stof
Guru
Guru

snelheidsmeter sprint (Versnellingsbakkologen in de zaal?)

zo okt 19, 2008 22:41

Hallo,

Misschien dat iemand hier de ervaring heeft die ik nu mis: Iemand wel eens het wormwieltje van de snelheidsmeteropnemer van een sud of sprint moeten vervangen? De oude eruit was geen probleem, en toen bleek ook waarom het niet werkte: Wormwieltje zowat kaal gedraaid. Ok, ander wormwieltje gescoord (tnx Arjan!). dinges vervangen... en nu moetie er dus weer in! Ik heb vanmiddag van a l l e s geprobeerd, maar ik wil voor geen goud geweld gebruiken. Dat stomme plastic (nylon?) wormwieltje is zo verschrikkelijk zacht, voor je 't weet duw je 't gewoon plat.

Het LIJKT me dat je het met een soort draaiende beweging erin moet laten zakken, en dat gaat ook prima, tot die laatste halve cm. Dan lukt het echt niet meer. Ik heb zelfs geprobeerd om de kabel er al op te monteren en met een griptang op het andere eind de kabel, en dus het wieltje zachtjes te draaien en tegelijkertijd te duwen, maar het wil echt niet. Zie ik iets over het hoofd, doe ik iets fout?

plaatje uit het boek (sorry, slechte foto):
Afbeelding

Je kunt er redelijk goed bij, zowel van bovenaf als van opzij (rechtervoorwiel eraf) dus dat is het probleem niet. Ik heb ook geprobeerd om de bak een beetje te laten draaien (zowel in z'n vrij als in een versnelling) maar ook dat hielp eigenlijk geen reet. Puur die laatste halve cm!

Wat moet ik doen?
Laatst gewijzigd door stof op ma okt 20, 2008 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

stof
Guru
Guru

RE: snelheidsmeter sud/sprint

ma okt 20, 2008 22:34

helemaal niemand? heren versnellingsbakkologen? ik neem aan dat het bij andere oudere alfa's precies hetzelfde werkt...

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: snelheidsmeter sprint (Versnellingsbakkologen in de zaal

ma okt 20, 2008 22:53

Durf het niet te zeggen Matthijs
nog niet bij de hand gehad.
maar zo te zien doe je niet echt iets verkeerd er zijn toch niet meerdere modellen?

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

don515jz
Full Member
Full Member

di okt 21, 2008 14:19

Ik heb bij m'n oude Sud diverse keren die meteropnemer uit de bak gehaald en altijd weer zonder problemen terug geplaatst. In principe moet die er soepel in gaan, het enige dat kan tegenwerken is een (nieuwe) O-ring die iets te groot is en dan gedeeltelijk uit de groef komt of dat je het pennetje niet in de uitsparing van de bak komt.
Het eerste kan je opvangen door een O-ring te nemen die net iets groter is dan de buitendiameter van de opnemer. En dat pennetje kan je zien als je die opnemer in de bak laat zakken, een beetje draaien en dan moet het goed komen.
Vergeet ook niet om een likje vet aan de opnemer en vooral de O-ring te smeren.
Verder hoef je niets aan dat tandwiel te doen, die zoekt vanzelf de juiste stand.

Ik wens je succes met het terugplaatsen van de opnemer, maar met een beetje rommelen moet dat goed komen.

Don

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

di okt 21, 2008 15:37

zit er misschien nog een deel van het oude wormwieltje in het gat?
ik kan me uit de grauwe oudheid nog herinneren dat de laatste 0.5 cm idd nogal moeilijk ging , dit heeft te maken met de kraag van de opnemer,. heb je de spie wel op de goede plaats zitten?
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

stof
Guru
Guru

di okt 21, 2008 19:19

ik ga het (weer) proberen... zat blijkbaar toch op het goeie spoor. Naar die kraag zal ik nog eens extra goed kijken. Het jammere is dat je er prima bij kunt en dat je eigenlijk ook nog wel kan zien wat je doet, maar dat je er niet IN kan kijken van bovenaf. Tja, of ik moet het hele blok weer uitbouwen... da's ook zo zonde. Je kan erbij! dus het moet lukken :evil:

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

di okt 21, 2008 19:36

het leukste komtnog ,de veer er boven op!!! 8)
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

stof
Guru
Guru

zo dec 28, 2008 23:08

Nou, die veer, daar ben ik dus nog steeds niet aan toe... I wish!

Nog steeds niet gelukt dus... iemand toevallig nog een tip? Anders gaat de bak eronderuit... en dan hoop ik maar dat daar niks mis mee is!

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 29, 2008 18:35

als je de opnemer erin wilt schuiven even aan een wiel draaien ,kan helpen de opnemer erin te trekken
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gerrets
Guru
Guru

ma dec 29, 2008 19:16

Toevallig vandaag mijn boxer van de 33 eronderuitgehaald en ik zeg eerlijk ik weet niet helemaal zeker of de sensoren gelijk zijn. En heb met wat moeite de meter eruit gekregen. En er zonder moeite ingezet maarja de bak was eronder uit. Wellicht overbodig maar ik leg even uit wat het makkelijkst is. Je hebben een inkpeping in de bak er zit op de meter ook een uitstekend stukje om het maar zo te zeggen je moet de meter net iets aan de linker kant van de inkeping erin duwen en dan rechtsom naar beneden draaien. Als het goed is lukt het dan maar vet het ringetje maar goed in dat geeft ook wat weerstand. Wellicht dat ik morgen wat foto's kan maken.

succes

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 29, 2008 21:18

33 heeft sensor en een sprint een mechanische kabel :wink:

als ie er echt niet in wil zul je helaas moeten demonteren er zal iets niet in de haak zijn succes

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”