midi
Member
Member

snelheids meter gtv6 > ts wil niet werken

ma aug 30, 2010 16:20

Ik heb een klein probleempje., en dat is : Ik heb mijn versnellingsbak (gtv6) vervangen door een TS bak. In de TS bak zit een andere snelheids sensor, dus dacht ik....als ik nou alles TS hou moet het werken. zodoende heb ik het tellerwerk incl printje en al van een TS overgezet in de GTV6 behuizing, en heb ik dat tussen kasje aangesloten op de bak sensor

Helaas er gebeurt helemaal niets :?....

Mijn vragen zijn: De TS teller unit heeft 4 draaden n.l. zwart, rood wit en geel. De gtv6 unit heeft er maar 3, n.l. zwart , rood en geel. Ik hou bij de TS teller dus een witte draad over. Volgens tekening (TS) zou rood - ???? (precies andersom dan wat in de wagen aarde is), zwart + (zie opmerking hiervoor)?? , geel signaal draad VAN de sensor in de bak, en wit een soort van gestabiliseerde voeding moeten zijn naar de bak/ tussenkastje......kan iemand dit bevestigen vooral m.b.t. de witte en de gele draad??

Tevens heeft de TS sensor in de bak 3 aansluitdraden en de gtv6 sensor maar 2 aansluitdraden?? Ik ben er van uitgegaan dat bij de TS, 1 van de draaden aarde/ massa is deze valt namelijk op omdat deze onbeschermt in het aansluit snoer zit. Om de oude gtv6 kabel te houden van de tellerbak naar dat vreemde kasje heb ik dus de onbeschermde draad (van de ts sensor) op massa aangesloten. kan iemand bevestigen dat dit ook werkelijk massa is? en zo niet wat het anders zou moeten zijn??

Mijn laatste vraag is: de orginele ts kabel welke van de teller unit naar het zwarte kasje loopt heeft 3 kleuren nl, zwart, grijs en zwart/roze. (ook hier ga ik er van uit dat 1 v/d 3 een massa draad is ?? zodat het tussenkasje en bak sensor een aarde/ massa hebben....en klopt hopelijk mijn redenering dat ik dus gewoon de massa van de sensor en het tussenkasje op het chassis kan bevestigen?? Misschien kan iemand aangeven hoe de aansluitingen zich op de stekker achter op de ts teller unit zich verhouden dus bv wit op zwart/roze en geel op zwart..

Begrijp niet waarom het niet werkt, maar het kan zijn dat ik de printplaat/ ic-tje van het tussenkasje al heb op geblazen door er een verkeerde spanning op te zetten :(

hoop dat iemand me kan verder helpen en alvast bedankt

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: snelheids meter gtv6 > ts wil niet werken

ma aug 30, 2010 17:32

Ik neem aan dat het een 116 GTV betreft.

Bij een 75 zit er onder de achterbank nog een kastje (signaalverwerking/versterker) dat aan de ene kant is aangesloten op de sensor (pulsteller) op de bak, aan de andere kant op het km-teller blok.
Alfa part 60529121, voor alle types hetzelfde
Ik weet niet of dat kastje ook op de GTV zit.

Dan nog iets, voor zover ik weet moeten de bak en de km-teller op elkaar zijn afgestemd. De km-teller is een motortje waarvan de draaisnelheid gestuurd wordt door de pulsen.
Het aantal pulsen per km is afhankelijk van de eindoverbrenging, dus per type 75 is de km-teller anders. Op de achterkant van de teller print staat bij een 75 'giri=....' waarmee dit wordt aangegeven.
Hier is wel meer over gepost op het forum.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

midi
Member
Member

ma aug 30, 2010 18:58

He Arjan, dat signaal versterker kastje heb ik er tussen zitten!! ik heb alle delen van een ts genomen, dus sensor, signaalversterker en het tellerwerk. Het betreft verder idd een gtv6.

Er staat idd ook wat op het forum, maar die doen het niet op deze manier, maar combinere op een een of andere manier de twee tellerwerken met elkaar.

gr martijn

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 31, 2010 15:17

De tellerwerken van 116 series en 162 series zijn hoogstens in het mechanische gedeelte te combineren; elektronisch zijn ze compleet anders. De sensor van een 116 bestaat uit een mechanisch aangedreven schakelaartje dat aan of uit kan staan. In de 162 bak zit een hall-effect sensor die onder invloed van magneten in de bak een (vrij zwakke) spanning opwekt. Om te kunnen werken heeft de hall-effect sensor een stabiele voeding nodig die typisch iets van 5 volt is.

Rood - en zwart + lijkt me niet goed; dat moet echt andersom. Als de teller ondertussen niet kapot is zou je dan op een van de twee andere draadjes (ik dacht de witte) een spanning moeten meten: dat is dus de plus aansluiting voor de hall sensor. Het draadje dat dan overblijft is de signaaldraad. Aansluiting op de sensor moet ik nakijken, maar zwart is in ieder geval massa. Naar ik meen is grijs de voedingsdraad en moet op de witte draad van de teller; blijft over geel op zwart/roze. De versterker is overigens niet strikt noodzakelijk om de teller te laten werken; in de 75 die ik ooit eens heb gehad zat er niet eens een in.

midi
Member
Member

di aug 31, 2010 18:29

Gordon, bedankt voor de info, ik ga het nog een keer proberen..... Ik denk dat ik door het verkeerd aansluiten van de + en de - de print c.q. het chippie heb opgeblazen. Meestal vinden deze het niet erg fijn om vanaf de verkeerde kant spanning te krijgen :wink:

gr martijn

Wel vervelend want hij moet 02-09 gekeurd zijn en het schijnt dat een tom tom niet gebruikt mag worden als snelheids meter (tijdens APK)....... :cry:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: snelheids meter gtv6 > ts wil niet werken

di aug 31, 2010 20:03

Gordon, bedankt voor de info, ik ga het nog een keer proberen..... Ik denk dat ik door het verkeerd aansluiten van de + en de - de print c.q. het chippie heb opgeblazen. Meestal vinden deze het niet erg fijn om vanaf de verkeerde kant spanning te krijgen :wink:

gr martijn

Wel vervelend want hij moet 02-09 gekeurd zijn en het schijnt dat een tom tom niet gebruikt mag worden als snelheids meter (tijdens APK)....... :cry:
Dat is geen probleem. Sinds vorig jaar hoort een werkende snelheidsmeter niet meer tot de APK keuring. Je moet alleen zorgen dat de wijzerplaatverlichting het doet 8)

indy
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: snelheids meter gtv6 > ts wil niet werken

di aug 31, 2010 20:21

gr martijn

Dat is geen probleem. Sinds vorig jaar hoort een werkende snelheidsmeter niet meer tot de APK keuring. Je moet alleen zorgen dat de wijzerplaatverlichting het doet 8)
Precies! Zodat je in het donker goed kunt zien dat je geen idee hebt hoe hard je gaat :lol:
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

midi
Member
Member

di aug 31, 2010 20:52

De verlichting doet het uitstekend!! :biggrin:

Terug naar “Algemene Technische vragen”