BOR
Advanced Member
Advanced Member

fluo-vest

do feb 01, 2007 19:29

vanaf vandaag in België verplicht te dragen ingeval van pech of ongeval op de autosnelweg: algemene regel ook van toepassing op 'buitenlanders':

http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=172

boete::50 EUR.
1750 GTV - '69
Brera 3.2 - '06

Andretti Molletti

RE: fluo-vest

do feb 01, 2007 19:38

Enkel de bestuurder van het pechvoertuig moet de nodige maatregelen treffen om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen. Bijgevolg behoort enkel hij het veiligheidsjasje te dragen. Het verdient evenwel aanbeveling dat de overige voertuigpassagiers uit veiligheid achter de vangrail plaatsnemen.

Neej meneer de agent, ik ben niet de bestuurder he!! Die heeft net de benen genomen, maar als u dat wilt dan rij ik de auto nadat u het reservewiel heeft geplaats wel even van de snelweg af om de bestuurder te zoeken!!

zegde? ja natuurlijk had hij zijn retrovestje aan, tis tenslotte de bestuurder he!!!

Het gereedschap zit in het zwarte tasje bovenop het reservewiel, achterin, bij de valises.

Succes meneer de agent!!!

Oja, vergeet uwen retrovestje niet aan te doen!! Kleurt goed bij uwen ogen he!!

:jumping:

ciclista
Guru
Guru

do feb 01, 2007 19:57

Als frequent Italia bezoeker had ik er 2 in de auto, daar is het al een tijdje verplicht geloof ik. Nu dus nog een paar aanschaffen voor in de bertones. Die komen eigenlijk meer in B dan in NL. Bedankt voor de tip.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 01, 2007 20:15

Zou je dan in Belgie dadelijk een autobaanvignet op je fluo- jasje moeten??? Je kan tenslotte ook daar stil komen te staan... :-k

(krijgen onze zuiderburen vast terug met compensatie... O ja als dan toch de buitenlanders de restauratie van de hobbelwegen moeten betalen - mogen ze dan ook tenminste 1 baan links? :lol: - offtopic...)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

do feb 01, 2007 21:21

Wat maakt het uit of ze verplicht zijn of niet? Het is sowieso handig/veilig om ze bij je te hebben. Bij de Action kostten ze vorig jaar 2 euro of zoiets.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: fluo-vest

do feb 01, 2007 21:39

Wat maakt het uit of ze verplicht zijn of niet? Het is sowieso handig/veilig om ze bij je te hebben. Bij de Action kostten ze vorig jaar 2 euro of zoiets.
Vind ik ook...Bovendien krijg je die dingen overal gratis bij. Had er, als vast Italiereiziger, al 4. Net genoeg voor m'n 4 Alfa's, dus. Heb er geen ene van gekocht ! :lol:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 02, 2007 15:59

De beer is los..

Nieuwe wetgeving België 125cc-wetgeving opnieuw ingevoerd

Op 28 december 2006 werd het Koninklijke Besluit betreffende de motorfiets goedgekeurd. Twee weken later werd dat KB in het Staatsblad gepubliceerd en daarin staat ondermeer te lezen dat vanaf 01 maart 2007 de wetgeving opnieuw veranderd. De wet "laat bestuurders die minstens twee jaar houder zijn van een rijbewijs B opnieuw toe om motorfietsen te besturen van hoogstens 125 cc en 11 kw". De 125 cc gaat naar alle waarschijnlijkheid dus opnieuw een revival tegemoet.
Op 1 maart 2007 treedt het KB betreffende de motorfiets in werking. Dit besluit is een initiatief van Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt en komt tegemoet aan verzuchtingen van de motorrijders en motorrijsector, stimuleert het gebruik van brom- en motorfietsers als onderdeel van de oplossing voor het fileprobleem en bevordert de veiligheid van de bromfietsers en motorfietsers op de weg.
“ Opnieuw” verwijst immers naar het KB van 5 september 2002 toen deze regelgeving werd geschrapt. Isabelle Durant was toen van mening dat er voor elk soort voertuig een aangepast rijbewijs moest worden behaald. De regelgeving werd aangepast, zeer tegen de zin van ondermeer Febiac die de (motor)scooters als een belangrijk onderdeel ziet van het oplossen van het fileprobleem. Ruim vier jaar later wordt de wetgeving dus opnieuw aangepast. Wie minstens twee jaar lang in het bezit van z’n autorijbewijs (rijbewijs B) mag dus – zonder een nieuw examen af te leggen – de baan op met een motorfiets van hoogstens 125 cc en 11 kW.

