Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Dilemma 75 versus 155

ma jan 07, 2008 18:44

al die onzin over onbetrouwbaarheid,heeft meer te maken hoe groot de ''liefde'' is met de 75.
en vergelijking 155 VS 75 gaat zowiezo al niet op :wink:

GT GTV GTV6

RE: Dilemma 75 versus 155

ma jan 07, 2008 18:50

Ik heb het ook over de 1.7 TS :wink:
Zelf rij ik ook liever in een 75 dan een 155.
Maar het gaat er om om advies te geven
en niet waar wij zelf het liefst in rijden. :wink:

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1093
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Dilemma 75 versus 155

ma jan 07, 2008 19:27

Hier nog een mooie 155, gekeurd en met groot onderhoud en 12 maand waarborg, net binnen budget:
http://www.kapaza.be/Autos/Alfa_Romeo/7 ... _2_0i.html
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 00:38

Als ik het zo doorlees, dan wil je toch een 75. :D

En gelijk heb je! Neem wel een echte kenner mee en zet zo'n auto op de brug.
De koets is het belangrijkste, maar ook technisch moet het aanvaarbaar niveau zijn natuurlijk.
Wees niet bang te moeten investeren, een 75 is het waard!
zulke auto's worden NOOIT meer gemaakt. :( Take your chance, you won't regret it! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 00:52

Heb nu al meermalen zitten te hikken op een reaktie en nu komt -ie:

Hoeveel goede 75's zijn er op de markt voor het budget? Er komen hier wat 155-en voorbij die (soms ruimschoots) binnen budget vallen. Hoeveel leuke 75's staan er te koop voor 1500 euro? Zoéén waar weinig tot geen plaatwerk-werk aan is, die qua motorisering ook over een of twee maanden nog voldoet en met een goede V-bak? Voor daily een 75 voor dit geld gaat niet lukken denk ik, zéker niet voor langere tijd. Natuurlijk is een 155 een héél andere auto, begrijp ik. Om te beginnen is het geen, voorál geen Alfa...
It's not easy, being green (kermit)

Knopjes

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 03:14

Zoekt en gij zult vinden :)

Mijn 75TS heb ik in november aan een goede vriend van me verkocht (die links op m'n avatar ;))voor een prijsje van 1000 euro. Technisch goed in orde, ook de versnellingsbak, alleen komende APK voor 400 a 500 euro aan plaatwerk. Had er zelf ongeveer 25.000 km mee gereden in 2 jaar en de benzine was toch echt het duurste ;) De gebreken die ik heb gehad die geld hebben gekost:

- LMM stuk (50 euro, zelf gemonteerd)
- Aandrijfas LA stuk (beetje eigen schuld, maar goed... 35 euro en zelf gemonteerd)
- 2 kriksteunen laten lassen, meer voor m'n eigen gemak dan uit pure noodzaak (100 euro)

Verdere gebreken die voor geen tot weinig geld te verhelpen waren:
- Enkele malen slecht contact gehad met als gevolg geen of geen goede aansturing van de brandstofpomp of bobines. Als je weet waar je het moet zoeken, en dat is heus niet zo moeilijk, is dat zo verholpen met wat schoonmaken of kabeltjes omleggen
- Handremhendel begon uit elkaar te vallen, gewoon ff opnieuw goed in elkaar zetten ;)

Voor de lol nog laten verlagen en (gebruikte) gele Koni's gekocht en laten monteren.

Verder het normale onderhoud: banden, remblokken, rotor/verdelerkap, accu, bougies, vloeistoffen. Om de 1500 a 2000km een litertje olie erbij, en ook af en toe het oliepeil van de bak controleren want die lekte lichtjes. Niks raars dus voor een oude Italiaanse auto die dagelijks sportief bereden wordt. Het kan goedkoper ja... ik heb met m'n Kadett over meer dan 40.000 km misschien 350 euro aan kosten gehad aan APK en onderhoud, maar lol heb je er niet aan, en waar de 75 in de 3 tegen het rood aan zit zit de Kadett op zijn topsnelheid.

Mocht je het je afvragen, de 75 heb ik toen (september 2005) gekocht voor 1500 euro, inclusief kleine beurt, APK en (zo bleek achteraf) nog enige vorm van garantie ook. Dus dit is wat er in mijn geval bij kwam kijken om een 75 TS te kopen en rijdend te houden.

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

Re: RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 10:16

Natuurlijk is een 155 een héél andere auto, begrijp ik. Om te beginnen is het geen, voorál geen Alfa...
? :roll:
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 11:10

Niet zo happen Erwin :wink: ..

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 11:20

die uitspraken van 'de 75 is de laatste echte Alfa' doen me steeds glimlachen.
Kort na de oorlog hoorde je gelijkaardige uitspraken, nadat de 1900 verscheen.
De vooroorlogse Alfa's waren pure kunst, daarna werd massaproductie belangrijk om te kunnen overleven.

"Een 155 is géén Alfa". Ik heb er eentje gehad en die was voor mij ideaal. Een TS 8 klepper die me vele betrouwbare kilometers rijplezier gaf.
Ja ergens begon ik m'n 75 te missen, maar voor alledag was de 155 perfect.
Deze mag dan wel gebaseerd zijn op een Tipo/Tempra basis, rijplezier biedt hij zeker. het is gewoon anders dan bij een 75

Dankzij de 155 kreeg alfa in de racerij terug een sportief imago. DTM. Mooie tijden toch?
Er is dus niks mis met een mooie 155. beetje verlaagd, strakke 16duimers erop, donkere lak,... Een 155 is cool :-)
En de jaren 90 productietechnieken zorgden ervoor dat de 155 degelijk in elkaar gezet werd en lang mee kan gaan.

