Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

di jul 03, 2007 01:45

de importeur ondersteund geen LPG in een 147... dus dat zegt al wat...
Dat is niet zo heel verwonderlijk. LPG G3 levert alleen maar meer potentieel gezeur op, wat dus geld kost. Het aantal G3 rijders in het Alfa segment zal wel dusdanig klein zijn dat deze ondersteuning niet opweegt tegen de extra klanten die ze er mee zouden kunnen winnen. Gewoon een kosten-baten verhaal dus. :wink:

Hoe mooi de diesels van tegenwoordig ook zijn.....het haalt het in iedergeval bij lange na niet bij de benzinas :lol:
2 weken geleden bij de 24 uur van Le Mans geweest......de diesels hebben gewonnen, maar de racebeleving is bij die wagens echt heel erg ver te zoeken. Zelfs mijn 33 produceert heel wat meer en mooier geluid dan die rijdende stofzuigers! :D .
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

di jul 03, 2007 09:28

Ferrari-days 2001-2002 reden we VIP-rondjes met paasagiers met Alfa-gamma : Met Jtd's reden we 120pk 1.6 én 2.0ts Selespeed zoek : de chrono liegt niet... Op de helling van Kemmel komt het koppel van de jtd uiteraard extra van pas , Maar nadien op't vakke Zolder was 't resultaat gelijkspel tussen jtd en ....2.0ts .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

Re: RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

di jul 03, 2007 09:34

Ferrari-days 2001-2002 reden we VIP-rondjes met paasagiers met Alfa-gamma : Met Jtd's reden we 120pk 1.6 én 2.0ts Selespeed zoek : de chrono liegt niet... Op de helling van Kemmel komt het koppel van de jtd uiteraard extra van pas , Maar nadien op't vakke Zolder was 't resultaat gelijkspel tussen jtd en ....2.0ts .
Wellicht dat de bestuurder in de 2.0 TS niet zo'n geweldige driver was/is !! :wink:


Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

di jul 03, 2007 09:42

Ferrari-days 2001-2002 reden we VIP-rondjes met paasagiers met Alfa-gamma : Met Jtd's reden we 120pk 1.6 én 2.0ts Selespeed zoek : de chrono liegt niet... Op de helling van Kemmel komt het koppel van de jtd uiteraard extra van pas , Maar nadien op't vakke Zolder was 't resultaat gelijkspel tussen jtd en ....2.0ts .
Wellicht dat de bestuurder in de 2.0 TS niet zo'n geweldige driver was/is !! :wink:


Leo.
Heum, zowel Vincent Vosse (Fia Gt), Wim Daems(Clio-cup e.a.), e.a. w.o. ikzelf reden met de jtd een fractie snellere chrono... Maar we vonden het geluid van de ts mooier hoor ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

di jul 03, 2007 10:03

k Heb een late 155 1.6 16V op G3 gehad.
Zelfde motor lichtere auto.
t Ding was bovendien gechipt.
Ik werd knettergek van het gebrek aan vermogen en de vreselijke herrie ten gevolg van de hoge toeren die je met zon mini blokje draait.
Na twee maanden weggedaan.
Diesel is ook niet alles. t Stinkt en wat ze je ook mogen willen wijsmaken, het motorgeluid IS gewoon k*t.
Maar t is wel wat rustiger op de snelweg. En tussensprintjes zijn ook leuker.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

di jul 03, 2007 11:26

Een 1.9jtdM 16 klepper is toch echt wel een overheerlijk motortje. Je moet de 1.6 echt op toeren houden, ik ben groot fan van een diesel in de 147. Voornamelijk vanwege het gemak, ik vind het steeds hoog in de toeren rijden een stuk minder comfortabel en fijner dan de diesel. Bij sportief rijden is de 1.6 wel echt een stuk leuker, lekker in de toeren (klinkt ook best goed dan zo'n 1600) en dan in combinatie met het speelse en scherpe weggedrag. Je kan met de 1.6 ook een stuk minder lui rijden, je moet met net wat meer gevoel schakelen (is natuurlijk ook gewoon gewenning) en de 6e versnelling mis je gewoon als je 120km/h rijdt. Als ik lui ben wil ik het liefste zo min mogelijk schakelen, en gewoon aan / uit koppeling.

