sandertje

156: Xenon lampen

di okt 30, 2007 20:03

Ik heb het eea al doorgelezen hier op het dorum over xenon echter zit ik nog met een vraagje

als ik zo'n after market unit erin zit (dus met H1 aansluiting), gaat mijn auto dan niet raar reageren met de opmkering dat er lamp kapot is.
Er zit namelijk zo'n detectielampje in mijn dashbord die aangeeft dat er een lamp kapot is.

Op internet wordt er af en toe gesproken over een unit die er tussen dient te zetten om dit corrigeren.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Heeft iemand in zijn 156 zo'n aftermarket set zitten en wat zijn zijn of haar bevindingen.

alvast bedankt

gr

Sander

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 156: Xenon lampen

di okt 30, 2007 20:15

In het ergste geval kan je een weerstandje parallel zetten aan de starterunit van de HID. Het detectiecircuit zou dan altijd herkennen dat er een werkend lampje in je dimlicht zit, zelfs als je de hele HID unit er uit haalt. Je grootlicht en stadslichten en dergelijke worden nog steeds gewoon gemonitored.

Stef33
Guru
Guru

wo okt 31, 2007 00:06

Weet je zeker dat er bij jou een lampje gaat branden als er een koplamp uitvalt? Bij de mijne was dat in elk geval niet zo, die heeft volgens mij helemaal geen lampjes detectie (maar dat zou ik moeten nazien). Bij de 75 en 33 die ik met alfacontrol gehad heb ging er wel een lampje branden bij defect achterlicht/stadslicht/knipperlicht/remlicht, maar niet voor dimlicht of grootlicht. Deze hogere stromen waren waarschijnlijk lastiger door de alfacontrol heen te sturen en/of die italianen menen dat je zelf wel ziet dat die stuk zijn. ;-)

Maar probeer het anders eens. Stekker van je koplamp af (als je er bij kunt :evil: ) en kijken of het lampje aan gaat.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

sandertje

Re: RE: 156: Xenon lampen

wo okt 31, 2007 16:15

Weet je zeker dat er bij jou een lampje gaat branden als er een koplamp uitvalt? Bij de mijne was dat in elk geval niet zo, die heeft volgens mij helemaal geen lampjes detectie (maar dat zou ik moeten nazien). Bij de 75 en 33 die ik met alfacontrol gehad heb ging er wel een lampje branden bij defect achterlicht/stadslicht/knipperlicht/remlicht, maar niet voor dimlicht of grootlicht. Deze hogere stromen waren waarschijnlijk lastiger door de alfacontrol heen te sturen en/of die italianen menen dat je zelf wel ziet dat die stuk zijn. ;-)

Maar probeer het anders eens. Stekker van je koplamp af (als je er bij kunt :evil: ) en kijken of het lampje aan gaat.
ohja, das waar..... eventjes wakker sander ;)

Maar jij hebt geen ervaring met een xenon unit in een 156?

gr
Sander

Stef33
Guru
Guru

wo okt 31, 2007 16:56

Nee, alleen met defecte koplampen en geen lampje om dat aan te geven op het dashboard. :lol:
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 31, 2007 17:26

zelfs als er bij mijn 156 een nummerplaatlampje defect is geeft ie het aan in het daschbord.

maar ik heb dan ook wel een hele speciale met een boel problemen :shock:
dit werkt in ieder geval nog goed :D

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

2m4

wo okt 31, 2007 20:25

Klopt, de 156 heeft geen waarschuwingslampje als er een dimlicht sneuvelt.... Er wordt van je verwacht dat je dat zelf wel ziet.... Groot licht, stadslicht, knipperlicht en de gehele handel aan de achterkant zitten wel op dat waarschuwingslampje....

Aftermarket Xenon is een absolute aanrader, maar je moet wel met e.e.a. rekening houden.

Heb je de standaard Carello koplamp unit erin zitten? Zorg dan dat je een Xenon pit krijgt die maximaal 47,5mm lang is.... Langer, en je zult moete krijgen om de pit in de lamp te krijgen, het hoedje welke in de koplampunit zit is hiervoor te kort.... ik heb zelf een set erin van 47,5mm, en bij mij was zelfs deze te lang! Je kunt er dan voor kiezen om de koplamp open te bakken, en het hoedje te verlengen, of je kunt tussen de lampfitting en de unit bij het plaatsen een ring van +/- 2mm meenemen...

