Roeltje 164

RE: 164 V6 3.5 12v

do mar 26, 2009 22:59

Reactie van Arjen TD , de man van de schema's op ons 164forum..

Iemand iets toe te voegen???

-------------------------------------------------------------------------------------
Inderdaad geen DISbobines maar verdelerloze ontsteking.

Je moet niet vergeten dat de type 2 164 Motronic 1.7 heeft in plaats van de motronic 4.1 van de eerste typen 164.

Je moet dus de schema's van beide motoren naast elkaar leggen en kijken wat er anders is.Met name belangrijk om te kijken welk motronic signaal waar op de motronic ECU binnenkomt.

Als ik zo in de schema's kijk en alleen al naar de stationairregelaar(s29) kijk dat heeft de type 1 2 polen en de type 2 3 polen.De type 1 is aangesloten op puntje 33 van de motronic(andere is geschakelde plus) Bij de type 2 is er één geschakelde plus en de andere 2 gaan naar puntje 29 en 2 van de motronic.

Wil je dit laten werken, dan moet je dus alle alle sensoren e.d. van de 1.7 overzetten voor je hem op 1.7 kan laten werken.
Anders zal je dus bij motronic 4.1 moeten blijven.

Roeltje 164

do mar 26, 2009 23:05

Je moet inderdaad de injectors, stationairregelaar, bpd sensor, en nog wat kleine dingen overzetten, maar dat mag toch geen probleem zijn.

Zou allemaal redelijk 1 op 1 moeten passen.

Wordt er ook gezegd???

Is dit wel eens ergens eerder gedaan???

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 27, 2009 00:14

de ecu is ook helemaal anders hoor. :? chippen ontkom je in ieder geval niet aan als je de Motronic 1.7 wilt gebruiken..

De 3.5 voorzien van de Motronic 1.7 zal het probleem niet zijn, is allemaal zo te wisselen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Roeltje 164

vr mar 27, 2009 00:30

Hoezo, is de kanelboom die AR gebruikte voor de 164 helemaal identiek aan elkaar, dat zou ik graag eens weten, daar heb ik nog géén antwoord op kunnen krijgen, het staat in de boeken geschreven, maar die hebben maar weing mensen, staat het in de Alfa "bible'???

Roeltje 164

vr mar 27, 2009 00:33

Chippen is "bijzaak "dat komt op zekers wel....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 27, 2009 08:11

De kabelboom verschilt, je zult moeten gaan knippen en plakken. De stekker zal er minimaal af moeten en je zult alle draden opnieuw aan moeten sluiten.

Zoals ik al zei, vraag eerst eens wat het chippen je gaat kosten. Je kan het bijzaak noemen, maar als het je 600 euro gaat kosten (niet onrealistisch) kan je voor dat geld ook een megasquirt kopen met een passende kabelboom. Ik noem nu een bedrag wat een paar uur rollenbak en uurtjes tuner je waarschijnlijk zouden kosten, als je het precies wilt weten moet je het echt aan Stephan gaan vragen. Ook de prijs van de megasquirt met kabelboom zal je met Jeroen moeten bespreken, het blijft maatwerk.

ericj
Full Member
Full Member

Re: RE: 164 V6 3.5 12v

vr mar 27, 2009 10:21

Chippen is "bijzaak "dat komt op zekers wel....
Jij bedoelt wat anders met chippen denk ik - het punt is dat als je overgaat naar een nieuwe Motronic dat deze sowieso aangepast moet worden omdat je een 3.5 hebt. Het zal wel lopen met een standaard computer, maar niet zoals het moet en waarschijnlijk onder bepaalde condities te arm, dus dat wil je zeker niet. Als Squadra hier geen standaardchip voor heeft liggen wordt het zoals Whizzman zegt een rollenbank project dat best in de papieren zal gaan lopen.

Chippen in de zin van meer pk's is weer wat anders, dat is idd bijzaak.

---
Eric

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 27, 2009 10:57

Als je hem laat chippen is dit wat ik zou doen:

- de kabelboom, ecu en toebehoren van de Motronic 1.7 gebruiken.
- een LMM van een 24v gebruiken ( is een stuk groter).

Op deze manier ziet het er allemaal netjes origineel uit en is het het minst moeilijk om in te bouwen.

Wel zal de auto op een ambulance naar Squadra gebracht moeten worden. Stephan kan vervolgens een chip op maat maken waarbij hij ook rekening houdt met de grotere LMM.

Op deze manier heb je in principe weinig onderdelen nodig. Stephan zal je wel een prijsidee kunnen geven voor de chipaanpassing denk ik. Hoe dan ook ben je minder kwijt als met een Megasquirt. En vooral als je niet veel verdere veranderingen van plan bent met je motor en/ of niet veel sjoegge hebt van deze materie zou ik het lekker bij de Motronic houden. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Roeltje 164

vr mar 27, 2009 11:42

Ik heb al een LMM van een QV, die is 82 mm in doorsnee en een gewone van een 12v is 60 mm in doorsnee.

En Stephan, dat komt wel goed. :wink:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 27, 2009 14:45

Niks chippen - hele motronic weg...(maar ik verval in herhalingen) .....succes!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Roeltje 164

za apr 04, 2009 14:31

Ben iets wijzer geworden....

De 3.0 12v van het nieuwere type heeft o.a. pingelsenoren. Die zitten tussen de koppen op het blok geschroeft. De bevestigngen zijn er niet op de 3.5. Tevens zit er een fase sensor op het nokkenastandwiel. Die zit ook niet op de 3.5. Maar is niet zo'n probleem. Alles kan maar is wel lastiger. Makkelijker is een goede kabelboom zoeken.

Dus we gaan op zoek naar een goede kableboom..... 1e type

Terug naar “Algemene Technische vragen”