yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Doe mij maar een witte!

wo nov 28, 2007 22:39

Ik rijd een 156 2.4 jtd 20v en een vriend van me heeft een 156 2.5 v6 24v met ander chippie en dikkere inlaatbuizen etc.
Nog niet 1 haar op mijn hoofd die mijn dikke diesel zou willen ruilen voor de 2.5 v6 :?
Dat totale gebrek aan trekkracht onder de 4000 toeren is voor mij erg vervelend als ik uit mijn vrachtwagen kom!
Met iedere snelheidsactie op een sprintje van 0 tot 60 na heeft hij bovendien het nakijken :lol:
Een TGV is nog sneller dan dat... en dat is ook saai. :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 28, 2007 22:39

Ik rijd een 156 2.4 jtd 20v en een vriend van me heeft een 156 2.5 v6 24v met ander chippie en dikkere inlaatbuizen etc.
Nog niet 1 haar op mijn hoofd die mijn dikke diesel zou willen ruilen voor de 2.5 v6 :?
Dat totale gebrek aan trekkracht onder de 4000 toeren is voor mij erg vervelend als ik uit mijn vrachtwagen kom!
Met iedere snelheidsactie op een sprintje van 0 tot 60 na heeft hij bovendien het nakijken :lol:
Jij snapt het. Waar je een V6 vaak en een TS/JTS vrijwel altijd terug moet schakelen. Hou je een JTD of gewone TD in de versnelling waar je in zit, want het koppel is voldoende om je gebrek aan toeren te compenseren.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Doe mij maar een witte!

wo nov 28, 2007 22:40

Schakelen is part of the fun! Voeling met het mechaniek!

ErwinV6

wo nov 28, 2007 22:41

385 nm tegenover 240 nm ofzoiets? Noem dat maar saai! :lol:
Die 20v diesel is gewoon een supermotor :wink:

Andretti Molletti

wo nov 28, 2007 22:43

Een turbobenzinemotor met gelijk slagvolume vergelijken misschien?
Zelfde prijsklasse vergelijken misschien?

Wat de gemiddelde dieselrijder wel heeft geleerd is vooruit kijken!!!

(achteruit is schier onmogelijk door de giga rookwolken en dodelijke stofdeeltjes ;) )

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 28, 2007 22:43

Waarom vergelijk jij aardappels met peren? Het vult beide je maag ja, maar niet op dezelfde manier of om delfde reden :wink:

Ik zou 10 jaar geleden, misschien 5 jaar geleden zelfs nog, niet dood gevonden willen worden in een diesel, dan nog liever op gas. Nu moet ik niet aan gas denken en heb ik voor mijn werk het liefst een diesel. Prive is het heel wat anders, dan wil ik lol hebben, maar dan doe ik dat in een auto met een strak onderstel, sportieve (harde) stoelen, geen auto waar ik 4u per dag in zou willen zitten 5 dagen per week.

En over zo'n auto hebben we het hier wel ;)
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 22:46

Is ook een gechargeerde vergelijking. Maar ik ben dan weer zo'n rare die wél zonder problemen dag in dag uit in een knetterhard geveerde auto met 0 comfort kan rijden.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 22:48

je vergelijkt zelf net zo hard appels met peren... :oops: Het is net al Andretti zegt; vergelijk een benzine-TURBO motor met dezelfde inhoud maar met de diesel....

Het enigste voordeel dat de diesel dan nog heeft is zijn lagere verbruik, voor de rest is de benzine in alles de diesel de baas.
- uitstoot is minder.
- vermogen is hoger.
- groter toerenbereik.
- VRRRROOOOOAAAP!!!! is aanwezig. :wink:
- Veel koppel ook al aanwezig bij lagere toeren.

Het is dat wij geen 166 v6 tb hebbe in Nl, anders zou je die maar eens moeten proberen...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 22:52

Ik rijd dagelijks 80 km naar het werk op en neer in mijn Giulietta... met een circuitklaar onderstel en afstemming, en op benzine. :wink: Wil gewoon niet in een diesel rijden en vind het zonde om gas in te bouwen.

Aaangezien ik geen wegenbelasting betaal en de verzekering 5 euro per maand kost ben ik niet zo heel veel kwijt... :)

Alfa heeft trouwens niet veel voor de dieseltechniek betekent, dat was FIAT. zij besloten alleen maar om de JTD techniek voor het eerst in een 156te gebruiken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

wo nov 28, 2007 22:59

Ik mag per maand ongeveer 10.000 kilometer in een TDi rond tuffen en moet zeggen dat het me prima bevalt.
Als je de afgelopen tijd de prijzen van brandstof in de gaten gehouden hebt, zal de gigantische stijging niet onopgemerkt gebleven zijn.

Nu mag ik ook zo af en toe van mijzelf in de Alfa stappen en even flink los gaan.
Als ik vervolgens bij de pomp kom om af te rekenen, druk ik maar zonder te kijken op "Ja".

