tommaso
Guru
Guru
Contacteer: Website

Squadra33 on tour

wo mar 24, 2010 08:19

Een aantal Squadra33 leden hadden het plan opgevat om een rally te gaan bezoeken in Toscane.
Dit zou de Tuscan Legend worden waar ook de oude groep B auto's en andere historische auto's aan de start zouden komen.
Helaas kwam enige tijd geleden de wielrenner Baletti om het leven tijdens een rally die ook in Toscane gehouden werd en kon de Tuscan Legend niet doorgaan.

We hadden echter al vlucht en hotel en auto's gehuurd dus moesten maar een alternatief programma opstellen.
Zogezegd zogedaan.
Donderdagmorgen zaten we in het vliegtuig naar Pisa waar we na enige discussie een Mito 1.6 jtdm en een Lancia Delta met zelfde diesel meekregen.
Afbeelding

Die dag bezochten we Volterra en Montalcino , de plaats waar de oorspronkelijke rally zou worden gehouden. In de buurt van Montalcino nog op gravel wegen gereden voor de juiste sfeer.
Hadden een hotel in Siena op een heuvel met uitzicht op de stad.
Afbeelding
Afbeelding

Vrijdag werd benut om het oude stratencircuit van Mugello na te rijden ten noorden van Florence.
Dat circuit had een lengte van ruim 60 km en voerde over oa de Futa pas.
Echt lekker sturen daar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug in Siena spotten we nog een Pininfarina ontwerp:
Afbeelding

Zaterdag was het tijd om een heuvelklim te bezoeken in Radicondoli ten westen van Siena.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zondag stonden races voor de Trofeo 33 in Magione bij Perugia op het programma.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Trofoe rijdt met 1.3 carb motoren en verder een aantal voorgeschreven OMP veiligheids items.
Veld bestond uit 16 auto's die elkaar echt bevochten.
Squadra33 had nog een jas aangeboden aan de kampioen van afgelopen jaren Michele Paretta die daarop ons meetroonde naar de circuit directeur.
Die had het iniatief genomen voor deze opstartklasse en was heel enthousiast 33 liefhebbers uit Nederland te ontvangen.
Hij stelde zelfs voor dat een groep 33's naar zijn circuit zou komen.

Na afloop races zijn we naar Pisa gereden voor afsluitend avondje en vroege vlucht op maandag.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Squadra33 on tour

wo mar 24, 2010 08:50

leuk verslag Tom :!:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 24, 2010 09:58

Wow, dat is nog eens een leuk avontuur!! Daar zitten een paar prachtige wagens bij =P~
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Hylke
Moderator
Moderator

wo mar 24, 2010 15:48

Ik schrijf mij graag in om met de type 1 die kant op te gaan!

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Slinger
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 24, 2010 17:42

Als dat aanbod serieus is dan wil ik me bij deze ook aanmelden.
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

tommaso
Guru
Guru

do mar 25, 2010 07:59

Heb mijn gegevens achtergelaten bij de circuit directeur.
Zou op de hoogte gehouden worden van de evenementen.

Mogelijk dat we voor later dit jaar wat op poten kunnen zetten.
Hij zou al blij zijn met demo ronden of zo.
Ze dachten aanvankelijk dat we 33 racers waren maar hebben wel 33 maar geen licentie.

Voorgaande jaren hadden ze in Magione startvelden van ruim 30 auto's.
Dat is echter door de economie teruggelopen naar 16.
Vandaar dat de directeur wat veld vulling wilde hebben of meer kon bieden aan de toeschouwers.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Tecky
Member
Member

do mar 25, 2010 21:09

Hmmmm, een type 1 karavaan naar Pisa, da's nou leuke PR voor Alfa Romeo. Leuk voor SBS6, hartvanNL en dat soort programma's. Wellicht Bavo Galama bij de start uitnodigen 8)

Ik zeg nog geen ja maar dit klinkt wel erg leuk!
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 25, 2010 23:31

Het was een fantastisch uitje, door Tommaso was een heel leuk Alfa gerelateerd programma samengesteld, thx!

Bij de heuvelklim waren best veel Alfa's aanwezig, in ieder geval 2 Suds, 2 Bertjes, 2 Giulia's, een Sprint maar vooral de 2600 Sprint. Ik heb geen foto's genomen maar video's gemaakt en de 2600 Sprint maakte het mooiste geluid van allen. Dat zo'n wagen ingezet wordt voor heuvelklims vebaasde mij, van de ene kant zonde maar aan de andere kant fantastisch! Het dak zat voor een groot deel beplakt met homologatiestickers. Toch worden deze auto's geliefkoosd door hun (meestal oudere) eigenaren. Triest moment was de Fiat die voor onze ogen van de weg over de rand gleed en in een boompje naast de weg bleef hangen. Volgens Italiaanse traditie liet men de auto daar gewoon liggen totdat beide heats voorbij waren.......
Wel mooi om te zien hoe een weg naar een klein dorpje wordt afgesloten om zo'n klim te organiseren en het hele dorp er voor uitloopt, het centrale plein ingenomen wordt en voor de kerk de inschrijftafel wordt geplaatst :).