De 2.0JTS vind ik een stuk aangenamer, klinkt goed, heerlijk veel vermogen, en pakt wat mooier op onderin. Maar dat moge ook duidelijk zijn met een wat grotere boring.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

di jul 03, 2007 17:27

Zucht...........Dat we ooit bij een Alfa club discussies zijn gaan voeren over benzine en diesel...............

Diesel is relaxed rijden. Bij relaxed rijden hoort een automaat. Kortom, 147 diesel is gewoon als diesel niet helemaal áf en is derhalve een beetje een saaie saaie auto om te rijden. M'n zusje heeft zo'n 170pk squadra tuning 16v geval. Komt echt goed van z'n plek. Gaat ook hard de bocht om. Houdt ik met geen van mijn huidige Alfa's bij. Ook lekker betrouwbaar en verder een goed karretje. Perfect voor niet hard core Alfa rijders om toch even met iets meer stijl rond te rijden dan een Golf. Hetzelfde gaat denk ik op voor de benzine/G3 versies. Ik persoonlijk vindt diesels stinken een een geluid maken dat me totaal niet aanspreekt.

Kortom, wil je gewoon lekker betrouwbaar je kilometers maken en is op B arriveren belangrijker dan de reis tussen A en B, dan is een JTD de verstandigste keuze. Wil je schone handen bij het tanken en af en toe het idee hebben dat lekker aan het autorijden bent, dan is de G3 vast een leukere beleving. En daar mag je qua onderhoud best meer voor betalen.

Ik heb alleen maar LPG gestookte Alfa's gehad en vindt het nog steeds (met de oude motoren en een simpel LPG systeem) een perfecte combinatie van kosten en rijplezier.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

di jul 03, 2007 17:34

Zucht...........Dat we ooit bij een Alfa club discussies zijn gaan voeren over benzine en diesel...............

Diesel is relaxed rijden. Bij relaxed rijden hoort een automaat. Kortom, 147 diesel is gewoon als diesel niet helemaal áf en is derhalve een beetje een saaie saaie auto om te rijden. M'n zusje heeft zo'n 170pk squadra tuning 16v geval. Komt echt goed van z'n plek. Gaat ook hard de bocht om. Houdt ik met geen van mijn huidige Alfa's bij. Ook lekker betrouwbaar en verder een goed karretje. Perfect voor niet hard core Alfa rijders om toch even met iets meer stijl rond te rijden dan een Golf. Hetzelfde gaat denk ik op voor de benzine/G3 versies. Ik persoonlijk vindt diesels stinken een een geluid maken dat me totaal niet aanspreekt.

Kortom, wil je gewoon lekker betrouwbaar je kilometers maken en is op B arriveren belangrijker dan de reis tussen A en B, dan is een JTD de verstandigste keuze. Wil je schone handen bij het tanken en af en toe het idee hebben dat lekker aan het autorijden bent, dan is de G3 vast een leukere beleving. En daar mag je qua onderhoud best meer voor betalen.

Ik heb alleen maar LPG gestookte Alfa's gehad en vindt het nog steeds (met de oude motoren en een simpel LPG systeem) een perfecte combinatie van kosten en rijplezier.
[-o< =D>
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

wo jul 04, 2007 09:19

Ik vind juist die diesel / benzine discussie wel leuk. Ik vind het persoonlijk vrij kortzichtig om direct te zeggen dat diesel klote is, dat het stinkt, niet klinkt etc (ik verwijt niemand hier).

De nieuwe JTD's hebben dankzij de roetfilters geen last van zwarte pluimen meer achter de kont aan (let maar eens op de binnenkant van de chromen sierpijpen van een 2.4JTDm 159, altijd mooi schoon), stinken ook niet meer en die 5 cilinders klinken voor een diesel toch niet geheel verkeerd. En de kracht die erin zit is geweldig.

