Gebruikersavatar
Barryalfa17
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 25, 2014 09:59
Locatie: Rijswijk
Contacteer: ICQ Website Yahoo! Messenger

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 12:25

ik baal er ook van dat er 5w30 in zit maar ik ben gewoon naar een garage geweest kennis van me vader en die vertelde mij dat 5w30 is beter voor de motor maar er mag helemaal geen 5w30 in een alfa dus maar zo een flush kan ik dat zelf ook doen of moet dat perse bij een garage want heb zelf ook wel de kennis alleen nooit een zelf een flush gedaan?? kan iemand vertellen hoe dat in z'n werk gaat en wat ik nodig heb.
Laatst gewijzigd door Barryalfa17 op vr mar 21, 2014 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo 1.8 16v Progression

Gebruikersavatar
Barryalfa17
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 25, 2014 09:59
Locatie: Rijswijk
Contacteer: ICQ Website Yahoo! Messenger

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 12:25

ik baal er ook van dat er 5w30 in zit maar ik ben gewoon naar een garage geweest kennis van me vader en die vertelde mij dat 5w30 is beter voor de motor maar er mag helemaal geen 5w30 in een alfa dus maar zo een flush kan ik dat zelf ook doen of moet dat perse bij een garage want heb zelf ook wel de kennis alleen nooit een zelf een flush gedaan?? kan iemand vertellen hoe dat in z'n werk gaat
Alfa Romeo 1.8 16v Progression

Gebruikersavatar
Barryalfa17
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 25, 2014 09:59
Locatie: Rijswijk
Contacteer: ICQ Website Yahoo! Messenger

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 12:26

ik baal er ook van dat er 5w30 in zit, maar ik ben gewoon naar een garage geweest kennis van me vader.. en die vertelde mij dat 5w30 is beter voor de motor maar er mag helemaal geen 5w30 in een alfa dus, maar zo een flush kan ik dat zelf ook doen of moet dat perse bij een garage want heb zelf ook wel de kennis alleen nooit een zelf een flush gedaan?? kan iemand vertellen hoe dat in z'n werk gaat..
Alfa Romeo 1.8 16v Progression

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 13:23

Dat een 10W60 op 40 graden dikker is dan een 10W40, dat klopt wel. De 10W wordt bij lage temperaturen gemeten (-20C voor 10W) en de 40/60 bij hoge temperatuur (100C). De 10W40 en 10W60 zijn bij -20C dus even dik en bij 100 graden is de 10W60 dikker. Beide worden dunner bij oplopende temperatuur, de 10W60 alleen wat langzamer en zal dus inderdaad bij 40 graden dikker zijn. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.upmpg.com/tech_articles/motoroil_viscosity/

@ rainer155: Je hoeft van mij nergens van onder de indruk te zijn hoor. Dat linkje is overigens niet de enige die er zo over denkt, er zijn er veel meer. Doe er mee wat je wilt.
Dat jij nu 1 defecte motor hebt met toevallig 10W40 er in en 1 hele met 10W60, is voor jou relevant. Alleen zou ik aan zo weinig data geen algemene conclusies willen verbinden. De mijne rijdt bijv. al 230k prima op 10W40. En ik rijd ook echt niet rustig. Ik ben misschien niet bij elk stoplicht als eerste weg en zoek niet in elke versnelling de toerenbegrenzer op en ook cruise ik geen uren 210 op de autobahn. Wel probeer ik het gassen uit te stellen tot de motor warm is en houd ik het oliepeil zoveel mogelijk tussen 1/2 en max. Doe vooral waar je jezelf prettig bij voelt en ik zou me daarbij houden aan wat het instructieboekje zegt (maar dat varieert dus van 5W30 tot 10W60, afhankelijk van omstandigheden en gebruik).
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 14:05

De 10W wordt bij lage temperaturen gemeten (-20C voor 10W)
Ah dat wist ik niet en verklaart waarom ze wel beiden 10W mogen heten, maar bij 'normaal koude' omstandigheden niet gelijk zijn.

