Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

do mei 19, 2011 01:52

Update:

De auto zit sinds gisteravon eindelijk weer in elkaar.
de andere kant was inderdaad ook lang niet fris meer.
Beide klependeksels met bijbehorende nokkenassen en klepstoters zijn vervangen door de onderdelen uit het blok dat ik bij Rogier vandaan heb. Die onderdelen waren inderdaad velemalen beter.

Na een paar rondjes op de startmotor draaien (injecteurs niet aangesloten), starten en lopen. eerst nog even een paar keer wat tikken, daarna klinkt het aardig goed.
Na even flink warm draaien en rijden knippert af en toe het olidruk-lampje. alleen bij zeer laag toerental (6 á 700 rpm).
Vandaag 25km heen en terug gereden. bij terug komst blijft het oliedruk-lampje bij statioair toerental (á 800 rpm) af en toe ook branden. :(

:?: Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Grof weg drie mogelijk heden naar mijn inzien:
-1 verstopping voor de oliedruk-sensor;
-2 lekkage na de oliedruk-sensor;
-3 een beschadigde oliepomp, mogelijk door schervjes van de doorgesleten klepstoter.

Nog wat info:
Olie: 10W60 vervangen door goedkope 10W40, Blijft goed op niveau;
Olievilter: oude er weer op gezet;
Koelvloeistof: tijdelijk vervangen door schoon leidingwater, is voor zover ik gezien heb nog steeds schoon en op niveau.
Voor zover mij opgevallen is rookt de auto niet abnormaal.
Wel vrij veel sludge in de olie (voor 50Km), waarschijnlijk koelvloeistof dat door de losse koppen in het olie cirquit geraakt is.
Verder heb ik de indruk dat er aan de rechter kant (bestuurderszijde) van het blok nog licht een rammel klinkt. volgens mij heeft het blok deze rammel altijd gehad, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. dit is meen ik wel de zijde waar ook de oliepomp zit.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 19, 2011 06:47

Jou verhaal lezend zou ik zeggen; drijfstanglagers versleten.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

reijnaje
Guru
Guru

do mei 19, 2011 07:18

Drijfstanglagers zijn inderdaad wel een zwak punt. Voor mijn 16V heb ik gisteren een setje besteld, kost iets van 25 euro ex BTW voor een set van 4.... het is het proberen waard, kun je meteen de oliepomp eruit halen en schoonmaken/inspecteren...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 19, 2011 07:45

Ik zou m'n koppakkingen ook nog even nahalen, als je het gevoel hebt dat er sludge in zit.

Drijfstanglagers zijn prima te vervangen zonder het blok helemaal uit te bouwen. Zorg wel dat je de drijfstangkappen op moment vastzet en dat je ze niet onderling verwisselt. Het kan ook domweg de oliedrukschakelaar zijn. Ik heb er eentje gehad die na verse schalen nog steeds dit deed, na een verse sensor was ie braaf. Voor het geld zou ik zowel de lagers als de schakelaar vervangen en niet doorrijden. Als je krukas beschadigd is omdat je een schaal hebt die niet meedoet, heb je een probleem.

Je oliefilter zou ik zeker direct een nieuwe op zetten. Je hebt nu een oude die helemaal vol met troep zit teruggezet. Niet alleen spoel je een deel van de troep weer je blok in (filter werkt nooit 100%), maar als ie echt vol zit, kan ie verstopt raken. Als dan je overdrukklep het niet doet, krijg je ook te weinig olie. Als die klep wel opengaat, zal je ongefilterde olie, met metaalslijpsel er in, door je blok heen aan het pompen zijn. Beide wil je absoluut niet.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

do mei 19, 2011 11:14

Kan iemand mij uitleggen waarom we het over drijfstanglagers hebben? ik heb de koppen niet eens gedemonteerd, laat staan bij de drijfstangen geweest. (was altijd goed met 10W60 die welliswaar iets minder dun zou moeten worden bij verhoogde temp.)

overigens was de auto eigenlijk nog niet aan een verversing toe en was ik met een paar 1000km van plan om hem nog een keer te verversen, en ben ik nu dus eigenlijk aan het speolen. vandaar het "oude" oliefilter. het lijkt mij dan ook onlogisch dat dit filter opeens dicht zit?
Overigens zal ik eerst eens kijken of er in het blok van rogier ook nog een sensor zit.

