Monteren wat past gaat niet, vriend van me heeft zijn wagen omgebouwd naar amerikaanse spec. dus met kleine nr-plaathouders e.d. Een verzoek ingediend om op kenteken 18.2 te krijgen, maar helaas. Doen ze niet....

Ik ken van internet meerdere voorbeelden waarbij het wel gelukt is. Bij een Toyota MR-2 (dacht ik) paneeltje tussen de achterlichten vervangen door een Amerikaanse versie, naar de RDW en hoppetee 18.2. Een Supra idem met een "originele Japanse" bodykit. En een Chrysler Neon waarbij het feest alleen niet door kon gaan vanwege het bouwjaar (2000); scheen dan weer alleen te kunnen op auto's van voor 1994. Komt goed uit want mijn auto is van 1990. Bumpertje voor een habbekrats kunnen kopen (zit wel wat werk aan, maargoed), niet geschoten is altijd mis toch?
Ik kom hier in de buurt ook regelmatig een Peugeot 405 uit 1990 tegen met kleine platen (gewone passen niet, achter althans), maar wel met origineel Nederlands kenteken (heb hem eens opgezocht op de RDW-site, datum eerste toelating is hetzelfde als datum eerste afgifte NL).
Maar idd Amerikaanse auto's van na 1994 die van zichzelf al zodanig zijn uitgevoerd dat een gewone plaat niet past, dan schijnt dat weer wel te kunnen... rijdt bij mij in de buurt een geïmporteerde Golf 3 (bj 1997, kenteken uit 1999) met kleine plaatjes en een Mitsubishi Galant uit 2006 die later dat jaar (4 maanden oud) hierheen gekomen is, waar ook geen gewone platen op passen.
Van een ex-collega die een Ford Ranchero had geïmporteerd hoorde ik dan weer een regel dat het alleen mag als de platen minder dan zoveel cm van de grond zitten; bij zijn auto zouden ze net 4cm te hoog zitten, maar de keurmeester kneep een oogje dicht. Dat heeft dan mss weer te maken met dat je wel gewone (evt vierkante) platen kunt monteren (want naar onder toe ruimte zat) alleen dat je ze dubbel vouwt als je de eerste de beste drempel af rijdt.
Blijft een vage materie allemaal...