Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Bugatti Empereur ontmaskerd!

di sep 30, 2008 16:45

Even afwijken van de gebaande Alfa paden... :wink:

Zoals een enkeling misschien weet, draag ik het oude merk Bugatti (ik heb NIKS met Veyrons etc...) eveneens een warm hart toe...

Binnen het Alfa wereldje is het misschien een onbekende maar in Bugatti kringen wist deze mastodont de gelederen behoorlijk bezig te houden... de Bugatti Empereur... de overtreffende trap voor de onovertroffen Bugatti Royale...

V12... 4 kleppen per cylinder... 35 Liter (!) cylinderhoud.... een boring van bijna 15 cm! etc etc etc etc...

Een one-off... uit 1937... gevonden in Argentinie waar ie net voor de 2e wereldoorlog aankwam met de Graf Spee om hem een veilig heenkomen te bieden voor het op handen zijnde oorlogsgeweld...

De wagen is momenteel in handen van de ontdekkers... een Argentijn en een Canadees en is "under restoration"... EN... natuurlijk te koop....

Wat plaatjes:

Afbeelding
Het torretje...

Afbeelding
Typeplaatje

Afbeelding
1 van de twee cylinderkopjes...

Afbeelding
Het karretje zelf...

De wagen zou gebouwd zijn op basis van chassisnummer 57385, een Bugatti Type 57S die oorspronkelijk voorzien was van een door Jean Bugatti ontworpen koets met bewegende voorspatborden en die te zien was op de 1936 Paris Motor Show:
Afbeelding
Deze wagen is inderdaad in de mist der tijd verdwenen....

Er bestaan veel meer foto's van de Empereur maar ik hou het hier maar even beperkt....

Het probleem is een beetje dat werkelijk NIEMAND van de Bugatti experts van dit geheime project afwist omdat het nergens bij Bugatti gedocumenteerd was...

HELAAS.................

Op 6 September j.l is dit project dat "too good to be true" was... dat uiteindelijk ook gebleken...

Na meer dan een jaar speuren is de bron van de motor gevonden... het blijkt een Tsjechische AVIA V30 vliegtuigmotor te zijn uit 1933... goed voor 750 PK bij 2400 rpm...

Nog steeds indrukwekkend natuurlijk maar zeer ontluisterend voor de heren die dit als DE geheime Bugatti probeerden te verkopen....

Met dank aan www.BugattiPage.com en www.Bugatti-Trust.co.uk
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Bugatti Empereur ontmaskerd!

di sep 30, 2008 18:23

Er bestaan veel meer foto's van de Empereur maar ik hou het hier maar even beperkt....
Je hoeft je voor mij vooral niet in te houden O:)
Ik wil hier wel meer foto's van zien, van dit mooie project vanBugatti :P

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Dinky Boy
Miniaturista

RE: Bugatti Empereur ontmaskerd!

wo okt 01, 2008 00:12

Stelletje knutselaars... deze doet het gewoon en heeft niets te verhullen: vintage & genuine 8)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 01, 2008 09:12

GAAF

(en je freebees gaan zo lekker hard....... :lol: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

wo okt 01, 2008 10:23

Ik heb er wel een dubbel gevoel bij moet ik eerlijk zeggen...

Allereerst is proberen de kluit te besodemieteren door te zeggen dat het een Bugatti is terwijl het eigenbouw is natuurlijk TOTAAL fout... zeker als je hem ook nog eens probeert te verkopen... Het lijkt me dat daar geen discussie over kan bestaan...

Anderzijds... werden dit soort contrapties in de vooroorlogse jaren wel vaker gebouwd... zie de Napier Railton die Dink aanhaalt of bv "Babs" met een 27 liter vliegtuig motor....

Maar als je nou zoiets bouwt... hedentendage... en je gebruikt uitsluitend "vintage parts"... en je liegt er niet over... dan heb je toch een WAANZINNIG masjien? Mij lijkt het iig wel wat...

De vervalsers zijn overigens ZEER ver gegaan want op bijna alle delen is het "EB" logo te vinden zoals ook op echte Bugatti's... de kleppendeksels van de Avia motor zijn normaal gesproken glad maar hier zijn ook die voorzien van EB logo's...

Bugatti's zijn en blijven een verhaal apart en hetzelfde geldt voor de fans van dit merk... daar waar we met Alfa's nog steeds worstelen om chassisnummers boven water te krijgen.. (BV van de Le Mans 6C's....) worden gespotte Bugatti's inclusief chassisnummer al sinds de jaren 40 bijgehouden.... De prestigieuze Bugatti Owners Club is opgericht in 1929 (!) en de club is eigenaar van de fameuze Prescott Hill Climb...

Zo is ook chassisnummer 57385, het chassis waarop de Empereur gebouwd zou zijn, een aantal malen gespot en daarop gaat het verhaal van de "ontdekkers" dus ook mank... In totaal zijn 4 eigenaren bekend van "57385", de laatst bekende eigenaarswissel was in 1952... en waarschijnlijk is de wagen in 1953 bij Ghia voorzien van een nieuw koetswerk... hierna is de auto nog 1 x verkocht en vervolgens in de mist der tijden verdwenen...

Als ie in 1952 nog gespot is in Frankrijk... is het ERG lastig om al sinds VOOR het begin van WW2 in Argentinie te verkeren...

Dit zijn allemaal bekende gegevens binnen het Bugattiwereldje en de vervalsers hadden beter moeten weten....

Desalniettemin heeft de Empereur (Frans voor "Keizer") de fantasie van de liefhebbers behoorlijk aan het werk gezet want sinds de ontdekking van de Empereur vorig jaar circuleren er al de wildste verhalen over de wagen... Zo zou deze door Bugatti ontworpen en gebouwd zijn om deze als zoenoffer aan de Keizer van Japan aan te bieden om zo een spoedig einde van de oorlog te bewerkstelligen en zo tevens in een goed boekje te komen bij de Duitse authoriteiten zodat hij zo spoedig mogelijk na het beeindigen van de vijandelijkheden zijn fabriek in Molsheim weer in gebruik zou kunnen nemen... Allemaal klinklare onzin... maar wel weer fraai in elkaar gefabriekte mythes over een niet-bestaande auto...

Voor de liefhebbers dan nog wat foto's....

Het logo... incl. de code AK7, een code die op veel onderdelen terugkomt...
Afbeelding

Radiateurframe + motor
Afbeelding

Torretje in het chassis...
Afbeelding

De waterpomp?
Afbeelding

Dynamo ophangpunt... incl. EB logo, "20S" (het laatst bekende motornummer van 57385!) en T57 (57385 was een T57 Bugatti...)
Afbeelding

De logo's op een kleppendeksel...
Afbeelding
Afbeelding

AK7 logo + de tekst Empereur ergens op het blok...
Afbeelding

Een detail van de krukas, drijfstang en zuiger in de cylinder...
Afbeelding

Wat hydraulische leidingen op het chassis...
Afbeelding

Een boring van ruim 15 cm...
Afbeelding

De compressor...
Afbeelding

De klepbediening...
Afbeelding

Wederom het blokje...
Afbeelding

Deel van het chassis incl. gegoten EB logo... en genummerd "57385"....
Afbeelding
Afbeelding

enzovoort... enzovoort... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 01, 2008 11:03

Interessant stuk! Jammer dat de boel bedondert wordt :roll:
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Terug naar “Het Forum Café”