Weet iemand toevalig ook wat de normale oliedruk èn schakeldruk van de druksensor zouw moeten zijn?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 19, 2011 11:37

Omdat drijfstanglagers een bekend zwak punt van de boxermotoren zijn, zeker als je metaalslijpsel in je olie hebt gehad.

Schakeldruk van een drukschakelaar is bij mijn weten 0.25 bar, normaal is rond de 1.5bar bij warme motor stationair. De overdrukklep van je pomp zal rond de 6 bar ergens open gaan.

Een oliefilter is een filter en als zodanig slibt het dicht met deeltjes die groter zijn dan de doorlaatopeningen en laat kleinere door. Omdat vuil zich over het algemeen ophoopt en daardoor kleinere deeltjes vaak achter de grotere blijven hangen, zal je filter ook een boel "te kleine deeltjes" tegen houden. Zodra je het filter er af haalt en later weer terug plaatst, zal je een boel van die "te kleine" deeltjes los hebben gemaakt en die komen direct weer in je oliestroom terug. Zeker als je motorschade hebt gehad, zou ik een filter nooit terug plaatsen en nog eerder de motor een paar keer doorspoelen voordat ik hem weer in elkaar zet. Je filter zal zeker behoorlijk vol zitten met metaaldeeltjes, waar anders denk je dat het missende metaal van je nokkenassen en klepbekers terecht is gekomen?

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

do mei 19, 2011 19:29

O.K. duidelijk.
ik vraag mij wel af over hoeveel oliefilters dat slijpsel verdeeld is, maar de laatste zal idd wel het meeste in zitten.

Kan een versleten oliepomp nog de (hoofd) oorzaak zijn?
Voor zover ik uit het schema op kan maken zit die voor het filter en heeft dus echt alles "gezien". wat voor pompsoort is dit eigenlijk, tandwiel-pomp waarschijnlijk?

Overigens mis ik wel echt oliedruk, want volgens mij komt het tikken van een (paar) klepstoters en is af en toe erger en minder erg.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 19, 2011 22:14

Hey.

Inderdaad een oud oliefiltervterug plaatsen zou ik nooit doen.
Je kunt de pomp van het andere blok natuurlijk makkelijk plaatsen wel goed opletten hoe die er in zit.

Succes verder

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

reijnaje
Guru
Guru

vr mei 20, 2011 07:30

Is inderdaad een tandwielpomp. Kan volgens mij wel wat hebben voordat die stuk gaat, maar aangezien je toch een extra blok hebt nu is het weinig moeite om die pomp ff te plaatsen.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 20, 2011 07:56

Ik heb vaker meegemaakt dat de lagers niet goed meer waren en dat die vervangen de oplossing was. Zolang de krukas nog heel was, was dat voldoende. Een slechte pomp heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, maar het kan uiteraard wel. Puur op wat het meeste voorkomt, zou je zeggen dat je er met lagerschalen vervangen zeer waarschijnlijk wel gaat zijn.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

ma mei 23, 2011 23:55

Weer even een update:

Vrijdag de oliepomp uit de auto vervangen door de pomp uit het blok bij rogier vandaan.
viel mij niet tegen dat de karterpan tussen het uitlaat door paste, marr dat gaat net.
Nu heb ik wel een nieuw oliefilter geplaatst en als extra om de oliepomp te beschermen er een magneet bij in de karterpan geplaatst.
Olie er weer in en starten....

Resultaat: geen olielampje meer gezien, wel nog steeds een onderhand pijnlijk hard tikken van (volgens mij) vier klepstoters aan de bestuurderszijde. de bijrijderszijde is wel stil.
Weekendje weg geweest en de auto dus maar even laten staan...

Vanavond de oude oliepomp gedemonteerd: Wat ik met de hand al meende te voelen klopt: daar is flink wat gruis doorheen gegaan.
Ik weet niet wat de grens is, maar dit lijkt mij langniet goed:

Afbeelding
PS: het huis is 99% schoon, de puntjes zijn dus geen stof of los zittend vuil.
Afbeelding

