijd om weer wat oude koeien uit de sloot te halen.
Ik wil mijn distributieriemen van mijn 33 1.5i laten vervangen bij een officiele dealer. Hij beweerde dat er twee types spanrollen zijn: met ijzeren rollen en met plastic rollen. Hij zij dat als er nu ijzeren inzaten dat als die een technische inspectie doorstonden dat ze mochten zitten blijven. Heeft hier iemand ook wat ervaringen mee?

Het grote probleem is het kostenplaatje. Enkel riemen + werkuren: 270 euro. Nieuwe spanrollen: +140 euro. En dan lees ik ook nog eens best de waterpomp te doen... Best prijzig voor mijn 16-jarige italiaan....
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Distributieriem(en)

za feb 24, 2007 21:29

Heb nog nooit van stalen spanrollen gehoord..... volgens mij zijn die altijd kunstof. Het is en blijft een eeuwige discussie de spanrol discussie, maar goed ik loop zelf liever het risico niet. Bij mijn SW ga ik ze niet opnieuw vervangen, die gaat nu zn 3e jaar in met de huidige riemen, maar na het einde van dit jaar heeft ie daarmee denk ik 10.000km gelopen. Ik vervang dan wel de riemen (i.v.m. de leeftijd ervan) maar de spanrollen laat ik denk ik mooi zitten (behalve als deze speling hebben uiteraard).

Waterpomp geld hetzelfde voor... zit er enige vorm van speling op de poelie, ook die vervang ik niet zomaar.
Laatst gewijzigd door Maxtor op za feb 24, 2007 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Distributieriem(en)

za feb 24, 2007 21:29

Ok, tijd om weer wat oude koeien uit de sloot te halen.
Ik wil mijn distributieriemen van mijn 33 1.5i laten vervangen bij een officiele dealer. Hij beweerde dat er twee types spanrollen zijn: met ijzeren rollen en met plastic rollen. Hij zij dat als er nu ijzeren inzaten dat als die een technische inspectie doorstonden dat ze mochten zitten blijven. Heeft hier iemand ook wat ervaringen mee?

Het grote probleem is het kostenplaatje. Enkel riemen + werkuren: 270 euro. Nieuwe spanrollen: +140 euro. En dan lees ik ook nog eens best de waterpomp te doen... Best prijzig voor mijn 16-jarige italiaan....
Dat is best prijzig die spanrollen... Rollen kosten volgens hbase 28 euro, jij hebt er 2 nodig. Nieuwe rollen op de houders persen kost een minuut of 10 per rol (ruim gerekend). Alles ligt toch open dus meer tijd gaat er niet inzitten...

Waar in België woon je?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Distributieriem(en)

za feb 24, 2007 21:36

Heb nog nooit van stalen spanrollen gehoord..... volgens mij zijn die altijd kunstof. Het is en blijft een eeuwige discussie de spanrol discussie, maar goed ik loop zelf liever het risico niet. Bij mijn SW ga ik ze niet opnieuw vervangen, die gaat nu zn 3e jaar in met de huidige riemen, maar na het einde van dit jaar heeft ie daarmee denk ik 10.000km gelopen. Ik vervang dan wel de riemen (i.v.m. de leeftijd ervan) maar de spanrollen laat ik denk ik mooi zitten (behalve als deze speling hebben uiteraard).

Waterpomp geld hetzelfde voor... zit er enige vorm van speling op de poelie, ook die vervang ik niet zomaar.
Heb een stalen spanrol voor de distributie van de Laro discovery alhier; daar was in de reguliere onderdelenhandelarij (AD/van Breemen etc) geen vervanger voor. Navraag bij de dealer leerde dat die m eigenlijk ook nooit vervangt tenzij ie echt ongezond klinkt... :?
Heb wel bij mn 33 swtje destijds een gebroken riem gehad (met aanverwante ongein :evil: ) door een vastgeslagen lager van een kunststof spanrol...
Dus Ed ,als je van plan bent nog een hele tijd met je wagen te rijden is vervangen het codewoord hier.
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Ed[33]
Member
Member
Berichten: 145
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 20:42
Locatie: Limburg, Belgie

Re: RE: Distributieriem(en)

za feb 24, 2007 21:46

Ok, tijd om weer wat oude koeien uit de sloot te halen.
Ik wil mijn distributieriemen van mijn 33 1.5i laten vervangen bij een officiele dealer. Hij beweerde dat er twee types spanrollen zijn: met ijzeren rollen en met plastic rollen. Hij zij dat als er nu ijzeren inzaten dat als die een technische inspectie doorstonden dat ze mochten zitten blijven. Heeft hier iemand ook wat ervaringen mee?

Het grote probleem is het kostenplaatje. Enkel riemen + werkuren: 270 euro. Nieuwe spanrollen: +140 euro. En dan lees ik ook nog eens best de waterpomp te doen... Best prijzig voor mijn 16-jarige italiaan....
Dat is best prijzig die spanrollen... Rollen kosten volgens hbase 28 euro, jij hebt er 2 nodig. Nieuwe rollen op de houders persen kost een minuut of 10 per rol (ruim gerekend). Alles ligt toch open dus meer tijd gaat er niet inzitten...

Waar in België woon je?
Belgisch Limburg, in de buurt van Hasselt. Kan jij ze vervangen? :D
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

Terug naar “Algemene Technische vragen”