Claasen

Re: RE: Luchtmassameter probleem GTV6

ma jul 18, 2005 11:35

Je moet controleren of de motor:
Te veel benzine krijgt en daardoor af slaat of te veel lucht (te weinig benzine)
Begin bij de basis
Beide gerelateerd aan de benzinedruk? Teveel lucht kan aan zoveel liggen, toch?

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Luchtmassameter probleem GTV6

ma jul 18, 2005 11:42

Te veel lucht is te weinig benzine als het systeem bewezen luchtdicht is (niet lekt)

Ruik aan de uitlaat als de auto wanneer warm niet meer wil starten.

Tips:
- evt. aanwezige lambda sensor ontkoppelen.
- Koudestartklep afsluiten door slang dicht te knijpen met griptang of zo.
- Vervroegingsslangetje van luchtinlaathuis naar verdeler afsluiten
- Koude start injector afsluiten (die willen echt wel lekken)
- Benzine druk meten

Claasen

ma jul 18, 2005 11:51

Te veel lucht is te weinig benzine als het systeem bewezen luchtdicht is (niet lekt)

Ruik aan de uitlaat als de auto wanneer warm niet meer wil starten.

Tips:
- evt. aanwezige lambda sensor ontkoppelen.
- Koudestartklep afsluiten door slang dicht te knijpen met griptang of zo.
- Vervroegingsslangetje van luchtinlaathuis naar verdeler afsluiten
- Koude start injector afsluiten (die willen echt wel lekken)
- Benzine druk meten
Hmmm lambda sonde op een '82er GTV6, dat moet ik eens nakijken, maar volgens mij zit die er niet op. Koude startklep is toch die unit die op het kleppendeksel gemonteerd zit?

De rest gaat lukken, maar wat ik gek blijf vinden in het hele verhaal is dat de motor nu koud start en (redelijk) blijft lopen. Dat zou hij dan toch ook niet moeten doen?

Of zeg ik nu rare dingen?

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 18, 2005 12:27

Claasen: Is die benzinedruk nu al gemeten?

Indeed: 82-er GTV6 geen lambdasonde. Koudestartklep is idd die joenit waarvan je hier al een plaatje hebt gepost. De injector zit op je inlaatspruitstuk aan de achterkant. Die wil inderdied ook wel lekken.

Overigens: Het zal je vies tegenvallen hoeveel alfa dealers echt verstand hebben van de L-jetronic GTV6.

Het kan best dat je auto nu redelijk loopt indien koud en warm niet, hangt er gewoon vanaf wat het probleem is, teveel of te weinig benzine wanneer warm (en mogelijk is de benzine goed, maar de lucht niet, of omgekeerd).
Alfa romeo: The art of the machine!

Claasen

ma jul 18, 2005 13:26

Claasen: Is die benzinedruk nu al gemeten?
Neen, omdat ik stiekum overtuigd was dat het iets anders was, maar ik ga nu zeker de druk meten!
Overigens: Het zal je vies tegenvallen hoeveel alfa dealers echt verstand hebben van de L-jetronic GTV6.
Het valt tegen hoeveel alfa-dealers uberhaupt verstand van alfa's hebben :lol: Maar bij Heida loopt een monteur rond die er erg veel kaas van heeft gegeten, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Het kan best dat je auto nu redelijk loopt indien koud en warm niet, hangt er gewoon vanaf wat het probleem is, teveel of te weinig benzine wanneer warm (en mogelijk is de benzine goed, maar de lucht niet, of omgekeerd).
OK, de feiten wijzen idd die kant uit!

Claasen

ma sep 12, 2005 11:45

Weken verder en eindelijk een oplossing. Het bleek een samenloop van alfa ellende te zijn. Sensor, benzine lekkage, gasklep en nog een paar dingen. Maar het beestje loopt weer. Ik heb er echter wel wat hulp voor in moeten schakelen.....

Terug naar “Algemene Technische vragen”