zbo67
Member
Member

vering/demping sportwagon

vr jan 25, 2008 11:30

Hallo mede alfisty afgelopen week een 156 sportwagon gekocht lijkt op eerste gezicht een goed auto bj 07-2002 148000 gelopen alle beurtjes gehad tot nochtoe maar nu de vraag ik vind de vering beetje slap vooral achter en de demping is ook beetje vaag heeft iemand hier ervaring mee ,is het beetje sportwagon probleem met die iets zwaardere achterkant.
graag uw reactie b.v.d. bodidley

Stef33
Guru
Guru

RE: vering/demping sportwagon

vr jan 25, 2008 13:21

Ik had soortgelijke problemen met mijn 156SW (2001), zie:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=16686

Bij mij was de oplossing dus nieuwe en strakkere dempers. Ik heb Bilstein B6 gekozen, maar waarschijnlijk zijn je (achter)dempers gewoon zo ver heen dat je ook met standaard nieuwe al verschil merkt.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr jan 25, 2008 15:05

De standaard achterdempers zijn dan nu zeker aan vervanging toe. Je weet echt niet hoe strak dat stuurt straks. :o

Vervangen is lastig omdat er door de achterste fusee een lange bout zit, die vaak behoorlijk door roest is aangetast. (Een deel van deze bout is nl niet afgeschermd. ) Als je die bout er eenmaal hebt uitgetikt stelt de rest van de klus weinig voor.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

zbo67
Member
Member

vr jan 25, 2008 19:49

Heren dank ik denk dat ik maar efkes andere dempers ga monteren welke weet ik nog niet maar gaan we uitzoeken,verlagen lijkt me na het lezen van de verhalen niet verstandig alhoewel het moet kunnen maatje van me heeft een selespeed en een gta sportwagon en heeft nergens last van.
Dat met die lange bout lijkt wel een beetje op mn 164 achter daar zit ook zo'n lange jetser doorheen wd 40 en dan moet et lukken.
alfa groet bodidley. :P

Stef33
Guru
Guru

za jan 26, 2008 00:43

Ik weet niet hoe het bij de 164 zit, maar bij de 156 ligt die bout in het midden vrij en gaat daar dus roesten. De verroeste (en dus dikkere) bout past niet meer door de krappe gaten. Ik kreeg uiteindelijk met veel kruipolie de moer er af maar de bout er nog niet uit. Door de bout een tijd met een sleutel te draaien en er in het middenstuk schuurpapier tegen te houden kreeg ik hem schoon genoeg om er uit te willen.

Achterste veerpoot demonteren is verder niet zo moeilijk. Er staat weinig voorspanning op de veer en de veer heeft een grote diameter dus gaat heel makkelijk met veerspanners (zou het zonder zelfs lukken?). Je hebt alleen wel een dunne, diepe ringsleutel 22 of open dop nodig. De bovenste moer ligt nl. vrij diep en je moet de zuigerstang met een inbus tegenhouden. Ik heb een goedkope ringsleutel rondom dun geslepen, zit niet erg vast dus sleutel hoeft niet erg sterk te zijn.

Als je ook de voorkant gaat doen, wordt het allemaal wat lastiger. Een zeer vast zittende inbus en de dunne veer met grote voorspanning waren bij mij het lastigst, maar er zijn ook andere mogelike pijnpunten. Bij montage van de voorste veerpoot moet je ook erg op de rotatie letten, een graad verkeerd en je krijgt hem niet goed meer op z'n plek.

Bijna alles zit vast met borgmoeren (nylock) en die moeten dus eigenlijk vernieuwd worden. Borgmoeren met fijne draad zijn echter bijna nergens te vinden, ik heb ze bij 2 alfadealers bij elkaar gesprokkeld voor veel te veel geld. Misschien dat tuynder ze kan leveren?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za jan 26, 2008 10:56

Ik heb die borgmoeren niet vervangen. Zolang je ze er niet met de hand op kunt draaien werken ze prima.
In noodgevallen kun je een drupje locktite op de draad doen.

De inbusjes van de reactiearmen zijn idd waardeloos. Goed schoonborstelen voordat je ze begint los te draaien en kruipolie gebruiken.
ZEKER NIET FORCEREN als de moeren wat zwaar gaan lopen, maar ze dan weer een stukje terugdraaien, kruipolie erop etc etc.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

zbo67
Member
Member

za jan 26, 2008 13:16

Goede tips heren gaat zeker lukken dat met die lange bout is hetzelfde op de 164 niet zo lang geleden ook mn 164 gedaan kruipolie schuren en dan gaat ie wel.
Zitten er orgineel gas gevulde dempers onder de sw,en kan je die nog krijgen al dan niet orgineel?.

groeten en tot de snertrit a.s. zondag.

Terug naar “Algemene Technische vragen”