Het KB bevat echter nog andere interessante wijzigingen die van toepassing zijn op de motorfiets
Zo mag men bijvoorbeeld niet langer een motorfiets of bromfiets inhalen als die zich op een overweg bevindt, op een kruispunt waar voorrang van rechts geldt, wanneer die een de top van een helling nadert en in bochten, wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, tweewielige brom- of motorfiets inhaalt en waneer de in te halen bestuurder aan een oversteekplaats voor voetgangers of fietsers is gestopt.
Tot voordien moest een motorfiets parallel met de rijbaan geparkeerd worden. Dat verandert. Vanaf 1 maart mogen motorrijders haaks of in visgraatmotief parkeren. Én het KB maakt ook mogelijk dat meerdere motorfietsen samen op één betalende parkeerplaats voor auto’s kunnen parkeren. Er moet in dat geval voor de parkeerplaats voortaan maar één keer betaald worden. Wat betreft het plaatsen van het parkeerticket: hier verandert er niets aan de bestaande regelgeving. Het parkeerticket moet zodanig geplaatst worden dat de parkeerwachter het ticket duidelijk kan zien.
Voortaan zullen de gemeenten ook parkeerplaatsen kunnen voorzien die exclusief voorbehouden zijn voor motorfietsers. Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met een daarvoor speciaal ontwikkeld blauw bord.

Roeltje 164

za feb 03, 2007 18:49

Mooi land Belgie, wou dat we hier 125 cc mochten rijden met een B rijbewijs...... :wink:

Andretti Molletti

za feb 03, 2007 20:35

Vind ik ook...Bovendien krijg je die dingen overal gratis bij. Had er, als vast Italiereiziger, al 4. Net genoeg voor m'n 4 Alfa's, dus. Heb er geen ene van gekocht ! :lol:

Serieuze gasten...

Oké dan, heeft veiligheid een prijs?? dan vind ik 4 euro een lage prijs voor veilighied!
in belgie blijf je dus, om een boete van 50 euro te voorkomen, achter het stuur van je gestrande auto wachten...
De volgende dag stap je totaal onkundig op je 125cc motor en schuert door het verkeer...

Veiligheid heeft geen prijs.. het heeft verstand nodig, geen regeltjes ;)

Roeltje 164

za feb 03, 2007 20:39

Serieuze gasten...

Oké dan, heeft veiligheid een prijs?? dan vind ik 4 euro een lage prijs voor veilighied!
in belgie blijf je dus, om een boete van 50 euro te voorkomen, achter het stuur van je gestrande auto wachten...
De volgende dag stap je totaal onkundig op je 125cc motor en schuert door het verkeer...

Veiligheid heeft geen prijs.. het heeft verstand nodig, geen regeltjes ;)
Verstand boven gevoel, hebben ze me wel eens geprobeerd duidelijk te maken.... :wink:

Andretti Molletti

za feb 03, 2007 20:47

Verstand boven gevoel, hebben ze me wel eens geprobeerd duidelijk te maken.... :wink:
Oei... dat maakt ineens een hoop duidelijk voor mij ;)

Roeltje 164

za feb 03, 2007 21:25

Is niet veel van terecht gekomen... :roll: :wink: :lol: 8)

Sorry off topic, lang leve de gele hesjes in Belgie als je op een 125 cc rijdt 8)

Andretti Molletti

za feb 03, 2007 21:35

Sorry off topic, lang leve de gele hesjes in Belgie als je op een 125 cc rijdt 8)
Neeheeeeee... lang leve je fluovestje als je door een 75plusser op een 125cc overreden wordt op de snelweg!!

Toch?............. :-s

Roeltje 164

za feb 03, 2007 21:42

Neeheeeeee... lang leve je fluovestje als je door een 75plusser op een 125cc overreden wordt op de snelweg!!

Toch?............. :-s
Ehh ja, zeker en vast :roll:

savali33
Full Member
Full Member

zo feb 04, 2007 01:38

waren zeh hier maar eens wat soepeler :shock: vooral met belasting :P
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Terug naar “Het Forum Café”