@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

ma mar 10, 2008 21:36

Als je dus sneller schakelt heb je hem niet nodig.. :biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 10, 2008 21:37

@ brul, begrijp je even niet, sorrie? :oops:

@ @@, als je gas loslaapt gaat de gasklep dicht en moet de turbo tegen zijn eigen druk in draaien. Hierdoor daalt het toerental en dat wil je natuurlijk niet, want dan duurt het langer voordatie weer op gang is voor de volgende versnelling... Das de achterliggende gedachte. En daarbij, een goed presterende turbomotor mag best zo'n leuke gadget hebben vind ik. Je ziet nergens aan dat er een lompe motor in die auto ligt, je hoort het zelfs niet aan de uitlaat!!!

Dus iets mag de lol van anderen om deze voorbij te kunnen wel bederven toch? :wink: :wink:

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

ma mar 10, 2008 21:57

@ brul, begrijp je even niet, sorrie? :oops:
Misschien dat dit stukje tekst van de website het duidelijk maakt?
Unlike single piston or diaphragm diverter valves, this uses counter balanced springs and dual pistons to prevent the valve from leaking air into the intake system at idle. This prevents our diverter valves suffering any of the failures associated with single piston and diaphragm type diverter valves.
Kan er helaas ook niet meer van maken :oops:

Groetjes,
Marc
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 10, 2008 22:56

dus ik zou er een sterkere veer in kunnen proberen?

Zal is kijken of ik die ergens vandaan kan toveren..... :?

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 10, 2008 23:02

en nog een beetje leesvoer, mijn probleem zou ermee opgelost moeten kunnen worden lijkt me...

http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... ct=FMDVTUN

Dus, iemand veren over voor me? 35 euro bij biesheuvel.... :? :shock:

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mar 10, 2008 23:27

dus ik zou er een sterkere veer in kunnen proberen?
Als die te vroeg open gaat wel.....
Ik heb er zelf een veer in zitten die op 1,5 bar afgesteld/ingesteld staat. De overige kleuren veren moet ik nog wel ergens hebben. Maar welke kleur de 1,5 is, moet ik je schuldig blijven.
Net zoals ik niet meer weet welke kleur voor welke druk geld :oops:

Groetjes,
Marc
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 10, 2008 23:35

ik denk dat ik geel nodig heb... 0.65bar = 8psi, 1bar bijna 15 psi. :roll:

Green - 5-15 PSI

Yellow - 15-23 PSI

Blue - 23-30 PSI

Red - 30 + PSI

Turbodrukmeter.... hebben! nergens 2e hands te krijgen.... iig een met zwarte wijzerplaat... :?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 11, 2008 01:48

Turbodrukmeter.... hebben! nergens 2e hands te krijgen.... iig een met zwarte wijzerplaat... :?
Dat klinkt bekent :roll:
Heb inmiddels zo lang gewacht dat de meters die ik echt wou hebben, dat die niet meer leverbaar zijn ](*,)
Kan de turbodrukmeter nog wel bestellen, maar het is dan nog maar de vraag of ik de rest er nog bij kan vinden :roll:
Ik heb het nieuw besteld allemaal, er ligt al een pakje bij de douane van uit die grote plas waar de U van S en A ligt [-o<
En er is nog een pakketje uit Japan onderweg, zodra het betselde product weer op voorraad is :wink:
saillant detail, de Q moet nog wel even gemaakt worden wil ik gebruik kunnen maken van het metertje :mrgreen:

Groetjes,
Marc
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

SpeakerDocktor
Newbie
Newbie

do mar 13, 2008 22:46

Had het vacuum gewoon op de interooler aangesloten

Ik neem aan dat je niet de intercooler maar je inlaatspruitstuk bedoeld? Van de dumpvalve moet de 'vacuum' aansluiting na je gasklep aangesloten worden. Daar wordt tenslotte ook je vacuum voor je remservo vandaan getrokken (ja ook met een turbo-blok)
Dus toen starten, motor sloeg aan en direct gaat de valve open. Motor uit en de valve gaat weer dicht....
Wat doe ik fout, of heeft Dominic mij een verkeerde opgestuurd?! :?
Ben benieuwd...
Gaat helemaal niets fout, klopt precies; dumpvalve zit eigenlijk aangesloten voor en na je gasklep. Als je blok stationair loopt staat je gasklep dicht en heb je alleen een kleine bypass waardoor je blok wat lucht aan kan zuigen om stationair te blijven lopen. Dit betekent nog wel dat er een lagere druk heerst in je inlaat spruitstuk. Deze druk trekt dan de grote zuiger van je dumpvalve (tegen de veerdruk in) open, dat is wat je ziet als je blok stationair loopt.

