Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Mooie verhalen uit de auto ontwikkeling

ma mar 02, 2009 18:30

Die persjongens springen ook zo lekker zuinig met de hen toevertrouwde vehikels om....Ik heb ooit een paar dagen van Fiat Auto Nederland de 156 V6 2.5 Q-select meegekregen. Wat zat dat ding onder de butsen en krassen... Hij reageerde trouwens zo extreem op gasgeven (kickdown) dat ik me achteraf afvraag of dat wel helemaal standaard was.

In Autovisie een keer het verhaal dat bij persintroducties-met-mogelijkheid-tot-een-potje-zelf-sturen-op-het-circuit de Italianen steevast als allerlaatste achter het stuur kruipen mogen, berucht als ze zijn vanwege de vele schades van het type 'einde oefening' van de betreffende auto. Zoals toen een exemplaar van de destijds nieuwe 7-serie van BMW werd op zijn dak gelegd. De ingenieurs meteen op een drafje er naar toe. Vraag 1: zijn jullie in orde? Vraag 2: Gingen de binnenverlichting en alarmknippers aan? Ja? Mooi, de crash-sensor doet het dus goed.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di mar 03, 2009 05:46

Als ik het me goed herinner was de eerste 156 die plat gereden werd, bestuurd door een Nederlander, die hem ergens in Amsterdam in een vrachtwagen boorde. :cry:
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 03, 2009 13:08

Heel leuk topic dit :shock:
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Mooi verhaal uit de begintijd van de common-rail

di mar 03, 2009 14:54

De zoon van de eigenaar van auto actief in Groningen had toen der tijd een 33 1.3 S zonder begrenzing en deze liep over de 200.
grappiger details is dat een 33 1.3S nooit een begrenzing heeft :lol: :lol:
maar dat ie op de teller de 200km/h haalt is voor mij idd niet onbekend
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 03, 2009 15:23

Mijn eerste 33 S reed ook richting de 200 en die van een vriend van mij ook.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Andretti Molletti

Re: RE: Mooi verhaal uit de begintijd van de common-rail

di mar 03, 2009 16:08

grappiger details is dat een 33 1.3S nooit een begrenzing heeft :lol: :lol:
Rotor is standaard voorzien van centrifugaalschakelaar :idea:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Mooie verhalen uit de auto ontwikkeling

di mar 03, 2009 16:20

Die persjongens springen ook zo lekker zuinig met de hen toevertrouwde vehikels om....
Hoe kwam de Canguro ook al weer aan zijn (tijdelijk) einde?

Een verlenging van "Don't be gentle, it's a rental..."
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

il biscione
Member
Member

wo mar 04, 2009 16:42

:shock: 1.9 240km/h :shock:
Alfa Romeo 164 TS Super
Alfa Romeo 164 3.0 V6 24V Super
Alfa romeo 4C Edizione Speciale

Engine
Advanced Member
Advanced Member

za mar 07, 2009 11:03

Tijd voor weer een nieuw verhaal.

Zo was er de keer dat ik een meeting had met de California Air Resources Board, CARB. Voor diegene die ze niet kennen, ooit gehoord dat California zo'n beetje de strengste eisen heeft op het gebied van luchtvervuiling? Er zijn emissie eisen voor alles wat iets verbrand, van auto tot buitenboord motor en van gaskachel tot grasmaaier. Ook op broeikasgassen zijn ze steeds feller. Zo mogen er over 2 jaar alleen nog trucks de staat in die uitgerust zijn met een aerodynamisch spoiler pakket. En ze hebben gelijk ook. Iemand moet de rol van voortrekker hebben. Zij hebben zo'n speciale status gekregen omdat LA en andere plaatsen in de staat een vrijwel constant smog probleem hebben. Sta je daar op een berg een grijze mist in te kijken. Dat adem je dus constant in :x
Daarnaast is de CARB ook de uitvinder van OBDII, waar ook EOBD op gebaseerd is. Voor die reden had ik een meeting met ze.

Dus ik op een maandag naar Schiphol en de vlucht naar LA ingestapt. Bij aankomt een beetje rondgekeken overal (mooie maar rare stad) en de volgende dag naar het kantoor van de CARB. Zag er overtuigend uit. Een bescheiden kantoor met een groot emissie lab en overal aanslutingen om elektrische auto's op te laden. Geen hypocrieten hier. En toen begon de meeting en waren er een aantal mensen aanwezig, maar de belangrijkste niet...... ja, die bellen zo in vanaf thuis. Thuiswerken is een van de meest mileu besparende maatregelen. Hmm, en daarom moest ik naar LA vliegen.
Tegenwoordig kan je me 's avonds laat nog weleens op kantoor vinden in telefoonconferentie met CARB. Gelukkig begrepen ze zelf ook dat het een beetje raar was om de wereld over te vliegen en over de telefoon met iemand te spreken.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Corrado
Guru
Guru

ma mar 09, 2009 20:04

Een minder spectaculair verhaaltje van mijn kant:

