di jun 06, 2006 09:40
Hoi Bart,
Het is zelf te doen, maar daar heb je engelengeduld voor nodig.
Ik weet niet of jou dakbekleding de uitsparing/verdieping aan de achterzijde heeft, maar dat is eigenlijk het moeilijkste punt. Als je nieuwe dakbekleding koopt moet je die nog zelf erin maken. Daarvoor moet je eerste het frame uit het oude hemeltje halen. Je gebruikt het oude hemeltje ook als mal voor het nieuwe. En daar komt het probleem. Als je zomaar het oude hemeltje gebruikt als mal, dan zal het niet helemaal goed komen. Vaak is de rek uit het oude hemeltje, terwijl de nieuwe dat wel heeft. Met deze rek MOET je rekening houden, anders kom je niet goed uit aan de randen. Wat moet je doen: niet van een kant uit gaan meten, maar vanuit vier kanten. Als je eenmaal die uitsparing/frame hebt zitten is het niet zo moeilijk weer. Daarna kun je gaan opspannen. Daar heb je het geduld voor nodig. Ik heb eerst het hele hemeltje opgespannen en met klemmen vast gezet op de raamsponning. Dan kun je altijd nog veranderen. Opspannen, kijken of er geen plooien inzitten, evt opnieuw spannen, enz, enz
Veel geduld dus. Ik heb het gedaan in een weekend, maar had daarna even geen behoefte meer op de sleutelen. Heb je het geduld niet, dan uitbesteden. Ik weet niet waar ze dat in belgie kunnen doen. Hier op het forum is it onderwerp al eerder voorbij gekomen. Zoek even op Bertone, hemeltje.
Succes
Joris