Da's niet het vliegwiel.inderdaad, die drie bouten losgemaakt (nadat ik de riem losser had gezet) en toen het grote vliegwiel eraf gehaald.
dan zie je de distributieriem om de krukas zitten.
ik heb de krukas (beneden) niet gedraaid en de nokkkenas(boven dus) 360 graden moeten draaien, niet 180 graden!!Je hebt het misschien niet helemaal juist verwoord, maar de strekking is duidelijk. Het komt er dus eigenlijk op neer dat de nokkenas toch 180 graden (360 krukasgraden) verkeerd stond m.b.t. de onsteking. Of beter nog: je onsteking stond 180 graden verkeerd![]()
Toch mooi dat het weer opgelost is.
Nou, mooi dat het gelukt is - Fire motor is een prima motor om dat te oefenen, je kan niet de mist in gaan met kleppen die tegen de zuigers aankomen.ik heb de krukas (beneden) niet gedraaid en de nokkkenas(boven dus) 360 graden moeten draaien, niet 180 graden!!
maar ik ben wel blij dat me dit ook weer gelukt is, had nog nooit een distributieriem vervangen..
Niet helemaal 180, maar in 1 omwenteling van de nokkenas (= 2 omwentelingen van de krukas) worden idd zowel inlaat als uitlaatklep bediend. Inlaatslag zit direct na uitlaatslag, dus uitlaatnok zit ca 90 graden tov inlaatnok (90 graden nokkenas = 180 graden krukas).gaat de inlaadklep dan open over 180 graden en de uitlaatklep open over de andere 180 graden? (op de nokkenas gekeken)
En daar gaat het uiteindelijk om!tja vreemd vind ik het dan ook, maar ben blij dat het werkt.