Joel
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: Vervolg: Inderdaad drijfstanglagers... :(

di jul 27, 2010 13:34

Balen. Ik zou een ander, goed blok zoeken en die reviseren. Ik zou dit blok niet meer vertrouwen, als krukas nogmaals slijpen uberhaupt mogelijk is. En sowieso een nieuwe oliepomp gebruiken.
GT 1600 Junior

Bertoontje
Full Member
Full Member

Re: RE: Vervolg: Inderdaad drijfstanglagers... :(

di jul 27, 2010 14:28

Balen. Ik zou een ander, goed blok zoeken en die reviseren. Ik zou dit blok niet meer vertrouwen, als krukas nogmaals slijpen uberhaupt mogelijk is. En sowieso een nieuwe oliepomp gebruiken.
Een ander blok is een optie. Vertrouwen heeft het blok idd niet meer als ik het klakkeloos in elkaar zet. Maar om nu te zeggen t'is hopeloos. Daar lijkt het me iets te vroeg voor! Neemt niet weg dat dat heel misschien een juiste conclusie is. Dus voorlopig ben ik op zoek naar de juiste bewerkingen, controles om ervoor te zorgen dat het aanwezige probleem/ aanwezige problemen wordt/worden weggenomen. Dat is de voorlopige opdracht wat mij betreft :D

ps. nieuwe oliepomp is volgens mij niet meer te vinden...er is wel een repro maar ik heb begrepen dat deze niet echt geweldig zijn. Er zijn gevallen bekend waarbij na 10000km de aandrijving naar de verdeler afbreekt of ben ik verkeerd ingelicht?!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Joel
Full Member
Full Member

di jul 27, 2010 14:41

ps. nieuwe oliepomp is volgens mij niet meer te vinden...er is wel een repro maar ik heb begrepen dat deze niet echt geweldig zijn. Er zijn gevallen bekend waarbij na 10000km de aandrijving naar de verdeler afbreekt of ben ik verkeerd ingelicht?!
Das in elk geval al beter dan 80km ;-)

Idd, nieuw is niet altijd beter maar in geval van een oliepomp zou ik toch het veelgegeven advies van 'monteer een nieuwe' opvolgen. Zeker nu er bij jou tot 2x toe heel veel rotzooi doorheen is gegaan. Mij is niet bekend dat de huidige leverbare oliepompen van slechte kwaliteit zouden zijn.

Als je per se door wilt met dit blok denk ik dat je door alle extra bewerkingen duurder uit bent dan wanner je een goed ander 1600 blok scoort.

Mag ik vragen bij welk revisiebedrijf jij zit? Ik heb mijn cilinderkop ter revisie liggen in Valkenburg (ben ff de naam van bedrijf kwijt) Zit jij toevallig bij dezelfde?
GT 1600 Junior

Berlina addicted
Guru
Guru

di jul 27, 2010 17:41

Een ander blok is een optie. Vertrouwen heeft het blok idd niet meer als ik het klakkeloos in elkaar zet. Maar om nu te zeggen t'is hopeloos. Daar lijkt het me iets te vroeg voor! Neemt niet weg dat dat heel misschien een juiste conclusie is. Dus voorlopig ben ik op zoek naar de juiste bewerkingen, controles om ervoor te zorgen dat het aanwezige probleem/ aanwezige problemen wordt/worden weggenomen. Dat is de voorlopige opdracht wat mij betreft :D

Ik heb vorig jaar met de revisie van mijn 2000 motor een oliepomp van een spider type 4 gemonteerd. Die hebben een hogere opbrengst. was toen gewoon nog nieuw te koop bij Arese in Badhoevedorp.

En dat het wel eens voorkomt dat de aandrijving afbreekt komt door foutieve montage. Het pennetje waarmee het tandwiel vastzit op de as breekt dan af doordat de oliepomt te stroef loopt. Je moet altijd zorgen dat wanneer de oliepomp op het huis gemonteerd wordt ( met die drie M8 bouten) het tandwiel iets speling heeft op het tandwiel van de krukas. Dit laatste is overigens wel wat lastig maar het is het is wel degelijk voelbaar. Dus nooit zomaar de oliepomp vastzetten, je kan hem altijd als de bouten bijna vastzitten iets verschuiven zodat de tandwielen iets speling hebben .

