Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Koelfan van een Berlina

za jun 21, 2008 23:30

:lol: :lol: :lol:

Ik heb niet eens een salaris... ik heb alleen een flexibel kapitaal... (dat de laatste jaren helaas alleen maar flexibiliteit naar beneden toe vertoont... :cry: ).

Hoeft ook beslist niet nieuw te zijn hoor.

Heb alleen geen idee of je op de sloop een compleet setje kunt vinden (platte fan + instelbare thermostaat aansluiting) dat ook goed bruikbaar is.
Laatst gewijzigd door Zaagauto op zo jun 22, 2008 02:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

za jun 21, 2008 23:34

Mooiste is je radiateur wegbrengen en er schroefdraad in laten solderen voor een thermoswitch.
Daarmee schakel je dan een relais en daarmee weer je fan.
Een fan kies je uit de diverse auto's die er staan.... draai alleen nooit de draairichting om ve fan. De blazers zijn blazers en de zuigers zuigers om het zo maar te zeggen ;)

Als je een populair model kiest eis een vervangingsfan ook niet te duur. Een nwe thermoswitch (universeel) kost ook maar een of twee tientjes.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

Re: RE: Koelfan van een Berlina

za jun 21, 2008 23:46

Mooiste is je radiateur wegbrengen en er schroefdraad in laten solderen voor een thermoswitch.
Dat moet te regelen zijn! (zelfs voor mij... :wink: )
Daarmee schakel je dan een relais en daarmee weer je fan.
Is er ergens een schemaatje hiervan te vinden? Ben geen elektriek genie (eigenlijk geen enkel genie... 8) ) maar met een schemaatje kom ik er wel uit denk ik... Nog suggesties voor wat voor relais er precies gebruikt zou moeten worden?
Een fan kies je uit de diverse auto's die er staan.... draai alleen nooit de draairichting om ve fan. De blazers zijn blazers en de zuigers zuigers om het zo maar te zeggen ;)
Duidelijk!
Een nwe thermoswitch (universeel) kost ook maar een of twee tientjes.
Zijn die er ook als instelbare versie? Of is dat gewoon een kwestie van onderdelenboeren aflopen en vragen?

Is er buiten de huidige thermostaat om nog een andere mogelijk oorzaak voor het zo koel bijven van de motor? Ik heb de thermostaat een aantal jaren geleden al gewisseld omdat ie met die nog koeler liep maar onder de 80 graden blijven lijkt me nog niet echt ideaal... of vergis ik me?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

zo jun 22, 2008 15:47

schemaatje kan ik zo voor je tekenen.
dat koelblijven kan door de thermostaat komen, verder weinig mogelijkheden. Je kan de radiateur eens deels afdekken?
Een thermoswitch is niet instelbaar...je kan ze wel met verschillende schakelpunten krijgen... neem er bv een van een 75 oid altijd goed ;)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 22, 2008 21:38

Van de sloop gaat prima. Ik heb een blazer die bijna voor de radiateur past. ( bv Volvo 740) Als je in de onderste radiateurslag een temp. Schakelaar ( 79 graden) van een Golf zet, een relais en een paar "touwtjes" ben je voor amper een tientje of 2 klaar en 100 x betrouwbaarder dan een Kenlowe. (wel een busje laten lassen waarin je de temp switch kan schroeven natuurlijk.) :wink:

Grote voordeel is ook dat je veel meer ruimte achter je radiateur hebt en de ellendige tunnelbak kwijt bent.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

Re: RE: Koelfan van een Berlina

ma jun 23, 2008 01:17

(wel een busje laten lassen waarin je de temp switch kan schroeven natuurlijk.) :wink:
maak s een fotoooooooooooooooooooooooooooow ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”