Heb ik dus zitten jokken tegen Frank :oops:
Laatst gewijzigd door Dottore M op vr mar 21, 2014 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 14:13

Help ons eens een beetje:
hoeveel olie zit er uiteindelijk in dan?
hoeveel olie gebruikt hij dan nu?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8058
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 14:46

De 10W wordt bij lage temperaturen gemeten (-20C voor 10W)
Ah dat wist ik niet en verklaart waarom ze wel beiden 10W mogen heten, maar bij 'normaal koude' omstandigheden niet gelijk zijn.

Heb ik dus zitten jokken tegen Frank :oops:
Blijk ik op school tóch opgelet te hebben... :shock: :lol:
*mental note to self; niet iedereen met dottore voor zn naam heeft t automatisch bij t rechte eind...* :twisted: :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Barryalfa17
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 25, 2014 09:59
Locatie: Rijswijk
Contacteer: ICQ Website Yahoo! Messenger

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 14:49

hoeveel olie die verbuikt op de kilometers hou ik niet bij. maar ik moet zeker om de anderhalve maand a 2 maanden bijna een liter bij doen dus vandaar maar ben net even naar halfords geweest 10w40 gehaald en een flesje voor bescherming van het blok enzz van wyns

maar wat ik zei over die flush heeft iemand daar zelf ervaring mee of moet dat echt door de garage gebeuren? want volgens mij moetje hele gasklephuis los en kleppendeksel eraf ofniet?
Alfa Romeo 1.8 16v Progression

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 15:29

Blijk ik op school tóch opgelet te hebben... :shock: :lol:
*mental note to self; niet iedereen met dottore voor zn naam heeft t automatisch bij t rechte eind...* :twisted: :wink:
Let wel; bij wat wij een koude motor noemen (10-20°C?) zijn de verschillen alsnog groot! Dus een 10W60 is bij een net gestarte motor véél dikker dan de voorgeschreven 10W40.

@Barry; kan je uitleggen waarom je zou willen flushen, en bedoel je dan het smeersysteem spoelen, of het inlaattraject en de verbrandingsruimtes (a la Seafoam)?

Gebruikersavatar
Barryalfa17
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 25, 2014 09:59
Locatie: Rijswijk
Contacteer: ICQ Website Yahoo! Messenger

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 15:40

nou wat rainier155 zei klonk wel logisch dat mischien me zuigerveren verstopt zitten want ik had een stroing op me 3e cilinder en me stroingslampje knipperde vandeweek weer toen ik olie had bijgevuld (5w30 daar gaat binnekort 10w40 in als de 5w30 bijna op is gooi ik 10w40 erin) maar ik heb dus steeds een stroing op me cilinders en wat ik heb vervangen is dit

bougies
bobine
nokkenas steller
egr klep
injector 4x
geflusht gasklephuis
koolaanslag 3e cilinder verwijderd
krukas sensor
lmm is goed
geen valse lucht geen lekkage
Alfa Romeo 1.8 16v Progression

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 15:46

hoeveel olie die verbuikt op de kilometers hou ik niet bij. maar ik moet zeker om de anderhalve maand a 2 maanden bijna een liter bij doen dus vandaar maar ben net even naar halfords geweest 10w40 gehaald en een flesje voor bescherming van het blok enzz van wyns

maar wat ik zei over die flush heeft iemand daar zelf ervaring mee of moet dat echt door de garage gebeuren? want volgens mij moetje hele gasklephuis los en kleppendeksel eraf ofniet?
En hoeveel rijd je per maand?

Maar dat is toch het eerste wat ik zou doen: Bijhouden wat het verbruik is, anders kun je er niets over zeggen.
Ik weet niet wat het officiële standpunt van Alfa is over het olieverbruik van deze motor, maar het zou me niet verbazen als dat onder de 1000km per liter ligt.

En ik adviseer je toch iets vaker je olie te peilen en niet pas bij te vullen als er een liter bij moet, probeer hem boven de helft tussen min en max te houden.