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 27, 2010 17:56

@Joel
steins motorenrevisie hier om de hoek, geen ervaring mee

balen dat dit na 80 km :cry: geen regeling kunnen treffen?
156

Bertoontje
Full Member
Full Member

di jul 27, 2010 19:32

regeling kunnen treffen?! Zover ben ik nog lang niet! Eerst eens uitzoeken waar het nu mis is gegaan....en dan zien we daarna wel verder ;)
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 27, 2010 19:52

Misschien vertekend het beeld op de foto maar ik vind dat er niet veel blauw verkleuring is te zien dus denk dat het met gebrekkige olie toevoer wel mee valt.

Heb je de lagerspelingen gecontroleerd met plastigauge tijdens opbouwen?
Krukas bij opbouwen gecontroleerd op soepel ronddraaien (zonder zuigers en drijfstangen maar met de kop op moment?)
Zitten de tapeinden van de krukaslagers nog wel goed vast in het blok. Maw klopte voorspankracht nog wel?

Wat is er tijdens de volledige revisie precies aan het blok gedaan?

Het is erg lastig met zinnige ideeen te komen als je niet hele situatie kent en alleen verhaal en plaatjes op internet.

Goed dat je eerst de oorzaak probeert te achter halen. Van domweg een ander blok pakken steek je niks op en daarvoor heb je dit blok ook niet volledig gereviseerd.

Succes in ieder geval met oplossen van deze vervelende tegenvaller.

Gr, DJ

Bertoontje
Full Member
Full Member

vr jul 30, 2010 11:53

Weer een stuk verder....

Na goed nadenken over wat er mis is gegaan, hoe wat en waarom ed. Kom ik maar op twee mogelijke problemen. oftewel een hartinfarct naar het laatste lager of rotzooi dat in de oliekanalen van het blok is overgebleven. Dus ben aan de slag gegaan om de kanalen van het blok en krukas met olie door te spoelen. In eerste instantie stroomde de olie goed door naar alle lagers.. ook de krukas leek niet verstopt te zijn. Dus verder zoeken....nadat ik de uitstroomende olie bekeek bleek hier toch wel erg veel gruis in te zitten. Okeoke...lagerschade troep denk je dan. Maar onder de microscoop bllijken hier toch echt wel grid resten in te zitten. Dus ik heb de oorzaak gevonden schat ik zo! De waterbak van het blok is gestraald en vervolgens gespoeld en in een wasmachine geweest. Wellicht dat dit dus niet goed is gebeurd.

Enfin hiermee ben ik terug gegaan naar diegene die dat voor me gedaan heeft. Na praten over de oorzaak. Is het duidelijk dat dit probleem er voorheen (gezien de lagers die eruit kwamen) niet inzat...dus ergens in de bewerkingen/montage moet het mis zijn gegaan.Hetgeen ik gevonden heb zou idd het meest voor de handliggende probleem zijn. Hoewel we het dan over een "berg" grid moeten hebben! Enfin om een goed gesprek kort samen te vatten gaan we hetvolgende doen! Na de vakantieperiode zullen we het blok samen gaan schoonmaken en in elkaar zetten. Tevens wil ik dat alles wordt opgemeten...rechtheid, rondheid, maat etc...etc. Ook het verplicht open maken van krukas moet in dat verhaal zitten.

Enfin....jammer dat ik tijdens mijn vakantie even stil lig...had me een rijdende vakantie voorgesteld :roll: ...maar er is mi een goede oplossing in zicht!! En dat laatste is nu even het belangrijkste :?: Nu maar hopen dat de volgende run een langdurige Alfa sound gaat opleveren!! ;)

Huidige conclusie van het verhaal: Poets totdat je erbij neervalt ;)

Wat mij betreft kan er een slotje op :D en dank voor het meedenken!

Bertoontje
Full Member
Full Member

za aug 21, 2010 15:27

Bij deze een heropening van mijn topic....

komend weekend heb ik en afspraak bij het revisiebedrijf om eea. op te meten, schoon te maken etcetc...

Nu ben ik alle onderdelen aan het verzamelen, oppervlakkig ff schoonmaken zodat ik geen oliespoor op de straat achterlaat :wink:

Op de eerste plaats heb ik het vermoeden dat de krukas op zijn einde is :( Moet nog worden opgemeten maar het ziet er vrij ernstig uit! Bij deze dan ook alvast de vraag of iemand een goede 1600 krukas werkeloos heeft liggen. Geef anders maar ff een PB-tje!

Het lijkt erop dat er tijdens de vorige werkzaamheden straalgrid in het onderblok is achtergebleven! Nu ik verder naar het onderblok kijk ben ik me aan het afvragen hoe zo'n blok normaal gesproken wordt schoongemaakt met een garantie dat ie 100% schoon is! Gebeurd dat door de pluggen van de oliekanalen uit te boren of zijn er betere manieren? Wat ik van het revisiebedrijf vernam is dat ie het blok niet ultrasone kan reinigen omdat ie daar a) geen voldoende grote bak voor heeft b) het aluminium is waarvoor hij de juiste vloeistof niet heeft. Is spoelen dan genoeg...?! ....en hoe weet je dan dat ie echt 100% schoon is?!