De 33 raceklasse op Magione was ook mooi. Echt een familiegevoel op het circuit en we voelden ons meteen welkom en vielen op in onze Squadra33 jacks. Volgens mij werd achter onze rug veel (positief) over ons geroddeld maar nadat we een Squadra33 jack aan Peretti geschonken hadden kon onze aanwezigheid niet meer stuk, de jas werd trots getoond en we waren meteen opgenomen in de 'familie'.
De uitnodiging om in de toekomst met onze 33's een race bij te wonen en een demo te rijden staat, en mochten 33 bezitters met een race-licentie interesse hebben dan zijn ze van harte uigenodigd om mee te komen racen. Leuke raceklasse met close racing maar veel onderling respect (wel met her en der een tikje dat uitgedeeld wordt) en een strijd tussen jong en oud.

Verder hebben we tijdens onze ritten in Italie enkele Alfa's gespot, waaronder een paar 33's type 2 berlina en SW, waaronder een zeldzame lichtblauwe type 2, een 90, een rijdende Giulia met oud Roma kenteken (staat ook op de tape) en een enkele 75.

De film komt op termijn online en enkele Nederlandse 33 liefhebbers gaan nog getracteerd worden op een unieke sticker van de 33 raceklasse.

Ps. ik ben voor het eerst van mijn leven wagenziek geworden, in een Mito nogwel..... Het was het model dat nog met de oude onderstelafstemming was uitgerust maar een Mito zal het voor mij nooit worden......... Typsich was dat enkelen van ons zich minder goed begonnen te voelen in de Mito.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 30, 2010 23:21

wat moet dat een fijn geluid geweest zijn! allemaal boxers!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gerrets
Guru
Guru

wo mar 31, 2010 08:51

Wat gaaf al die 33 tigers nooit geweten dat er zoveel aan mee doen. Daar ga ik ook maar eens kijken. Leuk verslag! Hoe rijdt de nieuwe Delta overigens? ben wel benieuwd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mar 31, 2010 09:27

@ Gerrets:
helaas is het veld van 33's heel snel kleiner aan het worden, 16 auto's dit jaar ipv 32 1 of 2 jaar terug.... De meervoudig kampioen heeft zelf 5 auto's in dit veld rijden. Wel is het fantastisch om die mix van type 2 en 3 33's te zien racen, de filmpjes komen er aan!

Wat betreft de Delta kan ik mijn persoonlijke mening geven:
Allereerst heb ik mij rond laten rijden in de Delta. Ik ben helemaal weg van het design, ook het materiaal in het interieur was zeer mooi en voelt goed aan, leer met alcantara, mooie materialen voor dashboard en deurpanelen, er wordt veel indirecte verlichting in het interieur gebruikt, super! Achterin voel je je een vorst, enorm veel beenruimte, een verschuifbare achterbank en ook een kantelbare rugleuning. Raar dat daar een fatsoenlijk gepositioneerd leeslampje ontbreekt.
Na deze indrukken was ik helemaal verkocht en heb ik zelfs geroepen dat de Giulietta voor mij niet meer hoefde. Totdat ik zelf ging sturen in de Delta.....

Ik had vooraf in de Mito gestuurd (en meegereden waar ik echt misselijk van werd) en stapte daarna in de Delta, die dezelfde motor heeft. Vermogen was in vergelijking met de Mito in D-stand afwezig, maar voldoende. De auto is echter, terecht, op comfortabel cruisen ingesteld, dus voor de gemiddelde Alfist veel te zacht geveerd en heeft veel minder stuurgevoel, hoewel hij wel makkelijk op de weg te plaatsen is. Bij het oprijden van een rotonde bv. zag ik dat de auto aan het ondersturen was, maar dat gevoel kreeg ik niet via het stuur doorgegeven. Toch doet de auto wel wat je hem opdraagt.

Al met al. Rij je wat sportiever dan moet je zeker iets aan het onderstel doen, maar voor sportief rijden koop je tegenwoordig ook eigenlijk geen nieuwe Lancia meer. Gevoel in het stuur blijft wel afwezig. Ik wacht toch maar even de Giulietta af maar ben nog steeds zeer enthousiast over de Delta.

Wat kleine dingen die ik persoonlijk vervelend vind aan de Delta: bij de automatische dagverlichting branden alleen de (fantstische) LED lampen aan de voorkant, achter brandt niets. Als je een tunnel inrijdt is dat dus vaak zonder verlichting aan de achterkant, wat je zelf niet doorhebt. Ook vind ik het vervelend dat de knipperlichten automatisch 3x knipperen als je de stengel een tikje geeft. Is een mooi systeem en algemeen ingevoerd, maar ik bepaal liever zelf hoe vaak er geknipperd wordt. ()mar nu begin ik te mierenn*****)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 31, 2010 13:13

Dat met die 3x knipperen vind ik juist ideaal. Als ik even wil invoegen op de snelweg, of als je aan het inhalen bent, ff tikje naar links, daarna tikje naar rechts en het is weer klaar. Ik vind het persoonlijk ideaal :D Verder wil ik ook graag wel eens in zo'n delta rijden, al vind ik de MiTo en Guilietta qua uitstraling mooier.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Terug naar “Het Forum Café”