Het achteruit hollen van de Alfa-verkopen is al jaren aan de gang en is dus echt niet iets van de laatste tijd. Volgens mij is de oorzaak heel simpel: moderne Alfa's zijn in geen enkel opzicht onderscheidend te noemen - er zijn gewoon geen unique selling points meer. Ze presteren middelmatig, ze rijden middelmatig en de bouwkwaliteit is al even middelmatig. En dan red je het niet meer met alleen een leuk uiterlijk (dat trouwens ook al lang niet meer zo vreselijk leuk is), een fraaie merkhistorie en om het hardst roepen dat we hier te maken heben met een 'premium produkt'. De vroegere Alfa-rijders zijn al lang en breed afgehaakt vanwege die treurniswekkende middelmatigheid en de beoogde nieuwe doelgroep (lees: rijders van andere merken) stapt niet naar binnen vanwege die zelfde middelmatigheid, die bovendien ook nog eens duur betaald moet worden. .
Noem mij een ander merk dat wel onderscheidend is in de huidige tijd? (en dan niet met 1 of andere supercar aankomen) Ook Audi en Volkswagen en BMW zijn uitwisselbare merken die zich op kleine zaken in de dagelijkse praktijk onderscheiden. Alleen die merken weten heel goed hun produkten in de markt te zetten en duur te verkopen! En dat kan Alfa niet. Dat is de huidige tijd, alles wordt een pot nat, en anders onbetaalbaar
Maar alleen maar de goede oude tijd met de zo geweldig verkopende Giulias ed werk natuurlijk niet. Tuurlijk waren dat bijzondere autos in die tijd, maar die tijden zijn er niet meer. Een zo groot onderscheid is er gewoon niet meer te maken, daarvoor is de concurrentie veel te sterk.
En alleen maar klagen helpt het merk niet verder. De vroegere Alfarijders zijn helemaal niet allemaal afgehaakt. Maar verwacht je dat een laten we zeggen persoon die in de jaren 70 een nieuwe GT kocht nu 35 jaar later nog vrolijk nieuwe Brera's besteld?? We zijn intussen wat generaties verder toch?
En zo middelmatig rijdt een moderne Alfa zeker niet (en waar begint trouwens het "moderne" ?).
Er is maar 1 oplossing voor Alfa en dat is dat er massaal auto's worden gekocht. En Alfa is geen massaproductie. Dus hoe gaaf een nieuwe 149 of 159 ook zou worden (al zou er naar alle wensen van de "klanten" worden geluisterd, dan nog zal het nooit een massa product als Audi of BMW worden. En dan nog, wie van hier koopt m dan nieuw???
Zelf blijf ik maar hopen dat er altijd nog genoeg verkocht worden om het merk in leven te laten. En ik ben absoluut trouw en zal proberen zoveel mogelijk mensen blijven gek te maken van ons merk
Groet Sudman