Jupilerman

RE: GTV 2,0 V6 TURBO met "kuren" ???

do mei 18, 2006 20:31

Om maar even te melden dat het een wijd verspreid Alfa Romeo fenomeen is:

sit back en lees dit even:

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 59&KW=idle

david.

EDIT: kon het niet laten een "cut and paste" van de bovenstaande thread mee te geven :lol: :lol: :lol:

Rule number one of any fault finding - only change one thing at a time. It sounds like many dealers are just almost randomly changing everything until it's fixed, without actually doing enough of an investigation to find out the problem really is.

DAVE
Guru
Guru

ma mei 22, 2006 12:44

Volgens de enen is het de benzinefilter, volgens anderen de MAF-sensor ... :?: :?:

Waarschijnlijk is het echter de DELCO die naar de vaantjes is ! De wagen gaat vanavond binnen bij de garagist die de oorzaak hopelijk zo snel mogelijk zal vinden ! Ik ben redelijk pissed of geweest de laatste dagen ! :( :( :( Een week een GTV TURBO in de garage en er niet mee kunnen rijden !!!! :( :( :(

Een ware foltering !! :evil: :evil:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Jupilerman

ma mei 22, 2006 13:52

Laat ons hopen dat het zo simpel is :lol: dan ben je snel weer op de baan

Andretti Molletti

Re: RE: GTV 2,0 V6 TURBO met "kuren" ???

ma mei 22, 2006 14:00

Rule number one of any fault finding - only change one thing at a time. It sounds like many dealers are just almost randomly changing everything until it's fixed, without actually doing enough of an investigation to find out the problem really is.
Zonder Jupilerman onrecht aan te doen of aan te vallen,
maar die engelsen zitten er echt helemaal naast!!!

Diagnose stellen is de storing zoeken en oplossen...

vervangen is dom werk

Dus vervang niet één ding voordat je weet wat het is!!!!

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 22, 2006 15:10

Zonder Jupilerman onrecht aan te doen of aan te vallen,
maar die engelsen zitten er echt helemaal naast!!!

Diagnose stellen is de storing zoeken en oplossen...

vervangen is dom werk

Dus vervang niet één ding voordat je weet wat het is!!!!
:thumbs:

is makkelijk geld verdiend voor de garages, ben ooit met een nader niet gedefinieerd merk wel 5 keer terug geweest. toen ik vroeg of de eerste vier vervangingen van de rekening kon worden afgetrokken, keek men raar :evil:

nee dat doen we niet...
156

Jupilerman

ma mei 22, 2006 18:31

aha, weerstand :lol: :lol:

Nog ff terugkomen dus op het excerpt van de engelse thread.

Er staat wel degelijk:

1. only change one thing at a time

en hopelijk is het wat jij vermoedt wat er fout is.

2. It sounds like many dealers are just almost randomly changing everything until it's fixed

dit is dus alles vervangen tot het één keer goed uit komt. Dat willen we dus niet (en de engelsen blijkbaar ook niet).

3. without actually doing enough of an investigation to find out the problem really is.

hier willen die engelsen dus dat je alvorens aan (1.) van hierboven te beginnen, onderzoek moet doen naar de oorzaak. En soms moet je iets vervangen wat jij dacht dat de oorzaak is, om dan te kunnen zien dat het probleem erlders ligt. Ik bedoel, sommige problemen liggen nu eenmaal verborgen achter andere.
Of niet soms. De correcte diagnose stellen vanaf stap 1 is soms mogelijk, soms niet. Meestal hebben we toch "enkele" verdachten. Niet :?:

Dus al bij al vind ik dat die engelsen het bij het rechte eind hebben.
bv. Begin eerst met al je gecorrodeerde contacten in te spuiten, enz enz.

Zit ik dan zo fout, of is mijn zinsontleding slecht of zit het in mijn kennis van het engels :roll: :wink: :wink:

cheers,

david

trouwens, mijn GTV V6 TB start 1x op week niet. Startmotor hoor ik duidelijk, maar motor trekt niet op gang. 1x gas pompen en opnieuw starten en hij is weg. Ik heb de indruk dat de CPU een warme start "aanbeveelt", maar dat er eigenlijk een koude nodig is. Dit wordt toch gemeten adhv de temp v/h koelwater?

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma mei 22, 2006 20:35

Beetje weerstand terug.

Met veel instemming heb ik het antwoord van Andretti gelezen en ik stem daarmee helemaal in. Eerst achterhalen waar de fout kan zitten, dan de betreffende compnenten testen en bij gebleken defect vervangen. Er is redelijk wat te vinden over het troubleshooten van Motronic inclusief symptomen en de bijbehorende mogelijke oorzaken.

Waarom dit verhaal: elk onderdeel van het mm is relatief duur. Dus vervangen alleen als blijkt dat het onderdeel defect blijkt te zijn na testen. Daarnaast kan zelfs een slechte massaverbinding al het resultaat hebben dat het lijkt of een onderdeel defect is.

