Hoi,
Bedankt voor alle adviezen.
Inmiddels zijn we gisteravond een heel eind verder gekomen!
De volgende testen waren uitgevoerd en hadden geen uitsluitsel gegeven:
- bougies uitgeruild -> geen verschil -> ligt niet aan bougies
- injectoren alle 4 uitgeruild (incl drukregelaar) tegen een werkende set -> geen verschil -> ligt niet aan de injectoren
- gemeten of geen elektrische onderbreking in aansturing -> alle stekkertjes staan parallel en geen onderbreking -> als 1 injector het doet zouden ze het allemaal moeten doen
- timing ontsteking en distrubutie 3x gecontroleerd -> zou goed moeten staan
Gisteravond aanvullende checks gedaan:
- alle 4 bougies er uit -> bougie nr. 3 is nat -> vreemd
- alle 4 bougies aan de doppen op het blok en gestart -> netjes allemaal vonk, regelmatig t.o.v. elkaar -> computer en ontsteking is ok
- compressie gemeten -> op cilinder nr. 3 HELEMAAL GEEN compressie (nul, nada, noppes)

-> Oorzaak gevonden, maar waardoor?
Allerhande gedachten van het blok weer loshalen kwamen in ons op... zucht....

Ineens had ik het idee 'wat als het klepspelingsplaatje niet goed zit, of er zitten er 2 tussen, dan blijft een klep open staan'. Zo gezegd, zo gedaan.
Klepspeling gemeten bij cil. 3 en ja hoor -> GEEN klepspeling !!! Niet op inlaat en niet op uitlaat.
Nokkenassen verwijderd, en alle plaatjes bekeken en nagemeten.
Conclusie: plaatje inlaat en uitlaat zaten omgewisseld (uitlaat had plaatjes rond 2,4mm en inlaat rond 2,1mm). EN OP DE UITLAAT ZAT HET PLAATJE OOK NOG EENS SCHEEF OP DE KLEPSTEEL
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
, dus de klep bleef open staan

. Het was al laat dus we hebben niet gestart maar de verwachting is dat het blok het nu weer doet

. Verklaart misschien achteraf ook waarom de uitlaat zo veel herrie maakte, waarschijnlijk niet lek maar steeds een dosis onverbrande benzine die ploft in het spruitstuk wat je hoort.
Conclusie: Check altijd ook zaken die je aanneemt goed te zitten en voordat je gaat starten ALLES nog een keer.