AlfettaQO
Member
Member

Engine torque damper

wo jul 12, 2006 22:27

Ik rangschik het maar onder de min of meer technische vragen. Heeft iemand ervaring met een dergelijk produkt?

Afbeelding

Het idee is dat de soms heftige bewegingen van het blok worden opgevangen en de pk's (theoretisch?) effectiever worden overgebracht.

De fabrikant: A self-contained elastomeric shock that mounts on brackets between the engine and the chassis. It reduces extreme engine movement and dampens the motion, providing many benefits. The “Stiffy” was originally intended for the sport compact market, but can be used for some Hot Rod* applications if it is applied correctly.

Benefits:
Greatly improved off-the-line acceleration
Reduced wheel hop
Improved vehicle stability
Reduced shock loads on driveline components
Smoother shifting
Reduced wear on exhaust system joints
Less vibration transmission to the driver compared to polyurethane motor mounts.
Less shock load, compared to torque straps and chains.
Drifting – helps reduce shock loads when wheels gain traction.
Reduces motor movement – decreases the chance of motor parts rubbing against the hood and frame.

Een collega-liefhebber heeft voor de volgende billig-variant gekozen en is erg positief over het simpele idee.

Afbeelding

Nu ik t.z.t. nieuwe motorsteunen wil bestellen, zo het een mooie gelegenheid zijn om iets dergelijks in elkaar te fabrieken of te kopen. Zeker omdat het 2.1 blok redelijk heftig op en neer beweegt. Iemand een mening: do or don't???

Marco

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Engine torque damper

do jul 13, 2006 10:32

Volgens mij werken nieuwe motorsteunen (rubbers) en versnellingsbakstaartstuk ook prima. Nadeel van ieder starre verbinding (ook met demper) is dat dit trillingen doorgeeft aan de body die dan weer als een klankkast werkt (heel sterk). Oplossing is dan weer om rubbers in de ogen van de demper te doen.. gevolg effect van de demper weer een stuk minder...

Trouwens arm binnenspatbord, zal iedere keer een aardige klap krijgen als het draadje spant...

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

AlfettaQO
Member
Member

Re: RE: Engine torque damper

do jul 13, 2006 18:23

Trouwens arm binnenspatbord, zal iedere keer een aardige klap krijgen als het draadje spant...

Thom
Dat was nu ook mijn bedenking. Volgens eigen zeggen zit er op de draad ongeveer 13 cm ruimte. In hoeverre dat de schokken iets zou kunnen opvangen?

Kennelijk wordt zo'n schokdemper al dan niet af fabriek in enkele Japanse fabrikaten gestopt. Ik vraag me af hoe zij dan denken over resonantie en trillingen?

Voorlopig stop ik het idee maar onder "don't".

Marco

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

za jul 15, 2006 21:40

1 ding is zeker ze zijn er in iedergeval om schokkende bewegingen op te vangen
ze zitten bv ook wasmachines
maar of je er in een auto echt baat bij hebt? :?
ik durf het niet te zeggen

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

AlfettaQO
Member
Member

za jul 15, 2006 22:49

Ik heb het idee laten varen. In theorie lijkt het mij wel te kunnen kloppen. Ik ben stiekum toch bang voor de krachten die dan blijven vrijkomen op het chassis, zowel bij de 'kabelversie' als de schokdemper. Maar omdat er kennelijk geen ervaringsgegevens zijn waag ik het er niet op. Het blijft dus bij nieuwe motorsteunen.

Marco

Terug naar “Algemene Technische vragen”