Ik wil het revisiebedrijf de boel blitzeblank laten maken maar wil even beslagen ten ijs komen voordat ik volgend weekend met hem samen aan de gang ga. Vandaar dat ik jullie wijsheid aanroep ;)

Ciao! (van iemand die weer moed begint te krijgen!)

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za aug 21, 2010 16:04

Een collega van mij heb ik jou topic laten lezen en hij zou zelf nog een reactie plaatsen.
Maar omdat ik die nog niet zie zal ik zijn ervaring melden.

Aluminium blokken doen zij nooit meer stralen omdat de ervaring heeft geleerd dat het grid zich vastzet in het zachte aluminium.
Met gewoon spoelen en uitblazen krijg je deze ingeslagen deeltjes niet allemaal los.
Door de temperatuur en stroming van de olie komen deze deeltjes wel los waardoor het dus in de olie terecht komt.
Dus die ervaring klinkt wel erg logisch en sluit aan bij jou ervaring. :?

Zelf ben ik bezig met de opbouw van een 2.0 Nord. Het blok heb ik met velgenreiniger en hogedruk warm water aan de buitenzijde gereinigd.
Voor mij is het schoon genoeg dus zie het stralen niet echt als een meerwaarde.
Daarnaast, ik zou nooit de binnenkant van een blok stralen i.v.m. de olie kanalen. Als je toch gaat stralen zou ik alleen de buitenzijde doen en het inwendige deel (en alle openingen) goed afdichten.
Het losse grid wat er toch inkomt is dan enkel zwerf vuil wat los zit en dus er ook met gewoon spoelen uitkomt.
Mijn blok en andere delen heb ik op het werk ook nog door de wasmachine gehaald.
Ik weet niet wat voor een wasmachine jou revisieman heeft maar wij hebben 2 soorten.
1. werkt eigenlijk als een grote vaatwasser met een reiniger en onder hoge druk met warm water. (ik dacht 60 graden) Bij deze machine hebben wij een speciale lans waarmee je na de wasbeurt de kanalen nog apart moet spoelen met hoge druk.
2. Wij hebben een Nebel bad, dat is een bad met 2000ltr Nebel (ontvetter) waarin een lift zit die dus het werkstuk op en neer laat gaan in het bad. (laten we zeggen 1x op en neer per 2 seconden)
Dit bad werkt ook heel goed om vuil los te weken en vooral om te ontvetten. Mijn motor delen zijn dus een aantal uren in dat bad geweekt en zijn vervolgens 2x door de andere wasmachine gegaan.

Maar om op jou vraag terug te komen, ik denk dat je met een hogedruk spuit (met een passend stuk) en zo heet mogelijk water/reiniger door je kanalen moet spuiten om eventueel grid weg te krijgen.
Misschien na de was beurt met een endescoop in de kanalen kijken om ze goed te kunnen beoordelen.

Mijn blokkie, niet zo mooi als nieuw maar voor mij acceptabel schoon.
Afbeelding
Transaxle loos!

Bertoontje
Full Member
Full Member

di aug 31, 2010 13:40

Ik ga het topic weer eens nieuw leven inblazen :roll:

Ik ben zover dat ik weet wat ik moet gaan doen:
lagers vervangen,
minimaal 1 bus vervangen
krukas is niet meer te slijpen...dus daar moet een vervang voor komen
onderblok kan worden gebruikt maar ik blijf wellicht risico lopen dat ik het grid er niet goed uit krijg. Dus het liefste wil ik deze ook vervangen.

Om kort te gaan:
Om de problemen op te lossen ben ik naar het volgende op zoek.
1*krukas 1600
1*onderblok 1600
of een heel blok waar ik wat onderdelen van kan gebruiken of een lopend blok .... dat kan ook uiteraard :D

Als iemand iets bruikbaars heeft liggen .... pb me en let me know!! :)

Daarnaast zou ik graag willen weten hoe ik kan zien of ik te maken heb met een 1600 of een 1750 krukas. Ik heb begrepen dat de verschillen minimaal zijn en niet zomaar op het oog te beoordelen is.... maar hoe kan ik het verschil dan zien, staan er merktekentjes in?...of hoe kan ik eea meten?

Terug naar “Algemene Technische vragen”