Mobster

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

wo jun 07, 2006 15:38

... Het is net alsof ze alsmaar harder wil.
Ligt dat nou aan de auto of aan mij? Denk een beetje van beide.....

Dat wordt je wel gewoon, boxer rijden is een constante tweestrijd tussen verkeersovertredingen en je pedaal.

Speeder

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

wo jun 07, 2006 23:09

Op zich is het trekken naar 1 kant ook niet zo erg, soms is het lastig wanneer je even het stuur wil loslaten en je krijgt een beetje lamme hand van het tegensturen. Ik denk wanneer de lagers vervangen zijn en de motorsteun goed vastzit dat ie dan al wat rechteruit rijdt.

Begin steeds meer waardering voor het boxer geluid te krijgen, lekker in de toeren jagen en dan bij gas los nog wat gepruttel, heerlijk, zit ook een Remus uitlaat op die bij de koppeling een beetje lekt dus zal nog wat extra hard klinken, laatst een fiets achterin vervoerd met de klep half open, toen had ik pas door wat een kabaal dat ding maakt, maar het klinkt wel lekker hehe....

Wat me ook opvalt is dat ik erg veel moeite moet doen om niet de max. snelheden te overschrijden en bijna altijd op de linker baan rijd wanneer het druk is. Het is net alsof ze alsmaar harder wil.

Ligt dat nou aan de auto of aan mij? Denk een beetje van beide.....
Dat ze alsmaar harder wilt is voor mij heel herkenbaar. 140km/h is de perfecte cruise-snelheid, en daar wil ze dan ook graag heen :D

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

vr jun 09, 2006 08:22

140/150 is idd een heerlijke cruise snelheid, echter als ik de muziek hard heb en even niet oplet zit ik zo op de 170/180.

Meestal 's morgens naar me werk rijd ik 150 als dat het toelaat. En meestal rijden er genoeg mee. in werkelijkheid is het 140 natuurlijk, 20 km te hard valt nog wel mee, wordt pas vervelend wanneer je iemand vlakvoor je wil passeren en deze malloot plotseling met 110 wil inhalen zonder te kijken, dan zou ik me een stuk lekkerder voelen met betere remmen.

Het is me een keer overkomen dat ik voor rood moest stoppen een stukje het kruispunt opreed omdat ik (gewoon te laat remde) het niet redde. Was een (moderne) auto gewend die zomaar stilstaat. Deze alfa zit sneller op de 100 dan van 100 naar 0.

Heeft iemand nog tips welke schijfremmen te monteren (race remmen?), liever niet de standaard remmen.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

vr jun 09, 2006 10:54

Heeft iemand nog tips welke schijfremmen te monteren (race remmen?), liever niet de standaard remmen.
De meeste 33 rijders hebben wel iets gedaan aan de remmen. Er is hier veel ervaring op het forum!

Het begin met: Het standaard systeem helemaal 100% krijgen.
Dan: Gegroefde schijven en betere blokken voor.
Dan: Staal omvlochten remslangen
Dan: Schijven achter
Dan: ...........

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfa 33 16V Reparatie

vr jun 09, 2006 11:46

Het begin met: Het standaard systeem helemaal 100% krijgen.
Dan: Gegroefde schijven en betere blokken voor.
Dan: Staal omvlochten remslangen
Dan: Schijven achter
Dan: ...........
bijna helemaal mee eens, maar gegroefde schijven en betere blokken zou ik niet als eerst doen, eerst eens nieuwe remolie (want dat is heel vaak te slecht voor woorden, pas nog bij een maatje van mij vervangen, het kwam er zwart uit!!!!)

Maar inderdaad, eerst alles 100%, dan zou ik een paar ferodo blokken halen (remt al 20.000km met ernstig sportief rij gedrag nog steeds prima). Dan eventueel andere schijven (koop geen goedkope leuk uitziende rommel, want dat is niets. Zelf slechte ervaring met bv OMP) En andere remslangen is ook nog een optie die je zou kunnen doen (maar vond ik zelf geen wereld van verschil, maar dat kwam ook omdat mijn rubbere nog niet zo oud waren).
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 12, 2006 08:07

Bedankt voor de tips.

Nieuwe remolie is nooit verkeerd en wordt ook vervangen denk ik, ik hoop dat alle remleidingen nog goed zijn.

Op zich remt de auto wel, alleen niet echt bijterig, en vertraagd ook niet super. Schijven moet ik zowieso vervangen.

Kan ik dan niet het best meteen gegroefde schijven (ferodo) met blokken halen.

Eventueel later schijfremmen achter, maar moeten dan niet alle remleidingen vervangen worden, handrem doet het niet erg goed, misschien moeten de remmen zowiezo vervangen worden of de leidingen.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 12, 2006 08:38

Laat ook je bougies + kabels vervangen loop tie ook beter stationair.

Lekkend stuurhuis is wel APK afkeur!!! bij mij onlangs om die reden nog vervangen.

dat bonkend geluid komt dus van je stuurhuis. en deels ook van je veerschotels en lagers, die zijn op zich zelf makkelijk te vervangen.

succes gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 12, 2006 18:49

Lekkend stuurhuis is wel APK afkeur!!! bij mij onlangs om die reden nog vervangen.
absoluut niet!! Ben ik 100% zeker van. Er staat zoiets van dat de auto GEEN benzine mag lekken, de rest maakt niet uit. Ook koelvloeistof mag hij lekken...... Nee, dan ben je denk ik gewoon gepiepeld door de desbetreffende garage zodat zij weer wat werk hadden
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Mobster

RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 12, 2006 19:27

Remmen: Het is al gezegd door alfa33qv, goede remblokjes, alles nazien op werking, niet hopen dat de leidingen nog goed zijn, maar bekijken, nieuwe remvloeistof, en vooral de achterkant controleren, want die doet meestal niet meer mee.

Anders bestaan er wel enkele methodes om beter te remmen, maar hoeveel wil je daarvoor dan betalen?

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 09:34

Ik denk dat ik feredo blokken + schijven eronder zet en de remolie ga vervangen.

Nog een vraagje, het olie peil zit net onder het minimum, nu weet ik niet welke olie er nu inzit. Maar kan ik er zonder problemen gewoon 10W-40 bijgooien (of raden jullie een andere aan en ook nog voorkeur voor een merk?)

Maw. is het schadelijk verschillende merken te gebruiken? Met mogelijk ook kleine verschillen in de samenstelling, de olie is het laatst ververst bij de kwikfit misschien dat iemand weet welk merk ze erin gooien.

Mobster

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 09:37

Dat zal wel 10W40 zijn, dus gebruik dat maar.

Hoelang geleden is je olie ververst?

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 09:56

Volgens de vorige eigenaar 3 maand geleden ofzo, ze hebben er dan niet veel in gegooit want volgens mij verbruikt hij niet veel.

En merk olie, gewoon castrol?

Mobster

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 09:59

Ja, castrol is zeker ok.

Ik zou um dan toch maar snel eens verversen, en een nieuwe oliefilter plaatsen.

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 10:03

ok bedankt,

Kan het ook zijn dat ze er half synthetisch er inhebben gegooit en stel ik gooi er synthetisch (of andersom) is geeft dat problemen?

Bedoel ik denk dat ik de olie en filter binnenkort wel ga vervangen maar in de tussentijd lijkt het mij wel verstandig er wat bij te gooien want onder het minimum zal nooit goed zijn.

Mobster

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 13, 2006 10:04

Die 10W40 is reeds halfsynthetish.

Volsyntheet zal er zeker niet in zitten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”