Dit laatste zorgt er bij mij voor dat de Xenon er mooi inzit, zonder grote aanpassingen o.i.d.

Heb je een koplampunit van TYC? Dan heb je waarschijnlijk geen probleem, de hoedjes van deze koplampen staan standaard al verder van de lampfitting af.... Uiteraard geld dit wel alleen voor die kortere (47,5mm) lampen!

Mijn set is van Well Done, en ik weet ding.... Als je eenmaal aan Xenon licht gewend bent ga je nooit meer terug naar Halogeen, het lichtbeeld van Xenon is gewoon zoveel duidelijker!

Succes!

sandertje

wo okt 31, 2007 20:39

Thanks voor de tips. ik zal morgen eens bekijken wat voor type mijn koplamp is.

Waarschijnlijk zal het een Carello aangezien ik de eerste generatie 156 heb (1998)

Mocht het niet passen, moet ik dus een opvulring zien te creeren om alles passend te maken.

waar heb jij die hoogspannigsunits bevestigd?

gr

Sander

BinnemaTS
Member
Member

wo okt 31, 2007 20:51

Ik heb het ook in mn 146jtd zitten. Inbouwen is best simpel. Ik heb er 6000k in zitten en dat is behoorlijk wit licht, ga je daar boven zitten dan krijg je van dat echte blauwe tot bijna paars wat je vaak bij "tuners" ziet, heel vies!

voorbeeldje...

Afbeelding
Afbeelding

2m4

Re: RE: 156: Xenon lampen

do nov 01, 2007 16:16

Thanks voor de tips. ik zal morgen eens bekijken wat voor type mijn koplamp is.

Waarschijnlijk zal het een Carello aangezien ik de eerste generatie 156 heb (1998)

Mocht het niet passen, moet ik dus een opvulring zien te creeren om alles passend te maken.

waar heb jij die hoogspannigsunits bevestigd?

gr

Sander
Carello is de standaard lamp unit, TYC is imitatie... Het merkje staat gewoon op het glas gedrukt, je kunt dus zo zien welke units je erin hebt!

Verder heb ik de ballast voor de rechterlamp tegen een stuk chassis geplaatst vlak naast het blok (Bij de afdekplaat voor de riemen), voor de linkerunit zit de ballast tegen de binnenzijde van de wielkast, vlak onder de koplamp.... Als ik beter kon had ik even een foto gemaakt, maar helaas laat mijn rug dat niet toe op het moment...

@BinnemaTS: Ik heb inderdaad een 8000K set erin.... Hoewel het niet echt blauw straalt had het van mij wel iets witter gemogen.... 6000K is netjes, de eerst volgende keer dat ik Xenon koop komt dat er bij mij ook in!

sandertje

ma nov 19, 2007 16:52

updateje

van het weekend een setje gehaald van het merk: Well-Done. www.well-done-xenon.nl/

Werd perfect geholpen!!!!!!
Eerst kijken of de lampen passen in de fitting (wat een bekend euvel is voor de 156 en de mini cooper) en het was geen probleem gelukkig

Zondag gemonteerd maar kreeg die verrekte lampjes er niet goed in.
FF gebeld en werd perfect en direct geholpen.

De ballast unit mooi weggewerkt (1 boven de ruitersproeier reservoir onder de afdekkap en 1 onder de koelvloeistof reservoir. Dit alles gebruik maken van bestaande gaten / moeren). Je hebt niet echt veel ruimte als je er een V6 in hebt liggen ben ik achter gekomen ;)

De lichtopbrengt is fenomenaal, dit had ik jaren geleden al moeten nemen.
Heb de 6000K set genomen.... het is meer eurie bij well done dan de andere setjes die aangeboden worden op internet maar dat betaald zich tig keer terug qua service....

Qua tijd ben ik er uiteindelijk 2 - 2.5 uur mee bezig geweest.

gr

Terug naar “Algemene Technische vragen”