Echter het tikken aan één zijde blijft dus.
Ik ben van plan om met perslucht te gaan proberen of er een open verbinding is van het oliekanaal naast/onder het dekseltje achter op de nokkenas, naar het oliefilter (dus met weggenomen oliefilter).
Met alle respect aan de (veel meer) ervaren mensen, maar ik heb sterk mijn twijfels bij het idee dat een motor met versleten big-endlagers wel het normale vermogen levert, maar wel zoveel olie(druk) verliest dat aan één zijde de hydraulische-klepstoters niet meer gevult worden. (op het gehoor gok ik dat er vier klepstoters staan te stuiteren, ik zou namelijk niet weten wat het anders moet zijn)
Wat is jullie idee? zie ik iets over het hoofd?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 24, 2011 07:53

Je kan proberen om de leidingen door te blazen, maar vergeet niet dat alles met elkaar in verbinding staat. De kans dat je vuil nu maar half terug drukt en het zometeen weer ergens in schiet is niet ondenkbaar. Aan de andere kant, als je het niet doet en het is verstopt, gaat het sowieso stuk.

Vergeet niet om even met de bdpsensor los te starten nadat je de boel weer in elkaar hebt zitten. Dan kan je olie rondpompen zonder dat er verbranding plaatsvindt. Dat is beter voor je motor.

Als je de boel zo ver los hebt gehad, heb je dan ook naar je drijfstanglagers gekeken? Met de pan er af is het nauwelijks meer werk. Op dit forum en op het internet zijn plaatjes genoeg te vinden van hoe ze er uit moeten zien en hoe niet. Als je het weer loshaalt, zou ik toch zeker die moeite nemen. Lagerkappen niet onderling verwisselen en op moment terugzetten.

Die pomp ziet er wel uit alsof het oud ijzer is inderdaad.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

ma mei 30, 2011 19:25

Het lijkt er op dat ik het tog echt mis had:
Het tikken zijn waarschijnlijk niet de kleppen / stoters, maar een loszittende tandriem-poelie! :oops:
Vanavond of morgen maar eens proberen om die vast te krijgen zonder de hele voorkant er weer te demonteren (kan er niet eens fatsoenlijk een riem af krijgen).
In het werkplaatshandboek staat 64 - 71Nm voor de bout van de tandriempoelie, maar kan iemand mij vertellen of locktite noodzakelijk is? dit zat er namelijk wel tussen maar ik zie daarover niets in het werkplaatshandboek staan?
Ik meende namelijk ook zeker te weten dat 'ie vastgedraaid was. misschien niet misschien onvoldoende...

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

ma mei 30, 2011 22:28

zoooo......
hij loopt weer als een zonnetje! even in de gaten houden of 'ie stil blijft en de poelie nu inderdaad goed vast zit, want die heb ik een beetje tussen de kappen en riemen door vast gezet, zonder locktite omdat ik eerst niet zeker was of ik 'm goed vast zou kunnen krijgen.
Na een weekje stilstaan en het ronddraaien op de startmotor van vanmiddag... natuurlijk net als ik wil starten de accu leeg, maar dat was natuurlijk wel op te lossen.

Kort samengevat:
- van het een op het andere moment geen vermogen meer, een te hoge compressie op één cilinder en (volgens mij) "pingellen" of zelfontbranding. ook heftig tikken bij één nokkenas:
- eerst bleek er een klepstoter doorgesleten;
- daarom zijn beide nokkenassen en alle 8 klepstoters vervangen;
- vervolgens was waarschijnlijk de oliepomp al niet goed meer, door het gruis van de klepstoter, waardoor de nieuwe klepstoters af en toe onvoldoende druk kregen;
- na even doorrijden is de poelie op de nokkenas aan bestuurderzijde los gaan zitten;
- toen heb ik de oliepomp vervangen: de oude bleek wel stuk, maar het gaf geen hoorbaar verschil omdat de poelie intussen zo rammelde en alles reeds overstemde;
- vandaag geconstateerd dat er voldoende olie bij de nokkenas en klepstoters komt;
- op het eind van de middag ontdekt dat de poelie op de nokkenas los zat en deze vanavond vast gezet: stilte!!!!! (het was al een tijdje geleden dat ik dat meegemaakt had) :lol:

Iedereen nog hartelijk bedankt voor het meedenken en alle informatie!
Als nog iemand een idee heeft hoe snel die poelies los rammelen hoor ik het nog wel heel graag.
Verder heb ik nu een motorblok voor onderdelen liggen, dus wie er nog iets zoekt, laat maar even horen!

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 30, 2011 23:08

:lol: Mooi man weer veel fijne kilometers.

Grtt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”