Flushen hoeft niets voor los dat ook niet voor een oliewissel los moet. Gewoon flush middel bij de olie doen, tijdje laten draaien en dan olie verversen. Volg de instructies van het flush middel, Forte wordt vaak aanbevolen en heb ik zelf ook eens gebruikt. Maar of het je iets gaat helpen? Bij mij leek het olieverbruik iets verbeterd, maar ook niet echt significant.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Barryalfa17
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 25, 2014 09:59
Locatie: Rijswijk
Contacteer: ICQ Website Yahoo! Messenger

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 16:46

ik heb een paars flesje gekregen van wyns ik weet niet of dat hetzelfde werk hier een link

http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=25&bId=51363
Alfa Romeo 1.8 16v Progression

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 18:23

Flushen heeft ook alleen maar zin als je het goed doet. !x flushen bij een auto die verder nooit eerder geflusht is, is half werk.

Een auto die nog nooit eerder geflusht is, of nooit op tijd nieuwe olie gehad heeft (dus veel inwendige vervuiling) moet bij de eerste keer met 2 flesjes in het carter geflusht worden.
Vaak is dat dan nog niet afdoende, wat ik dan meestal daarna doe is nog een keer met 1 flesje flushen samen met goedkope 10w40 olie van de action/lidl ofzo en dit net zo lang herhalen totdat de olie met flushen er weer "schoon" uit komt...
Let wel. Elke flush beurt moet er een een nieuw oliefilter in. Plus de flesjes zijn ook niet goedkoop. Het is maar net hoe ver je zelf wil gaan.
Handleiding voor het flushen staat wel ergens op internet geloof ik. Je mag niet met de auto gaan rijden, en afhankelijk van de hoeveelheid wat je erbij gegooid hebt 15 tot 30 min stationair laten draaien.

Ik heb bovenstaande bij mijn 155 gedaan, en uiteindelijk in totaal 3x geflusht, daarna 10w60 erin, en vervolgens dus bij elke oliewissel na 10.000 km weer geflusht.
Heb overigens wel destijds, na het voor de eerste keer flushen de drijfstanglagers preventief laten vervangen, en dat zou ik bij elke 16v TS dringend aanraden als die nog niet eerder vervangen zijn.
Na 150.000-200.000 km of meer, willen ze nog wel is zichtbare slijtage hebben of zelfs beschadigd zijn door bijv olie tekort waardoor ze te weinig smering gehad hebben.
Aangezien er bij het eerste keer flushen ook veel rommel langs kan komen, wil je dat niet met nieuwe drijfstanglagers doen want dan ben je terug bij af.

En het verhaal van verstopte zuigerveren is ook een bekend technisch probleem, vooral bij de fase3 Twinsparks (in 156 vanaf 2000/2001).
Dat is ook niet op te lossen met flushen. Daarvoor moet de motor open voor eea aan modificaties.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 20:50

nou wat rainier155 zei klonk wel logisch dat mischien me zuigerveren verstopt zitten want ik had een stroing op me 3e cilinder en me stroingslampje knipperde vandeweek weer toen ik olie had bijgevuld (5w30 daar gaat binnekort 10w40 in als de 5w30 bijna op is gooi ik 10w40 erin) maar ik heb dus steeds een stroing op me cilinders en wat ik heb vervangen is dit

bougies
bobine
nokkenas steller
egr klep
injector 4x
geflusht gasklephuis
koolaanslag 3e cilinder verwijderd
krukas sensor
lmm is goed
geen valse lucht geen lekkage

Bougiekabels(als ie die heeft?) staan er nog niet bij.
Kijk eens naar de kleur van de bougies? als die derde cil nou vet/zwart/donkerbruin is en de rest mooi droog/lichtbruin/grijs dan is je derde cil. gewoon rot/ versleten of schade, meet eens compressie bij allemaal en vergelijk de einddrukken. Anders even een blokje op de sloop halen die lopen vaak gewoon goed voor weinig poen.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: olie 5w30 en 10w40

vr mar 21, 2014 21:06

Ooit, jaren geleden, een tip van een oude monteur gehad. Gewoon een kopje ATF dexron automaatolie erbij gooien en werkelijk alles
wordt zo schoon alsof het gisteren nieuw is geleverd. Het voordeel is dat je er gewoon mee kunt rijden.
Later heb ik idd een 40 jaar oud V8 GM block gezien, die door een vacuumfout heel veel automaatolie binnen gekregen had.
De eigenaar wilde deze motor wat later upgraden naar heel veel vermogen en bij het demonteren bleek alles zo blank als zilver.

Terug naar “Algemene Technische vragen”