Er is echter een tweede (kleinere) zuiger die "in" de grote zuiger zit; samen maken die dus de dumpvalve een 'double piston'. Deze kleine zuiger dicht de drukzijde van de dumpvalve af (de 'turbo' kant voor de gasklep) met een tweede veer en die zit tussen de grote en kleine zuiger in.

Bij stationair lopen wordt de grote zuiger dus 'open' getrokken door het vacuum na de gasklep, maar de kleine zuiger dicht nog steeds af omdat de 2e veer (tussen de 2 zuigers in) de kleine zuiger dichtgedrukt houdt. Houd je hand anders maar bij stationair lopen rond de gaatjes in de zijkant van de dumpvalve; je zal geen lucht naar binnen voelen gaan.
Pas als de druk tegen die kleine zuiger hoog wordt, als je turbo op gang komt dus, wordt de kleine zuiger opengedrukt en gaat de dumpvalve open.

Dus, om het verhaal nog wat langer te maken :P als je nu rijdt en de turbo heeft druk, staat je gasklep ook open en staat je inlaat ook onder druk. In deze toestand drukt de (turbo)druk dus je grote zuiger dicht, die drukt weer via de 2e veer de kleine zuiger nog harder dicht. Ga je nu van je gas af, dan staat je gasklep ineens dicht; dit geeft weer een vacuum in je inlaatspruistuk welke de grote zuiger weer open trekt zoals bij stationair loop. Alleen is het verschil nu dat de turbo druk heeft, deze druk duwt dan de kleine zuiger open en voilla: het pffffieuw (= fonetisch) geluidje

Kweenie of het verhaal ook maar een beetje duidelijk is, maar zo werkt het ding wel :wink: Overigens als die dumpvalve bij stationair open zou gaan, zou er valse lucht aangezogen worden welke de LMM niet zou meten; dan zou die stationair erg onregelmatig gaan lopen.

Groeten
Martijn
Als het nu laag water is, liggen de boten dan hoger?

GTV V6 TB + Squadra
www.Alfa916register.nl

Robbie146
Full Member
Full Member

do mar 13, 2008 23:02

Goed verhaal Martijn, klopt als een zwerende vinger :thumbs:
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok
http://www.alfarobbie.com

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 13, 2008 23:35

Alleen weet Martijn niet dat bij een 75 Turbo de intercooler het inlaatspruitstuk is... :? en als zodanig dus ook achter de gasklep zit. :wink:

Aansluitingen kloppen dus ook gewoon. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

SpeakerDocktor
Newbie
Newbie

vr mar 14, 2008 07:31

.....wist ik wel :roll: ....

Ik nam idd aan dat de constructie beetje idem was als in mijn GTV, intercooler vòòr het gasklephuis.

Dus bij deze heeft Martijn weer wat nieuws geleerd! :D Thanks!
Als het nu laag water is, liggen de boten dan hoger?

GTV V6 TB + Squadra
www.Alfa916register.nl

Robbie146
Full Member
Full Member

vr mar 14, 2008 07:52

Alleen weet Martijn niet dat bij een 75 Turbo de intercooler het inlaatspruitstuk is... :? en als zodanig dus ook achter de gasklep zit. :wink:

Aansluitingen kloppen dus ook gewoon. :)
Tsja, kleine verschillen blijf je houden :wink:
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok
http://www.alfarobbie.com

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 14, 2008 18:42

OK, dan gaatie er nogmaals op en ga ik eens rijdend testen (Waarom vind ik dat toch zo leuk........... :lol: 8) :twisted: )

Hartelijk bedankt Martijn, duidelijk verhaal!!!! :thumbs:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 16, 2008 20:53

en hij doet het inderdaad!! 8) 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”