gisteren heb ik de v-snaar erop gelegd (en koelvloeistof gehaald bij de gamma). meer niet, aangezien ik pas laat begon en ik niet in het donker ga werken.
vandaag ga ik de radiateur erin zetten en de koelvloeistof aanvullen, mits jullie mijn v-snaren goedkeuren [vraag 1] (zie foto).
let niet op de spanning van de snaren, die heb ik nog niet bijgesteld namelijk. omdat ik eerst zeker wil weten of ze zo goed zitten.
die "tandwielen" zo noem ik ze maar even, kunnen allemaal draaien, behalve die linksonder daar krijg ik geen beweging in. hoort dat zo? [vraag 2] blokkeert die zichzelf wanneer de motor niet loopt?
ik heb begrepen dat ik 1. de onderste slang van de radiateur dien te bevestigen 2. vervolgens de radiateur vullen met koelvloeistof via de bovenste opening 3. daarna alle slangen aansluiten op de radiateur 4. het expansievat vullen 5. de dop van het expansievat open laten 6. auto starten (dmv startkabels) 6. auto 15 min stationair laten lopen (met verwarming op max dacht ik?) 7. motor weer afzetten 8. af laten koelen 9. hoogte koelvloeistof controleren en zonodig bijvullen 10. dop expansievat terug monteren.
klopt dit? [vraag 3]
en dien ik mijn koelsysteem nog helemaal te reinigen? [vraag 4] ik heb ergens gelezen een tuinslang in het expansievat te stoppen (nadat radiateur losgekoppeld is) en even door laten spoelen. tevens de radiateur zelf reinigen dmv die tuinslang met water.
mijn oude koelvloeistof was nogal bruin namelijk, dus dat zullen die leidingen ook wel zijn.