En de eigenaar is toevallig zelf ook niet iemand die vies is van een schema...

Alleen het probleem was dat de werking van het spoeltje en de motor me niet helemaal duidelijk was. De rest van de veiligheden e.d. had ik mbv het schema al mooi omzeild.
Maar het goede nieuws is dat inmiddels het geheel weer werkt, en zonder iets te vervangen...
Het is waarschijnlijk een slecht contact in het 'relais' geweest, gecombineerd met het feit dat het ding schijnbaar maar in 1 positie werkt.
Bij de eerste keer in elkaar zette heb ik dus waarschijnlijk een contact gehad dat bleef hangen en later ging het fout omat ik het relais los had hangen en dus niet in de goede stand.
Ik had de motor net gestart met de zwarte en rode draad aangesloten en op het moment dat hij begon te draaien heb ik de zwarte draad losgekoppeld en toen bleef hij dus wel draaien. de fout moest toen dus wel in het 'relais' zitten. na enige inspectie van het ding viel het mij op dat het gewichtje dat erin zit wel erg makkelijk bewoog en begon ik mij af te vragen hoe dat moet werken. Toen kwam ook het idee dat de manier van bevestigen wel eens mee kon spelen bij de werking. Dus heb ik het spoeltje eens goed gemonteerd en aangesloten en toen werkte de motor dus wel.

Alles is inmiddels ingebouwd en ik heb al weer enkele keren het ding aan en uitgehad en het schijnt te werken.
Dus allemaal van harte bedankt voor het meedenken!!

"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.