De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Alfa 147 JTD

ma jan 03, 2011 19:45

Ik sluit mij aan bij het draagarmen verhaal voor de sporing.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di jan 04, 2011 09:10

Zo komen we dus niet verder over die koppeling.. Topicstarter; wat is je vergelijkingsmateriaal?
Ik heb een tijd een Opel Astra naast mijn 164 en 156 gehad en reed regelmatig in een 155, berlingo en een almera.
164 en 155 voelen hetzelfde (normaal met een beetje weerstand). De 156 JTD voelt iets zwaarder. Als ik in een van de niet Alfa's instap en net daarvoor in de 156 heb gereden voelt het alsof de koppelingkabel gebroken is. Geen enkele weerstand dus.

Dus het hangt af van wat je gewend bent. Ik vindt het trouwens erg prettig als ik een beetje gevoel heb in wat ik doe. Een van de fijne punten van Alfa's in het algemeen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di jan 04, 2011 14:50

Als uitgangs punt: Kun je normaal file rijden en geen lamme poot krijgen van het ontkoppelen?
Dat kon ik dus eerst niet met mijn Jtd16v en na vervanging van de koppeling kan dat alweer 70dkm.

Vergelijken met andere auto's is appels met peren vergelijken. Al mijn transaxle's trappen ongeveer gelijk als mijn Jtd,
Vergeet ook niet dat een Jtd een trekkoppeling heeft i.p.v. een drukkoppeling!
Transaxle loos!

Alfa Nord
Guru
Guru

Re: RE: Alfa 147 JTD

di jan 04, 2011 15:25

Koppeling van een moderne diesel hoort echt niet zwaar te gaan, zet er een nieuwe drukgroep in en je weet niet wat je meemaakt :wink:
De koppeling van die v6 die jij hier laatst hebt gehaald, díe ging pas zwaar... :lol:

Grtz,fRank
Frank, ik heb er nog een zere knie van :lol: Dat is echt niet best bij die auto, heb het ook nog niet vaker meegemaakt dat het zo zwaar ging.

Alfa Nord
Guru
Guru

di jan 04, 2011 15:32

Koppeling van een 1.9 8V of 16V is ook anders, of is het een 2.4?
Dat naar links trekken zal idd zeer waarschijnlijk je remmen zijn. Fuseekogels kunnen ook versleten zijn. Als het rubber van je draagarmen versleten is reageert ie ook heftig op spoorvorming op het wegdek. Advies is om hem op de brug te zetten en na te kijken. Hoeft niet duur te zijn om op te lossen trouwens.
Alfa 147 is er alleen in een 1.9 JTD
1.9 JTD 16v heeft zeker WEL een zware koppeling , wat trouwens veel aangenamer is als zo'n licht ding als je er eenmaal aan gewend bent
Het is maar wat je zwaar noemt natuurlijk. Nieuw gaan ze echt licht, geloof me maar. Mijn 166 JTD ging ook zwaar, laatst een nieuwe drukgroep + plaat ingezet, ik wist niet wat me overkwam toen ik daarna de koppeling bediende, ik trapte zowat door het schutbord heen zo licht ging die :wink: Dus als een koppeling zwaar gaat bij JTD`s (andere auto`s ook uiteraard) is het een kwestie van een drukgroep die slechter word. Wil niet zeggen dat je ze dan gelijk moet vervangen maar voor het comfort is het wel prettiger natuurlijk. Ze kunner er prima oud mee worden hoor, zolang ze maar niet door gaan slippen.

Alfa Nord
Guru
Guru

di jan 04, 2011 15:41

Als uitgangs punt: Kun je normaal file rijden en geen lamme poot krijgen van het ontkoppelen?
Dat kon ik dus eerst niet met mijn Jtd16v en na vervanging van de koppeling kan dat alweer 70dkm.

Vergelijken met andere auto's is appels met peren vergelijken. Al mijn transaxle's trappen ongeveer gelijk als mijn Jtd,
Een trekkoppeling tov. een drukkoppeling maakt geen verschil qua kracht uitoefenen :wink: Het is natuurlijk wel zo dat JTD`s een zwaardere drukgroep hebben tov. de benzine varianten waardoor deze iets meer pedaaldruk zouden kunnen vergen. Meestal word dat weer gecompenseerd door een grotere diameter koppelingcilinder.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di jan 04, 2011 16:26

Een trekkoppeling tov. een drukkoppeling maakt geen verschil qua kracht uitoefenen :wink: Het is natuurlijk wel zo dat JTD`s een zwaardere drukgroep hebben tov. de benzine varianten waardoor deze iets meer pedaaldruk zouden kunnen vergen. Meestal word dat weer gecompenseerd door een grotere diameter koppelingcilinder.
Dat klopt, maakt geen verschil tis enkel een weetje.
En idd na vervangen ging de koppeling zo licht dat ik bij de eerste start bang was dat er nog lucht in het systeem zat. :lol:
Dat (te) "lichte" gaat er in de eerste 5dkm wel af maar daarna is het heel veel beter dan voor de vervanging.
Mijn oude koppeling slipte ook niet, uiteindelijk heb ik deze moeten vervangen omdat het treklager op 1 pootje afbrak. :shock:

En voor de topicstarter, ik woon praktisch om de hoek. Dus als je nog vergelijk materiaal wil proberen...............
Transaxle loos!

Terug naar “Algemene Technische vragen”