AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Newbie alfa 155ts 1.7 motor schoonmaken

ma jul 20, 2009 19:03

De 2 zwarte vierkanten blokken links van je accu is de "dis" ontsteking van je alfa.
Mijn ervaring daarmee is dat als die nat wordt je alfaatje op 2 of 3 cilinders gaat lopen.
Bij een NORD nooit een probleem vandaar mijn opmerking.
Ontvetter gebruiken is prima, maar idd daarna links en rechts wel ff smeren met vaseline of WD40!

WD40 op de V-snaar....

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Newbie alfa 155ts 1.7 motor schoonmaken

ma jul 20, 2009 19:09

dis-ontsteking, waar zit dat? Sorry, maar ik ben een echte noob... :oops:
Ik hou die zekeringen en contacten rechtsboven in droog, de bougies nu ook en dat zwarte blok waar de bougiekabels in zitten.
De eerste keer dat ik hem schoonspoot zat ik inderdaad te kijken de bougies in het water, toen kon ik op zondag in de nette kleren droog gaan deppen... u kunt zich wel voorstellen hoe die dag verder verlopen is hahaha ;)
Kan het overigens geen kwaad om ontvetter en hogedruk bij de v-snaar en daar linksonderin te gebruiken (en onderkant en misschien achterkant)? Mijn gevoel zegt me dat nadat ik zoiets ontvet het ook weer dien te smeren.
Voila, dat zwarte blok is de DIS-bobine. :P
De rest is geen probleem kwa schoonmaken met hoge druk enzo, máár ga niet expliciet op de lagering van dynamo en andere rollagers van multiriemen/ v-snaren spuiten! Bedenk, dat al deze kogellagers gesmeerd zijn voor een autoleven lang, maar dan moet je natuurlijk niet het vet door de afsichtingen spuiten! :wink:

En dan betreft de lekkage: ik vermoed toch heel erg (nou ja, is niet erg) dat de krukaskeerring aan vervanging toe is. (bij de onderste grote poulie dus)

Dan nog even een kleine noot, niet als kritiek, maar ter leering zeg maar: Wat jij steeds links noemt, noemen wij dus rechts...
Ter verduidelijking: een auto heeft maar één voorkant, één rechterkant (bijrijderskant dus), etc. Capice? Die ga je vast onthouden voor een volgende keer. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 20, 2009 19:13

Niet TE veel spuiten :lol:

axel

ma jul 20, 2009 19:48

neuh neuh ik doe het meeste met een borstel denk ik, dan afspoelen (ik heb ook nog bus petrolieum staan waar mijn opa altijd fietsen mee schoonmaakte maar ik ben huiverig om dat te gebruiken vanwege het feit dat de olie dan waarschijnlijk uit alle lagers loopt ;) beetje inspuiten dus met dat supergoedje wat eerder genoemd werd of D2, wat schrobben en dan afspoelen en droogblazen.

Nu ik hier toch ben... sinds ik de auto gekocht heb blijft de benzine meter op de helft hangen, ik denk dat de vlotter/sensor in de tank wat kuren heeft. Kan ik zoiets eenvoudig maken of is dat niet te doen als ik de auto dagelijks nodig heb?

WD40 qua smeren ben ik overigens niet zo'n fan van; d'r zit nl. ook heel wat hexaan in, da's zoiets als petrolieum en zit ook in benzine. Het laagje minerale olie wat achterblijft is niet veel en zo weer weg. Ik gebruik dat alleen om dingen voor roest te beschermen en om bv de bougies en nu dus ook die andere kant op de dis-bobine te behandelen (een beetje maar!) Met dat spul kun je zelfs een lamp onder water laten branden ;)

Mijn opa had vroeger altijd een grote pot vet om lagers in te smeren na het schoonmaken met petrolieum, ik denk dat dat soort spul het beste is al is te veel weer een hoop rommel ;)

Nogmaals dankjewel voor de reacties, superforum dit :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 21, 2009 07:52

De lagers onder de motorkap zijn in principe afgesloten. Dat betekent dat het vet er niet echt uit gaat als je (voorzichtig) schoonmaakt onder de motorkap. Als je toch het vet er uit hebt gekregen, zal je met een pot vet en een kwastje of zo niet veel kunnen doen.