De 75 is minder neutraal. Ofwel hou je ervan, ofwel vervloek je 'm. Een 155 en een 75 uit 1992 vergelijken? Wees maar gerust dat anno 2008 de 75 wat meer kwaaltjes kan hebben. Neem je die er graag bij en heb je geen schrik om je handen vuil te maken, dan heb je met de 75 een heuse karakterbak.

Ik ben eerder toevallig verliefd geworden op de 75. Ik ben ondertussen toe aan m'n 3e. Het is een verschrikkelijk virus :-) Ik koester deze wagen en stiekem hoop ik in 2010 ermee naar Milaan te rijden. ALFA bestaat dan 100 jaar en de 75 blaast dan ook 25 kaarsjes uit. Ik reken er nu al op dat er dan een stevig feestje zal zijn :-)

Moraal van het verhaal: beide zijn cool! ze zijn alleen verschillend :-)
Ciao
stefaan
** 147TS, 75TS **

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 11:26

:D mooi stukje tekst.. en ik ben het er helemaal mee eens :wink:

Wat ons aspirant lid ook koopt, een 75 of een 155, het zijn beide auto's waar je veel plezier aan kunt hebben. En wat mijn fiat betreft... het is gewoon een gercyclede ferrari 8)
GTV 2.0 16v

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 11:33


Moraal van het verhaal: beide zijn cool! ze zijn alleen verschillend :-)
Ciao
stefaan
:thumbs:

Even in het kort de mankementen aan mijn 155 16V, in 3 jaar tijd en 100.000 km: 1 kapotte stb-leiding.

Als ik "voor weinig" een goede 75 TS tegen zou komen.... Alleen: die bestaan m.i. niet, helaas. Een goede 75 TS kost geen 1500 euro, maar minimaal het dubbele.

Proof me wrong, daar heeft robin b ook nog wat aan :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Xcite

Re: RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 11:44


Moraal van het verhaal: beide zijn cool! ze zijn alleen verschillend :-)
Ciao
stefaan
:thumbs:

Even in het kort de mankementen aan mijn 155 16V, in 3 jaar tijd en 100.000 km: 1 kapotte stb-leiding.

Als ik "voor weinig" een goede 75 TS tegen zou komen.... Alleen: die bestaan m.i. niet, helaas. Een goede 75 TS kost geen 1500 euro, maar minimaal het dubbele.

Proof me wrong, daar heeft robin b ook nog wat aan :wink:
999 euro, hij is nu onderweg voor onderhoud. grote beurt, middelste rubber van de cardanas en wat afstel werk. Dus dat komt er nog boven op voor de rest was het een goede 75 (volgens de garage). Dus de 1500 euro is wel te halen voor een goede 75.

er zit dan ook wel iets meer werk aan (bumper, ventilator en nog wat kleine dingen die ik zelf kan).

ps het is wel een 1.8ie

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 12:04

Ah kijk. Een 1800. Er zit volgens mij een wereld van verschil tussen de 1.8IE en de TS. Want iedereen wil een TS en (bijna) niemand een 1.8IE. Logisch, omdat de TS sterker, sneller en zuiniger is. Ikzelf heb dan wel een 1.8IE maar ik heb al meerdere malen gedacht om er een TS in te lepelen. Ga ik echter niet doen, maar dat is een ander verhaal

Quote van een paar maand terug. De TS is de best gebalanseerde 75
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1093
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 12:37

Voor wat het waard is, ook even mijn eigen bevindingen:
van 1999 tot 2005 heb ik dagelijks met mijn 75 1.8 IE gereden (van kmstand 70000 tot 200000). In al die tijd heb ik twee keer een defect gehad waarbij de auto geïmmobiliseerd was: 1x stilgevallen doordat ik bij de montage van de radio de stekker van de motronic had losgetrokken, en 1x met een lege batterij. Rijden deed ie dus altijd, anderzijds heb ik in die jaren wel een heel aantal zaken laten herstellen die eigenlijk niet kapot hadden mogen gaan (oa ruitenheffermotortje, snelheidssensor, en meer van die zaken).
Mijn eerste 155 heeft me, in de 30000 km die we samen hebben doorgebracht (kmstand 130000 tot 160000), ook niet één keer in de steek gelaten, en was bovendien een stuk steviger in elkaar gezet, alle accessoires werkten en bleven werken (het was wel een zeer goed onderhouden exemplaar).
Mijn tweede 155 is een iets minder zorgenvrij exemplaar, naast een vroegtijdige distributieriembreuk heb ik ook de bodem al moeten laten lassen, de bekabeling naar de aircomotor moeten vervangen, en een hoop achterstallig onderhoud moeten doen.
75 of 155? Voor mij hebben ze allebei hun charmes, maar voor je budget zou ik eerder op een goede 155 mikken dan op een matige 75.
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Knopjes

RE: Dilemma 75 versus 155

di jan 08, 2008 13:58

Financiëel gezien is een 155 op de langere termijn een beter idee dan een 75, dat is zeker zo. Een 75 mankeert wel eens iets, wat met basale autotechnische kennis te maken is, en heb je dat zelf niet in huis waardoor je iedere keer naar de garage moet, dan is het niet meer leuk.

Als ik met alles wat ik had aan m'n 75 naar de garage moest, dan was ik blij als ik eens wat anders kon eten dan een onbelegde witte brood van de Aldi. Nu is dat lichtelijk overdreven, maar het punt mag duidelijk zijn ;)
Laatst gewijzigd door Knopjes op di jan 08, 2008 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”