Ik denk ook dat het afhankelijk is van wat je wil met de auto. Ik zou gestoord worden van het eentonige gezang van de op 3500 - 4000 toeren draaiende 1600cc blokje in het vooronder op een constante snelheid van 120 / 140km/h. Tuurlijk is het lekker om even flink door te trekken, zeker bij het uitkomen van een snelle bocht. Maar wees eens eerlijk, meeste mensen rijden op de snelweg, en wat doe je dan, in een treintje achter elkaar aanrijden, en stilstaan. En ook dan is een diesel fijner vanwege het koppel.

Voor dagelijks vervoer zou ik denk ik nooit een (nieuwe, of nieuwere) Alfa kopen met benzinemotor. Ik zou dan eerder voor een Volvo 850 2.5 gaan, lekker 130km/h en dan maar 3000 toeren draaien (kan je ook lekker normaal de boel op temperatuur laten komen, zonder je te hoeven in te houden), comfortabel, het leuke van een benzinemotor en niet kapot te krijgen op gas. Wil je knallen, dan heb je daar altijd nog een fantastische boxer voor staan.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

wo jul 04, 2007 10:21


Ik zou dan eerder voor een Volvo 850 2.5 gaan, lekker 130km/h en dan maar 3000 toeren draaien (kan je ook lekker normaal de boel op temperatuur laten komen, zonder je te hoeven in te houden), comfortabel, het leuke van een benzinemotor en niet kapot te krijgen op gas.
neem dan een zes-in-lijn... ik heb een 4 liter automaat benzina en die draait bij 140 km/u slechts 2500 toeren dat is pas rustig... :wink:

ook 5 pitter diesels nagelen......daar ontkom je niet aan... hooguit door alle isolatie dat je het minder hoort maar het blijft nagelen....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 147 1.6 T.spark G3 vs 147 1.9 jtd

wo jul 04, 2007 12:59

Ik denk ook dat het afhankelijk is van wat je wil met de auto. Ik zou gestoord worden van het eentonige gezang van de op 3500 - 4000 toeren draaiende 1600cc blokje in het vooronder op een constante snelheid van 120 / 140km/h. Tuurlijk is het lekker om even flink door te trekken, zeker bij het uitkomen van een snelle bocht. Maar wees eens eerlijk, meeste mensen rijden op de snelweg, en wat doe je dan, in een treintje achter elkaar aanrijden, en stilstaan. En ook dan is een diesel fijner vanwege het koppel.

Voor dagelijks vervoer zou ik denk ik nooit een (nieuwe, of nieuwere) Alfa kopen met benzinemotor. Ik zou dan eerder voor een Volvo 850 2.5 gaan, lekker 130km/h en dan maar 3000 toeren draaien (kan je ook lekker normaal de boel op temperatuur laten komen, zonder je te hoeven in te houden), comfortabel, het leuke van een benzinemotor en niet kapot te krijgen op gas. Wil je knallen, dan heb je daar altijd nog een fantastische boxer voor staan.
Geen twijfel mogelijk dat ik 10 keer liever met een diesel in de file rijdt, dat is in NL nogal eens, dan met een benzina....Ik heb me tijdens de rit in een 147 1.6 naar Le Mans toe geen 1 keer geergerd aan het motorgezang bij constant 140. Vond m wel stil en comfortabel eigenlijk, maar ja dat zal persoonlijk zijn :wink: .

Wil nog wel even kwijt dat warm rijden van de motor voornamelijk te maken heeft met de belasting van de motor. Het toerental is veel minder van invloed. Veel gas bij koude motor in een hoge versnelling bij 1500 tpm en bij 3000 overschakelen is schadelijker dan kwartgas en 5000 tpm in een lage versnelling rijden. Rustig warm rijden van de motor in het efficiente toerengebied is, op stationair na, het beste. Bij benzinemotoren is dat dus 2500-4500 tpm.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”