Engine
Advanced Member
Advanced Member

Mooie verhalen uit de auto ontwikkeling

do feb 26, 2009 12:47

Zoals sommigen hier weten werk ik in de auto ontwikkeling. En zo nu en dan krijg je weleens leuke personen te spreken.
Laatst nog in de kroeg gezeten met de voormalig Director of Environmental Engineering van Ford Motor Company.

Dit is een ander verhaal wat ik te horen kreeg toen ik vertelde over mijn 156 JTD.

...Ja, de 156. Die heb ik ook nogal eens gereden. We hadden die toen als bench-mark (vergelijking) voor wat betreft het diesel geluid. We werkten toen aan de 2e generatie Volvo S40 en V40, waarin toen de eerste Renault common-rail kwam te liggen. We hadden toen een 1.9, wat eigenlijk de concurentie was, en een 2.4. Die 2.4 was erg snel, maar in eerste instantie bleven onze Volvo's hem voor :shock: . We hadden van Renault de eerste motoren gekregen, en hadden die in 1e type Volvo's ingebouwd, met zo'n TD logotje achterop. Die eerste motoren hadden toen nog geen echte calibratie. Wij dus met de Alfa's, de Volvo's en nog een Passat TDI de Autobahn op en wat kilometers maken. En toen we een beetje gas gaven trokken de Volvo's als een beest. Op een gegeven moment haalden we BMW's in met 220, en dan met zo'n TD logotje erop. Een test bij Volvo in Zweden wees uit dat de V40 tot aan 240 kwam. Aangezien dat wel een beetje teveel voor het goede was voor een 1.9 diesel (zowat sneller dan de T4) maar eens terug naar Renault. Daar waren ze er inmiddels achtergekomen dat er weliswaar nog meer vermogen uit te trekken was, maar dat de levensduur het niet echt was. Met de huidige setting slechts 50.000km. Na de nieuwe settings voelde alleen de 2.4JTD nog vlot aan....

Zo zie je maar dat er best wel wat vermogen uit een diesel te halen is. Ik heb inmiddels diesel motoren gezien die voor een zware durability test met een nieuwe calibratie van 500 naar 700pk gingen.
Laatst gewijzigd door Engine op ma mar 02, 2009 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Mooi verhaal uit de begintijd van de common-rail

do feb 26, 2009 12:57

Dat downtunen ten gunste van de levensduur (en gebruik en emissie?) gebeurt wel vaker. De eerste Sud prototypes met 1200 cc boxertje liepen 190 km/h, wat voor die tijd tamelijk extreem was. De productieversie stopte bij 150 met versnellen.

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 26, 2009 16:07

De zoon van de eigenaar van auto actief in Groningen had toen der tijd een 33 1.3 S zonder begrenzing en deze liep over de 200.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 26, 2009 16:19

Op het forum hebben we het topic 'Het grote liegen over mijn topsnelheid" voor de verhalen hoe men het voor elkaar heeft gekregen een 1300tje boven de 200km/h te krijgen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

LENZ
Guru
Guru

do feb 26, 2009 16:53

Begintijd van common rail dan denk ik aan defecte HD pompen en turbo's (2.4) en natuurlijk luchtmeters :D
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

wouter75
Full Member
Full Member

Re: RE: Mooi verhaal uit de begintijd van de common-rail

do feb 26, 2009 18:52

De zoon van de eigenaar van auto actief in Groningen had toen der tijd een 33 1.3 S zonder begrenzing en deze liep over de 200.
grappig de vorige eigenaar van mijn 75 had die auto voor de 75 en kreeg deze ook over de 200 op teller, een getuige (die het niet geloofde) kan dit beamen. wat dit in het echt is natuurlijk maar de vraag. 10 % teller afijking is dus ongeveer 180, zou zomaar kunnen.
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

do feb 26, 2009 18:56

Dat goochelen met kmtellerkabelaandrijvingen BLIJFT leuk! :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Roeltje 164

do feb 26, 2009 19:21

Dat was met mijn 33 1.3 S destijds ook het geval, duurde wel een poosje, s'nachts op de A-28 bij Assen 190 km/h en halverwege Groningen 205-210 km/h op de teller en dat zonder stuurbekrachtiging en 195 banden :shock: zat onderin absoluut géén power maar bovenin des te meer en liegen hoef ik daarover niet!! de 33 1.3 S was gewoon een apart masjien vandaar de lange lengte die die nodig had om tot zijn topsnelheid te komen, dat ging maar door, trillen en schuddden van de 33 nam je voor lief, achteraf gekkenwerk :twisted:
Zou het nu niet meer doen, maar we praten strak 12, 13 jaar geleden.... :^o
Leuk topic trouwens.. :D

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 26, 2009 19:38

Dat downtunen van de Vlovlo S/V40 is bijzonder goed gelukt trouwens... mijn zwager had ooit zo'n ding (vanaf nieuw) en ik heb daar enekele keren in gereden destijds => voelde aan als dikke stront zo traag... mijn, maar zeker ook hun 33 was absoluut sneller! :twisted: 8) :D

Engine
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 27, 2009 06:07

Nou, dit maakt heel wat los. Het is inderdaad een veelgebruikte truuk om te downtunen. Toen VW uitkwam met de eerste 4cyl TDI, hadden ze hem in eerste instantie op 120pk staan. En dat bleef ook heel. De marketingafdeling was bang dat mensen, nog steeds gewend aan diesels met maximaal 90pk, de cijfers of de betrouwbaarheid in twijfel zouden trekken. Daarom werd de motor teruggebracht naar 90pk. Het is nog steeds de enige motor die ik ken die je straffeloos 30pk extra kan geven.