Wat het tegenwoordig kost om (privé) te tanken is niet gezond meer.
Een van de redenen dat ik, voor de komst van de leaseauto, voor een A2 TDi gekozen heb.
Lag maar om de auto zelf, ik lach wel weer als we bij de pomp komen.
Ding liep bij 140 nog met twee vingers in de neus 1:20.

Nu heb ik de mogelijkheid om de A2 weer terug te kopen (mijn broer had hem overgenomen).
Zit er serieus over te denken, als derde auto, zodat mijn vriendin ook vervoer heeft.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 28, 2007 23:00

Waarom vergelijk jij aardappels met peren? Het vult beide je maag ja, maar niet op dezelfde manier of om delfde reden :wink:

Ik zou 10 jaar geleden, misschien 5 jaar geleden zelfs nog, niet dood gevonden willen worden in een diesel, dan nog liever op gas. Nu moet ik niet aan gas denken en heb ik voor mijn werk het liefst een diesel. Prive is het heel wat anders, dan wil ik lol hebben, maar dan doe ik dat in een auto met een strak onderstel, sportieve (harde) stoelen, geen auto waar ik 4u per dag in zou willen zitten 5 dagen per week.

En over zo'n auto hebben we het hier wel ;)
Pfffffft, ik wilde 10 jaar geleden ook niet dood gevonden worden in m'n diesel. Want dood kan je er geen lol meer in hebben. :) De 164 2.5 TD was er al een stuk langer geleden dan 10 jaar en daarmee zijn wel de leuke diesels begonnen. In 10,6 sec. naar de 100, top 201 meen ik. Maar ja, het was destijds dan ook samen met een *kuch* mercedes *kuch* 's werelds snelste diesel in productie.
Het was in het begin even wennen, bij 5250 toeren moest je al stoppen. Maar dat is gewoon wat je gewend bent, op een gegeven moment voelt dat normaal. En de kick had hij zeker, alleen begon dat een stuk eerder. Stapte je dan over in een benzine auto dan voelde me dat toch traag aan, dan begon de lol pas bij 4000 toeren. Ik heb het echt uitstekend naar m'n zin gehad in de 12 jaar 164 2.5 TD die ik heb gehad.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 28, 2007 23:04

je vergelijkt zelf net zo hard appels met peren... :oops: Het is net al Andretti zegt; vergelijk een benzine-TURBO motor met dezelfde inhoud maar met de diesel....

Het enigste voordeel dat de diesel dan nog heeft is zijn lagere verbruik, voor de rest is de benzine in alles de diesel de baas.
- uitstoot is minder.
- vermogen is hoger.
- groter toerenbereik.
- VRRRROOOOOAAAP!!!! is aanwezig. :wink:
- Veel koppel ook al aanwezig bij lagere toeren.

Het is dat wij geen 166 v6 tb hebbe in Nl, anders zou je die maar eens moeten proberen...
Dat is wel een hele subjectieve opsomming
- uitstoot is minder <= dat hangt er vanaf waarvan. De CO2-uitstoot van een diesel is beduidend minder dan bij benzine
- vermogen is hoger. <= wordt gecompenseerd door het hogere koppel van de diesel
- groter toerenbereik. <= waarom is dat een voordeel?
- VRRRROOOOOAAAP!!!! is aanwezig. :wink: <= okee
- Veel koppel ook al aanwezig bij lagere toeren. <= dat is juist de diesel :-)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

wo nov 28, 2007 23:04

Da's waar ook. Heb eens een 90 2.4 TD gereden. Die had echt wel haast om aan de horizon te komen...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 23:07

Je hoort mij ook niet zeggen dat een diesel niet prettig kan zijn. Afgelopen jaar naar Le Mans geweest met een Passat TDI DSG noem maar op 170 pk. Heus wel vlot, relaxed 170 op de klok met 4 man en 200 blikken bier er in en pas bij thuiskomst weer tanken. Maar een fijne reisauto is nog niet meteen een fijne rijauto. En ik heb ook met een Passat met 2.0FSi en 2.0TFSi gereden en dat vond ik allebei leuker, hoewel de 2.0FSi geen frikandel uit de mayonaise trekt.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 28, 2007 23:12

Je hoort mij ook niet zeggen dat een diesel niet prettig kan zijn. Afgelopen jaar naar Le Mans geweest met een Passat TDI DSG noem maar op 170 pk. Heus wel vlot, relaxed 170 op de klok met 4 man en 200 blikken bier er in en pas bij thuiskomst weer tanken. Maar een fijne reisauto is nog niet meteen een fijne rijauto. En ik heb ook met een Passat met 2.0FSi en 2.0TFSi gereden en dat vond ik allebei leuker, hoewel de 2.0FSi geen frikandel uit de mayonaise trekt.
Ja, maar we hebben het wel over Alfa. Ik rijd momenteel een benzine Volkswagen, dat is ook geen fijne rijauto, dus waarom zou hun TDI dat wel zijn?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”