De 8V motor in de 155 zweet vaak wat langs de kleppendekselpakking. Ik zou rustig op zoek gaan naar de plaats waar je de olie er uit ziet druppelen en daar eens wat foto's van plaatsen. Houd je het peil wel goed bij? Motor minstens 10 minuten uit, auto horizontaal hebben staan en dan pas peilen. Bij het bovenste streepje is beter dan bij het onderste streepje, dus bij twijfel gewoon een kwart of een half litertje er bij.

axel

di jul 21, 2009 17:06

Ik heb met de hogedruk reiniger niet op lagers en/of bewegende delen gespoten. Ik doe a.s. vrijdag of zaterdag eens even goed kijken en een foto maken inderdaad. Ik hou het oliepeil netjes bij maar ongeveer 1.5 jaar geleden is een keer doorgereden tot het lampje ging branden, dat is te ver. Ik vul hem meestal bij tot net onder het max, 2 weken geleden is het oliefilter vervangen en is er 5l nieuwe olie in gedaan.

axel

di jul 21, 2009 19:55

hmmm.. is het dan overigens een goed idee om hem met een warme motor eens flink wat toeren te laten maken (tot max vermogen zeg maar) ik geloof dat dan de olie druk etc. toch het hoogst is of vergis ik me hierin? Dat maakt het voor mij misschien wat makkelijker te zien, ik heb hier maar een zeer beperkte ruimte en tijd om in te kunnen werken helaas. Overigens helemaal top van die online manual linkjes! (Ik ben niet van plan te gaan sleutelen totdat ik heel wat bijgelezen heb maar dat soort dingen helpen enorm om e.e.a. beter te begrijpen!) *vroeger wel werktuigbouwkunde gedaan maar uiteindelijk als kantoorslaaf gaan werken :s*

Dank!

axel

di jul 21, 2009 20:15

Ik heb net de garage gebeld om te vragen of ze het luchtfilter vervangen hadden (tsjah euhm...don't ask) omdat ik sinds die laatste kleine beurt en schoonspuiten merk dat ik als ik 3500rpm rij nu 5-10km/u harder rij dan anders wat ik gek vind. Volgens de monteur die ik vertrouw (oud klasgenootje van heel vroeger) was het luchtfilter niet vervangen maar was er eigenlijk niet heel veel gedaan behalve olie + oliefilter vervangen en de uitlaat lassen. Stationair loopt hij net als anders maar met die 2.3bar (zou het dat dan zijn en kan dat zoveel uitmaken? Ik had ze nl een week of 3 geleden nog opgepompt tot 2.2) op de snelweg is het nu dus prettiger rijden maar ik begrijp niet waar dat vandaan kan komen. Ik zie zowel in mijn eigen boekjes als in de manuals (dank alweer!) die ik van de linkjes gedownload heb dat ik 14" banden bij snel rijden (doe ik niet) of zware belasting (ook niet, /me is veel te mager ;) tot 2.5bar op mag pompen maar dat lijkt me wel erg veel, eerlijk gezegd maak ik me al een beetje zorgen om die 0.1 bar extra nu.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 21, 2009 20:16

Maximum toeren met warme motor zou behoorlijk wat lekkende olie op moeten leveren. Maximum druk krijg je bij koude motor waarschijnlijk omdat de olie dan nog lekker dik is en de pomp dan meer "grip" heeft.

Ik zou vooral niet kijken of het er uit wil spuiten, als het lekt lekt het toch wel en hoe langzamer het lekt, hoe beter je de bron kan bepalen. Schoonmaken, stukje rijden, stilzetten en dan kijken waar er druppeltjes zitten. hoe minder tijd de olie heeft gehad om naar beneden te lopen, hoe beter je kan zien waar het vandaan komt ten slotte.