Ik zit even te denken wat ik laatst nog meer voor verhalen heb gehoord. De auto industrie is een klein wereldje dus je hoort nogal eens wat. Ik mag natuurlijk niets vertellen over eventuele blunders en dergelijke doe we zelf meemaken. In ieder geval niet voordat de producten een paar jaar op de markt zijn.

Wel een blunder van iemand anders... Bij de ontwikkeling van een bepaald type Jaguar ging men op wintertest in Zweden. Een hele autotrailer vol met handgebouwde prototypes, met ingebouwd diverse dataloggers en andere meetapparatuur. 1 auto komt dan neer op zo'n 10 miljoen. Na een succesvolle reeks testen, en weinig schade (hier en daar een bumper eraf gereden in een sneeuwhoop) werden de Jag's op de trailer gezet en vlogen de testengineers weer naar huis. Ergens in het midden van Zweden heeft de autotrailer een uitwijkactie moeten maken waarbij de hele combinatie op z'n kant in de berm kwam. Schade: 1 autotrailer totalled, 7 proto Jag's totalled. Alleen de meetapparatuur had het overleefd. Doet geen goed voor de voortgang van een project.

Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld Audi en BMW hun proto's bij dit soort tests meesturen met reguliere autotransporteurs en het dan spreiden. Je ziet ze vaak zat op de Autobahn met 1 of 2 gecamoufleerde auto's.

Maar meer verhalen op een ander tijdstip. Ben nu zelf druk. 2 auto's rijden in Noord-Zweden, en maandag gaan er 3 naar Canada.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr feb 27, 2009 08:55

Maar meer verhalen op een ander tijdstip. Ben nu zelf druk. 2 auto's rijden in Noord-Zweden, en maandag gaan er 3 naar Canada.
Locatie? Exacte tijdstip? :wink: Maar mooie verhalen, ga zo door!

ik heb zelf nog een door Alfa Romeo geprepareerd 16v boxerblok liggen. Deze zat in een P4 die ik heb gehad, 1 van de 5 demo P4's van Alfa Romeo Benelux destijds, een persauto. Op dit blok ontbreken alle gangbare merktekens voor de timing en zijn enkele andere details afwijkend. ik heb het blok nooit zelf kunnen testen (ik had de P4 met schade gekocht) maar volgens de vorige eigenaar, die het kan weten, was het motortje aanzienlijk sneller dan de andere 16v motoren, voor een persauto niet echt vreemd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Hylke
Moderator
Moderator

vr feb 27, 2009 11:42

Maar de levensduur van dat blok zal wellicht ook iets afwijken tov "normaal".
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr feb 27, 2009 11:48

Maar de levensduur van dat blok zal wellicht ook iets afwijken tov "normaal".
Nou, hij ligt anders nog steeds zonder problemen onder de werkbank 8)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Hylke
Moderator
Moderator

vr feb 27, 2009 11:50

Draaiend?

:lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Engine
Advanced Member
Advanced Member

RE: Mooie verhalen uit de auto ontwikkeling

ma mar 02, 2009 18:03

Hmm, persauto's. Daar zijn weleens gekke dingen mee ja.

Wat ik best vaak zie is dat de auto's die bij de pers terecht komen, en vaak zelfs de eerste demo's bij de dealers niet "productie-intent" zijn. De laatste calibratie issues zijn nog niet opgelost, soms zijn de settings zo, dat er niet eens een conformity test kan worden overleefd (waarbij de wetgever een auto uit een showroom plukt en de certificering opnieuw doet). Ook zijn het hardware matig nog niet de uiteindelijke delen. Soms zijn ze nog met de hand in elkaar gezet etc.

Ik heb zelf een keer met zo'n geintje te maken gehad toen we een persauto kregen als basis voor een nieuwe proto. Het ging om een USA spec auto, welke niet in EU te krijgen was. Het betrof hier alleen de motor en catalysatoren die omgezet moesten worden. En zo geschiede. Na een behoorlijke klus werkte het ook allemaal best aardig. Totdat het een keer opviel dat wanneer je het contact aanzet niet alle lampjes even aangingen, zoals bijvoorbeeld het motor storing lampje. :idea: Ook stikte het ding van de foutcodes (ja, gek he. het is een hele vroege proto) en er gingen geen lampjes voor aan.
Misschien een foutje in de ombouw. Na veel zoekwerk bleek alles te kloppen. Zou het lampje dan stuk zijn :?: Wel gek, want het ging hier om 2 lampjes die het allebei niet deden. Na het instrumentenpaneel uit elkaar te hebben gehaald vonden we de lampjes. Bij dit type zaten over de lampjes een soort masker met het symbool. Voor de lampjes die op deze uitvoering niet van toepassing waren zat er geen symbool. Het lampje eronder werkte wel, maar dat zag je niet. Tja, zo dus ook het motor storing lampje. Die brande in alle felheid, maar de persauto had, heel slim, geen symbool. Het is natuurlijk niet zo leuk als een journalist tijdens hun afrag werk ineens de lampjes aan ziet gaan.

Maar het kan nog erger. Ik weet van gevallen waarbij zelfs de motorolie werd vervangen door een hele dunne soort, en de calibratie voor de te lage oliedruk waarschuwing werd aangepast. Met dunne olie heeft de motor minder weerstand, en dus minder verbruik en meer vermogen. Dat minder weerstand duurt maar even. Na zoveel duizend kilometer is de motor gewoon op en versleten. In bepaalde takken van sport tellen dat soort kleine verschillen zelfs.

Terug naar “Het Forum Café”