Opgelost
Ik post dit nog ff, kan interessant zijn voor anderen met hetzelfde probleem....
Vorige week eens even boos geworden op dit probleem met als gevolg: vorig jaar is er een electronische ontsteking ingezet. sindsdien sloeg de auto pas aan als de sleutel TERUG LOS werd gelaten. maw, tijdens het bedienen van de startmotor: geen vonk. wat heeft men toen fout gedaan ? Een Alfetta heeft standaard een ontsteking met voorschakelweerstand. tijdens het starten wordt die voorschakelweerstand gebypassed, om een krachtiger vonk te krijgen (zie ook Dré in laatste KB).
Deze electronische ontsteking heeft dat niet. Dus: had men een draad "over"

(ter verduidelijking, van je contact 15+ komt een draad, over de weerstand, naar je bobine, en een 2de komt van je +50 contactslot (bediening startmotor) naar je bobine rechtstreeks. die laatste was dus nu "over" en er was nog 1 pennetje vrij: op de "1" van de bobine

Dus was dat ding daar opgeprikt
dus wat gebeurde er: tijdens het bedienen van de startmotor kwam er 12v op die draad, en bijgevolg dus op de "1" van de bobine, en deed de bobine dus niks, komma nul
DJ dacht dus in de goede richting, 't zat nog net ff iets anders, maar niettemin een goede tip !!
Spanningsval hierboven beschreven was weg na plaatsen nieuwe accu, maar het probleem niet ! en onze draad rechtstreeks naar de bobine bracht vorig jaar ook geen soelaas, gezien die draad op de "1" zijn sabotageklusje netjes bleef uitvoeren
Oorzaak vanmiddag,samen met Frank gevonden.Even een draadje rechtsstreeks van de pluspool van de accu naar de startmotor,en jawel hij starte zo in 1x zelfs zonder gas te hoeven geven.Dat wordt wat nieuwe bedrading van contactslot naar startmotor leggen en een relais maar dat is iets voor als de temperaturen weer wat lager zijn

En ook dit is natuurlijk logisch, aangezien op die manier de "sabotagedraad" GEEN 12V voorzag !!
Zo zie je maar weer: het zit soms in een klein hoekje !