Kortom eerst testen dan pas vervangen.

Overigens de verschijnselen kan allerlei oorzaken hebben:
- slechte aansluitingen
- valse lucht
- poreuse slangen,
- verstopte filters
- etc.

Succes,

Rob

Jupilerman

ma mei 22, 2006 20:52

Daarnaast kan zelfs een slechte massaverbinding al het resultaat hebben dat het lijkt of een onderdeel defect is.
Zit ik dan zo slecht :?: als ik schrijf:
bv. Begin eerst met al je gecorrodeerde contacten in te spuiten, enz enz.

Kortom eerst testen dan pas vervangen.
Dat is dus wat er in vette letters bij die engelsen geschreven stond, en wat ik ook in het vaandel draag mocht ik niet duideijk genoeg zijn geweest zal ik hier nogmaals een cut and paste van het engelse bericht neerzetten. De goede verstaander heeft immers maar een half woord nodig :lol:

Rule number one of any fault finding

Het ging er hem in principe over, dat je, indien oorzaak vermoedelijk gevonden hebt, slechts één onderdeel moet veranderen omdat je anders niet te weten komt welk van de bv twee vervangen onderdelen nu eigenlijk de oorzaak was (mocht het probleem dan al opgelost zijn)

Verder, blijf ik wel bij mijn idee, dat sommige problemen andere verbergen. Waardoor je noodgedwongen meerdere zaken gaat moeten vervangen. ´t is immers niet noodzakelijk omdat je slechte leidingen of gecorrodeerde kabelboom hebt vervangen (die hier en daar slechte signalen gaf), dat je probleem opgelost is. Ik wil maar zeggen, een nieuwe kabelboom kan je helpen in het beter op te sporen van signalen die andere signalen van sensoren storen. Om maar iets te zeggen. Er zitten soms nogal wat stoorzenders op de signalen die naar de ECU worden gezonden, hierdoor is een wordt een degelijke diagnose soms erg bemoeilijkt.

Ik denk dat ik toch duidelijk gemaakt heb dat ik voorstander ben van "eerst kijken", dan "testen", dan "vervangen" en mischien nog wel "iets anders vervangen". En zo ook die Engelsmannen.

Enfin, ik wil hier deze zinlose discussie, en jullie niet verder op de zenuwen werken (want dat is allerminst mijn bedoeling) sluiten en overgaan tot de problemen van Dave, die hopelijk een oplossing gevonden hebben. :wink:

Greetz aan allen. 8)
Laatst gewijzigd door Jupilerman op ma mei 22, 2006 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

DAVE
Guru
Guru

ma mei 22, 2006 20:53

Pfffffffffffff, mijn eigen garagist heeft het niet gevonden, de wagen zal dus toch terug naar Tienen terug moeten... op een remorque wel te verstaan want hij rijdt voor geen meter meer.... en ik heb hem nog maar 1 week !!!
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

DAVE
Guru
Guru

ma mei 22, 2006 20:55

@David, ik had je van de eerste keer begrepen zenne !!

Jupilerman

ma mei 22, 2006 20:57

wow Dave, da´s wel een domper op de feestvreugde man :( .

Heeft hij dan de benzinefilter en distributiekapje vervangen?

Jupilerman

ma mei 22, 2006 20:59

@David, ik had je van de eerste keer begrepen zenne !!
LOL :lol: ik denk dat er tussen het nederlands en vlaams nog wel wat verschil is. En wees gerust, ik kan het weten :lol:

Voor de rest, bon courage makker ! Hoe rij je nu naar het werk? Je hebt anders wel keuze te over 8)

DAVE
Guru
Guru

ma mei 22, 2006 21:05

Onze wagens hebben GEEN aparte benzinefilter, dus direkt heel de pomp vervangen wat nog niet gebeurd is, je weet wel ...de Engelsen...

Distributiekapje (Delco) was ok.

WAT ZAL HET ZIJN ??? OH WIE ZAL HET ZEGGEN ???

Jupilerman

ma mei 22, 2006 21:07

Da vind ik wel straf ! Dat die van Tienen nog geeneens wist dat er geen benzinefilter inzit.
Dat valt mij zwaar tegen :? Echt zwaar. Ik dacht dat die gasten echt wel wisten waarover ze praatten :? tja,...

Code: Selecteer alles

WAT ZAL HET ZIJN ??? OH WIE ZAL HET ZEGGEN ???
Ik ga hier wijselijk zwijgen :D
Laatst gewijzigd door Jupilerman op ma mei 22, 2006 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

DAVE
Guru
Guru

ma mei 22, 2006 21:11

Het model tot 1998 had wel een benzinefilter maar in de loop van 1998 (volgens de chassisnummers) is er een benzinepomp met i"ngebouwde" filter in de wagens gekomen. De man van City Cars kwam dit ook pas te weten na controle van het chassisnummer.

Terug naar “Algemene Technische vragen”