delahayenator

Re: RE: Mooi filmpje over de M1

wo mei 07, 2008 17:26

Aanvankelijk was het plan dat de M1 werd geassembleerd door Lamborghini maar het project zou enorme vertraging oplopen vanwege de financiele problemen bij deze firma. BMW besloot drie partijen te benaderen: de Italiaanse firma Marchesi voor het maken van de spaceframe, Italdesign voor het aanbrengen van glasvezel en verf en vervolgens werden de modellen door Baur afgebouwd. Ik zal niemand verder vermoeien met de ontstaansgeschiedenis van de M1 maar er worden nogal veel onjuistheden beweerd.
Mij vermoei je er i.i.g. niet mee, ik vind dit soort van weetjes interessant, ik heb er dan ook geen probleem mee dat het een BMW betreft want ik vind eigenlijk dat zijj de type's auto's bouwen die alfa eigenlijk zou moeten maken, maar dan met transaxle en en alfa vormgeving, hoewel ik BMW's ook best te pruimen vind.. Ze bewijzen i.i.g. dat je geen voorwielaandrijvers hoeft te bouwen om te overleven, en het is ook nog eens een zelfstandig bedrijf.
De geschiedenis van de M1 staat trouwens zo'n beetje beschreven(al dan niet volledig) op wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M1 . Hoewel dat stukje over Marchesi en het maken van de glasvezel panelen bij Italdesign zelf staat er geloof ik niet bij.

Ik zat vooral wat te dollen n.a.v. bepaalde opmerkingen van bepaalde iemanden, maar dat lijkt mij geheel duidelijk :wink:

Ik blijf het een mooie kar vinden, en toch wel zeer BMW ook. trouwens is het ontwerp van de eerste 3 serie BMW's ook voor een deel gebaseerd op vormstudies van Giugiaro.
Ik heb een mooi boek uit eind jaren tachtig over de ontwerpen van giugiaro getiteld: DESIGNO GIUGIARO. Als je het boek doorkijkt sta je er echt van te kijken hoe groot de invloed van deze man op het straatbeeld vooral in de jarenzeventig/ tachtig is geweest. Meer ontwerpen op de markt gezet dan de huizen van pininfarina en bertone bij elkaar vermoed ik zo, zeker als je naar de productieaantallen gaat kijken. op de site www.italdesign.com staat trouwens ook erg veel, ook de Bertone GT/V is van zijn hand, weliswaar nog in dienst bij bertone maar toch (daarom denk ik ook niet op de site vermeld, maar wel in het boek). verder natuurlijk de sud, alfetta, alfetta gtv etc..

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

RE: Mooi filmpje over de M1

wo mei 07, 2008 21:49

Een van de weinige modellen die ik volgens mij nog over heb tussen m'n matchboxjes, daar was ik altijd zuinig op ;)

ik rijd tegenwoordig trouwens zelfs op Giugiaro banden ;) ;)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Mooi filmpje over de M1

wo mei 07, 2008 23:35

ik heb er dan ook geen probleem mee dat het een BMW betreft want ik vind eigenlijk dat zijj de type's auto's bouwen die alfa eigenlijk zou moeten maken, maar dan met transaxle en en alfa vormgeving, hoewel ik BMW's ook best te pruimen vind.. Ze bewijzen i.i.g. dat je geen voorwielaandrijvers hoeft te bouwen om te overleven, en het is ook nog eens een zelfstandig bedrijf.
Amen! My sentiments exactly.

En een M1 heerscht. Dat moge duidelijk zijn.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 08, 2008 10:38

De styling van de M1 is niet helemaal des Giugiaro zoals wij die kennen want hij heeft zich laten inspireren door de BMW turbo met de vleugeldeuren van Paul Bracq uit de vroeg jaren zeventig. De M1 werd in nauwe samenwerking met Pirelli ontwikkeld en de geniale ingenieur Dallara overzag en ontwierp het chassis/wielophangingen etc.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

delahayenator

do mei 08, 2008 12:47

Ter aanvulling van het verhaal van M1-Meister Bert alhier wat plaatjes van de BMW Turbo van Bracq, ook een gaaf ding, nog nooit eerder gezien.

http://www.allsportauto.com/english/bmw ... _bracq.php

Leuk om op het SCARB forum ook wat te leren over de auto's van de "vijand" :lol:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

do mei 08, 2008 13:00

Heeft volgens mij vrij lang in het Technik Museum in Sinsheim gestaan.

Heb hem daar in de jaren 80 gezien. Schitterende auto en zijn tijd VER vooruit.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Het Forum Café”