De consumentenwetgeving in Nederland is erg in het voordeel van de particuliere consument. Het is aannemelijk dat de distributieschade iets te maken heeft met de recentelijk vervangen distributie. Elke rechter zal waarschijnlijk stellen dat een particulier geen diepgaande kennis nodig hoeft te hebben en forensische rapportages om aansprakelijkheid bij degene te leggen die recentelijk die distributie vervangen heeft. Dat dit "zuur" is voor de garagist is vervelend, maar zo redeneert de wetgever en de rechter nou eenmaal. Tenzij de garagist kan aantonen dat de ontstane schade niet gerelateerd is aan de werkzaamheden, zal de rechter zeer waarschijnlijk "distributie vervangen" en "distributie kapot" als voldoende gerelateerd beschouwen en een claim toewijzen. Dat weten de meeste juristen/advocaten ook wel, ook de Bovag weet hier van.
Als de garagist bij de Bovag aangesloten is, zal hij een eigen risico moeten betalen, maar de Bovag vergoed als het goed is een deel van de kosten. Een andere beroepsaansprakelijkheidsverzekering zal vergelijkbaar werken, eigen risico, misschien verminderde no-claimkorting maar wel uitbetalen. Dit is een risico wat je in Nederland loopt als je aan particulieren levert. Er is een reden dat je sommige dingen in het buitenland nou eenmaal goedkoper kan kopen, in sommige landen is de aansprakelijkheid van de verkoper en de importeur een stuk minder in dit soort gevallen. Die kosten moeten ergens terugverdiend worden, dus de marges liggen hier voor sommige produkten een stuk hoger.