alfafreak33

Schokbreker alfa 33

di aug 14, 2007 16:09

Mijn linkerschokbreker is niet helemaal goed meer.
Ik kan namelijk de veer beet pakken en dan draaien , hij werkt verder wel goed
Alleen ik kan de veer gewoon draaien , kan ik dit vast zetten of moet ik er een andere onder zetten :roll:
De veer komt soms tegen de binnnen kant van de wielkast aan omdat ie dan mee draaid met het sturen.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Schokbreker alfa 33

di aug 14, 2007 16:55

De veer+poot hoort mee te draaien als je stuurt, bovenin de veerpoot zit zelfs een lager om dat eenvoudiger te maken. Veel voorkomende kwaal bij 33's is een versleten/uitgedroogd lager waardoor het sturen zwaar en schokkerig gaat.

De veer zou niet t.o.v. de poot moeten kunnen draaien, dat kan alleen als de veer los komt en dat moet zelfs bij uitgeveerde poot (opgekrikte auto) niet gebeuren omdat de veer een voorspanning heeft. De veer hoort normaal natuurlijk nergens tegen aan te komen.

Wanneer (opgekrikt/op de grond) en hoe ver kun je de veer nu precies draaien? Misschien dat een foto nog iets duidelijk kan maken?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

alfafreak33

RE: Schokbreker alfa 33

di aug 14, 2007 18:04

Ik namelijk de hele veer rond draaien de schotel onder draaid dan ook mee.
Ik zal vanavond even een filmpje maken. dan kun je pcies zien wat er gebeurd.

[/img]

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Schokbreker alfa 33

di aug 14, 2007 21:09

Waarschijnlijk is je veerschotel doorgezakt. Kijk even of er verschil zit tussen links en rechts, is dit zo dan de veerschotel vervangen. Zijn los te koop bij de dealer.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Schokbreker alfa 33

wo aug 15, 2007 08:49

De veer+poot hoort mee te draaien als je stuurt, bovenin de veerpoot zit zelfs een lager om dat eenvoudiger te maken. Veel voorkomende kwaal bij 33's is een versleten/uitgedroogd lager waardoor het sturen zwaar en schokkerig gaat.

De veer zou niet t.o.v. de poot moeten kunnen draaien, dat kan alleen als de veer los komt en dat moet zelfs bij uitgeveerde poot (opgekrikte auto) niet gebeuren omdat de veer een voorspanning heeft. De veer hoort normaal natuurlijk nergens tegen aan te komen.
Dit klopt voor de veerpoten met 3-gats bevestiging (even onder de kap kijken), dus vanaf bouwjaar ca. '93.
De modellen daarvoor hebben 4-gats bevestiging en daarbij draait de veer zelf niet mee maar zit het lager onder de onderste veerschotel.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Schokbreker alfa 33

wo aug 15, 2007 09:29

Verhip, da's waar ook. Ik heb op mijn eerste 33 eens die lagers vervangen, maar in mijn herinnering zaten ze boven. Geheugens zijn ook niet altijd even betrouwbaar. :wink: Het kan ook niet bij mijn 2e 33 geweest zijn, want die was ook niet zo modern.

Dus alfafreak33, graag even bouwjaar en aantal bevestigingsbouten van de poten, dan kan de echte kenner (ik niet dus) je verder helpen. :-)

Hij zal toch niet een combi hebben met boven en onder een lager? Als ik zo naar de tekeningen in de vraagbaken kijk zou dat best eens kunnen passen (Huib?). Dan zou je de veer idd zo kunnen draaien, maar da's dus echt niet zoals het hoort.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

alfafreak33

RE: Schokbreker alfa 33

wo aug 15, 2007 12:24

Mijn alfa is van 3-5 1994 en onder de kap 3 bevestigingsbouten.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Schokbreker alfa 33

wo aug 15, 2007 13:46

Mijn alfa is van 3-5 1994 en onder de kap 3 bevestigingsbouten.
Bij 3-gaats zit de schotel onder vast op de veerpoot, en zit er boven een lager.
De veer moet dus vast zitten ten opzichte van je veerpoot. De veer en de veerpoot kunnen dus niet onafhankelijk van elkaar draaien.

Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:

1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar.
2. (ook onwaarschijnlijk) je veer is doorgeroest (gebroken) onderin waar ie in de onderste schotel ligt.
in dit geval: 2 veren scoren en vervangen. 3-gaats veerpoten zijn geleverd op de meeste Imola's (ik weet niet wat jij hebt) dus daar liggen er genoeg van op de sloop.
3. (meest waarschijnlijk) je veerpootlager (bovenop je veerpoot tegen je wielkast aan) is kapot / uitgescheurd. Gaat gepaard met gebonk en andere narigheid. Dit lager moet nl ook je veer op zijn plek houden.
in dit geval: lagers vervangen, beter gelijk de andere kant ook want die zal niet veel beter zijn. Dit kan je gemakkelijk zelf als je een krik, 2 assteunen, handgereedschap en middag de tijd hebt. Veerpoten hoeven niet los, je kan de veer en veerpootlager wisselen door slim gebruik te maken van spanbanden en het wagengewicht. Zoek eens op 'veerpoten 33' op het projecten topic, daar staat de hele procedure beschreven. Veerpootlagers zijn bij de betere Alfa onderdelenzaken nog leverbaar.

Succes!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: RE: Schokbreker alfa 33

wo aug 15, 2007 17:03

Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:

1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar[/quote]


Nou, dit is niet zo onwaarschijnlijk. Ik heb het al twee keer meegemaakt, kon gewoon met de auto rijden, hing alllen wat scheef. Nieuwe onderste veerschotel erop en het was weer klaar.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Schokbreker alfa 33

wo aug 15, 2007 18:04

Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:

1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar

Nou, dit is niet zo onwaarschijnlijk. Ik heb het al twee keer meegemaakt, kon gewoon met de auto rijden, hing alllen wat scheef. Nieuwe onderste veerschotel erop en het was weer klaar.[/quote]Bij 3 gaats?? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

alfafreak33

RE: Schokbreker alfa 33

wo aug 15, 2007 21:35

Ik heb nog even gekeken de veer en schotel zo gedraaid zoals ie hoort
Alleen als ik de dempers test door op de voorkant van de auto te drukken hoor ik aan de rechter kant een korte sis en als ik de linker kan in druk dan hoor ik 1 lange sis met in en uit veren

Gebruikersavatar
MarcoSprint
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Vlissingen

RE: Schokbreker alfa 33

do aug 16, 2007 20:45

Ik heb ook een losgeroeste onderste schotel gehad(ook 3 gaats), en je kunt daar wel mee rijden, maar veilig is anders. Hij hangt dan wel een beetje scheef naar 1 kant. De schotel moet je dus niet kunnen draaien, dus ik denk dat hij kapot is. Je moet dan de hele poot vervangen. De lagers bovenin kun je het beste ook gelijk vervangen. Ze zijn duurder dan die van de 4 gaats poten maar gaan veel langer mee. Is niet zo gek moeilijk om zelf te doen, maar je moet er wel het juiste gereedschap voor hebben zoals een veerspanner. Wat wel een probleem is, is om goede veerpoten te vinden, zoveel aanbod is er niet van. Ik kan mij herinneren dat er pas ook een topic over geweest is en toen wist iemand een persoon die er waarschijnlijk wel had. Gebruik even de zoekfunctie. Succes ermee!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: RE: Schokbreker alfa 33

vr aug 17, 2007 19:13

Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:

1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar

Nou, dit is niet zo onwaarschijnlijk. Ik heb het al twee keer meegemaakt, kon gewoon met de auto rijden, hing alllen wat scheef. Nieuwe onderste veerschotel erop en het was weer klaar.
Bij 3 gaats?? :wink:[/quote]


Ja dat was inderdaad met 3 gaats
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Algemene Technische vragen”