Een jaar of wat geleden bood ik voor het eerst van mijn leven op ebay, de italiaanse versie, op zoek naar Togi's. Het ging om een 4-deurs Sud van Togi, redelijk zeldzaam want al lang uit productie. Kwam met de aanbieder aan het mailen (alles in meer dan perfect engels van zijn kant) over verzamelen en van alles en nog wat toen bleek dat we beiden qua vak in dezelfde hoek zaten. Ik ben art director en hij deed iets in de grafische wereld, met kleuren. Misschien kende ik het (beroemde) boekje Kleurenleer wel van Johannes Itten, gescheven door een docent van het Bouwhaus voor de oorlog? Ja, dat kende ik maar al te goed en dat stond zelfs ergens bovrn in een boekenkast bij me. Die Johannes Itten was dus zijn grootvader, ik mailde met Christian Itten, een oostenrijker die, zo bleek langzamerhand, in Italië in de autoindustrie werkte. Mijn interesse was gewekt. De laatste jaren had hij bij Hella gewerkt (doen blijkbaar veel ontwikkelingswerk voor verlichting ism de fabriekanten), had daar onder andere de koplamp van de Lancia Thesis ontwikkeld. Een hele moeilijke klus, zo vertelde hij, omdat de koplamp zelf niet bepaald groot was voor wat er allemaal in moest komen. De reflector had eigenlijk meer ruimte nodig. De bedoeling van Lancia vormgever Mike Robinson (die zoals hij vertelde inmiddels uit de auto-industrieweg was en nu een of ander adviseur was op een gebied dat niet met autotechniek van doen had) was dat de koplampen een ringvormige dagverlichting zouden krijgen. Toen BMW daar lucht van kreeg dreigde men al het ontwikkelingswerk bij Hella stop te zetten als men daar mee door ging (zij wilden dat exclusief voor zichzelf houden) en is het dus uiteindelijk niet door gegaan. Of HIJ Mike Robinson persoonlijk kende? Ja, goed zelfs, hij kende veel mensen uit het vak waarvan ik de namen ook wel kende, maar dan uit de autobladen. Bijv. Marcello Gandini (!) was een meer dan goede kennis van hem en een hele aardige vent volgens hem. Als ik vragen had moest ik het maar zeggen. dan zou hij ze doorspelen.
Verder noemde hij terloops dat hij in een vergadering de uiteindelijke definitieve voorstellen geschets had (als medewerker van Hella dus) voor de gerestylde koplampen van de 166... We spraken af dat het leuk zou zijn dat ik eens op m'n vakantie langs zou komen bij hem en zijn vrouw. Wat de Togi betreft: ja, hij verzamelde Alfa Romeo miniaturen, maar uitsluitend in het rood en daarom moest deze blauwe Sud eruit. Zelf reed hij geen Alfa, maar een inmiddels iets oudere Golf. Ja, hij had ooit nieuw een 164 gehad en zijn vrouw ook één, maar was teleurgesteld door de kwaliteit van die auto's en daarmee ook genezen en wilde dus geen Alfa meer op de oprit.

En dit zijn nou de leuke kanten van de hobby. Je biedt eens op een Sud van Togi en voor je het weet blijkt de wereld een heel stuk kleiner dan je dacht. En die Sud? dat is de blauwe op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ

Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op vr mar 13, 2009 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 09, 2009 21:13

Ook bijzonder.

Ik reed laatst echt met een slakkengangetje in de GTV, tot grote ergernis van de Volvo S60 achter mij. Een D5. Ik reed zo langzaam omdat ik het zonde vond heel snel te gaan rijden omdat ik bij de aankomende rotonde toch weer af zou moeten remmen. Die Volvo bumperkleven enz.. Toen de snelweg op. Volvo nog steeds acher mij. Bij de snelweg aangekomen voegde ik in op de snelweg en bleef de Volvo op de in/uitvoegstrook. Maar door zijn ergernis had hij volgas gegeven, om mij te laten zien dat hij door wilde rijden en wilde laten zien ''wie de baas was''. Ook ik gaf volgas. En raad eens. Trok ik met een 2 liter uit '79 toch mooi de D5 eruit.

Maar een D5 is een (bijna) 2-en-een-halve-liter. Over downsizen gesproken. Ook op mijn werk heb ik met meerdere D5 gemotoriseerde Volvo's gereden. Maar ik word er niet warm of koud van. Zulke trekkracht kan een 1.9 Turbodiesel ook wel opleveren. Hetzij JTD of TDI...
''Drive tastefully''

Terug naar “Het Forum Café”