Ralph we hebben het hier over een 24V, dus met 4 tandwielen en boutbevestiging van de wielen op de nokkenas. Het gebeurt gewoon bij 24V's en ik ken ook monteurs die borgmiddel op de as en het wiel smeren om dit te voorkomen.
Ik heb het meegemaakt met 24V's die vanaf nieuw perfect liepen en al voor de geplande distributiewissel van tijd waren geraakt, ook na distributiewissels, waarbij de bouten volgens voorschrift worden nagetrokken had je een enkele keer verloop.
Bij de introductie van de 24V motoren in de 164 moest er voor aflevering in opdracht van de importeur een bepaalde tijd onbelast volgas worden gegeven en als de distributie heel bleef/of op timing bleef mocht hij gaan rijden.
Ik heb het in het verleden ook gedaan door het toen nog niet voorhanden zijn van de calibers. Er staan achterop de assen dwarsstreepjes die je in combinatie met de merktekens die je de tandwielen geeft voordat je de riem lost, kan gebruiken om evt verloop te componseren.
Het kan wel, maar ik vind het geen prettig idee, als een of meerdere assen iets (1/2 tand) van tijd staat loopt hij bv stationair gewoon normaal. Pas bij 1 tand of meer ga je het echt merken
Ik zou het graag zeker willen weten of de motor 100% op tijd staat en vaak kom je ook gewoon niet uit met de nieuwe riem en is het losse van de tandwielen veel makkelijker.
Ik ken dealers die ook geen calibers gebruiken, maar wel de gestelde tijd berekenen, maar dan ben je in mijn ogen heel verkeerd bezig.
In het begin waren er voor bepaalde ts en jts motoren ook geen calibers voor handen en dan moet je er dus vanuit gaan dat de huidige timing correct is en merk je assen en fixeer je ze om de riem te kunnen vervangen.
TS 16V worden ook regelmatig door universele bedrijven vervangen zonder calibers en ik kan je vertellen dat dat toch best vaak timing problemen geeft.