Als het lekken niet al te veel is en het is een rotklus om het op te lossen, kan je overwegen om het lekker zo te laten. Voor je het weet stop je honderden euro's in het oplossen van een onbelangrijk lielekje en als je auto dan zometeen ineens niet meer rijdt door een ander defect heb je geen budget meer om dat te repareren. Je moet zoiets uiteraard helemaal zelf bepalen, maar gezien de leeftijd en uitvoering van je auto zou ik er geen kapitalen in stoppen. Als je het echt een mooi model vind, zou ik dan eerder door gaan sparen en een leuke 2.0 8V kopen, of een andere motoruitvoering zoals de V6, de 2.0 16V of de 16V turbo Q4. Zo ver is het nog lang niet, eerst maar eens kijken waar het vandaan komt en hoe erg het is. Het kan maar zo dat je met een pakking van een of twee tientjes weer helemaal lekvrij bent.

axel

di jul 21, 2009 21:49

zit wat in, maar gezien zijn verjaardag van 175k km binnekort wilde ik hem tenminste toch ietwat bedanken voor alle gereden kilometers en hoop ik dat hij het toch nog lang doet, Hij kostte me jaren geleden 1800,- dus hij doet aardig zijn best zonder al teveel klagen tot nu toe eigenlijk. Alfa's rijden heerlijk dus ik wil inderdaad zo hier en daar wel eens spieken naar wat ik kwijt ben voor een beter en nieuwer model, liefst ook met een grijze lak of zo zodat ik niet weer met wd40 in de weer moet om het toonbaar te maken. Ik wil deze daarentegen wel 'oprijden' zeg maar. Binnekort weer apk dus ik ben benieuwd. ;)

axel

za jul 25, 2009 12:54

Ik heb er weer een weekje mee gereden en het ding rijdt super, ik heb tussendoor niks schoongemaakt en heb net even gekeken waar het lekt. Het enige wat ik kan vinden zit bij de onderste pakking rechtsondering direct tussen de olie peilstok en de v-snaar. Hierbij wat foto's ervan.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb met warme motor deze week ietsje meer toeren gereden dan anders maar het is niet zo dat er nu een plas ligt in de viezigheid bij de waterpomp, nog steeds een klein drupje. Is dit nu zweten of is die pakking stuk en gaat dit steeds erger worden? Dank voor al jullie wijze antwoorden ;)

Rob75
Guru
Guru

za jul 25, 2009 16:39

Leuk om te zien dat je erg bezorgd bent om een 155. Dat is volgens mij wel redelijk uniek. Ik heb er zelf ook een gehad en dat was de laatste waar nog een beetje de Nord-sound uitkwam.

De motor die je hebt wil nog wel eens de neiging hebben om een liter olie per 1000 km te (ge)verbruiken.
De lekkage die ik zie zou kunnen komen van 3 dingen:

- de olievuldop, ik zie daar een streepje lopen,
- de halfronde pakking bij de nokkenas,
- de o-ringen die tussen kop en blok zitten.

Succes ermee.

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Danny Merckx
Newbie
Newbie

za jul 25, 2009 17:42

Probeer dit eens.

61110 Motor Olie Super Stop Lek, 236ml 1 € 27,95

http://www.xado.nl

Volgens hun het nieuwe wondermiddel.

Mvg,

Danny

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 25, 2009 20:11

Als ie zo weinig lekt, zou ik inderdaad vooral m'n oliepeil goed in de gaten houden. De kans dat al die olie daar is gekomen met morsen tijdens het bijvullen is best groot namelijk.

Je benzinemeter kan je misschien zelf wel doen, maar het is wel even prutsen om er goed bij te komen. Je moet in de kofferbak een dekseltje losschroeven en daar kan je eigenlijk alleen goed bij als je ook de achterbank er even uit haalt. Daarna moet je de dop losschroeven, dat kan eigenlijk alleen goed met het speciaalgereedschap wat er voor gemaakt is. Alternatief is een blokje hout als drevel gebruiken en daar met een hamer op rammen. Niet de meest subtiele methode en je kan als je uitschiet de aansluitingen bovenop de tank stuk maken. Ik zou als ik jou was voorlopig op de dagteller rijden en een reservetankje vol met benzine (dus geen lege) bij je hebben.

Terug naar “Algemene Technische vragen”