Ehm, dat is wel heel kort door de bocht. Er is ook nog zoiets als luchtweerstand en die gooit roet in dit eten (iets met de snelheid in het kwadraat

)
Nee hoor is niet kort door de bocht!

Ik praat over het
rendement van de motor en niet over het vermogen wat je nodig hebt om de luchtweerstand te weerstaan. Rendement is dus het meeste vermogen voor de minste hoeveelheid benzine en dat is dus bij het maximale koppel.
Doe de test maar met je 75 TS en 75 v6
-->200 constant met je 75 TS kost je meer benzine dan met je 75v6, auto hetzelfde dus luchtweerstand is ook gelijk. Verschil is alleen dat je de TS motor voor zeg maar 90-95% belast en de V6 maar voor 75-80% belast
En toch heeft Yuri gelijk, waar je denk ik de fout in gaat is dat niet alleen het toerental meespeelt maar ook de gasklep.
Bij deellast heb je een onderdruk in je inlaatkanaal. Deze verdwijnt bij vollast (toerental onafhankelijk).
Waarschijnlijk heb je gelijk dat het hoogste vollast rendement van de motor optreedt bij het hoogste koppel (niet vermogen).
Hier ben ik trouwens niet eens zo zeker van omdat zaken zoals hoogst volumieke rendement (beste vulling) en verbrandingsrendement bepalend zijn voor het motorrendement en koppel.
En het verbruik bij vollast is (vorige rendementen niet meerekenen) lineair afhankelijk van het toerental. Dus hoe lager het toerental hoe lager het verbruik (en het vermogen natuurlijk).
Praktisch is je verbruik het laagst bij een lagere constante snelheid in de hoogste versnelling. Het nieuwe rijden.
Ga maar eens 100 rijden in de vierde versnelling met 4000 toeren (max koppel) en daarna in de vijfde versnelling.
Dan zal het verbruik om twee redenen lager zijn:
-1 lager toerental zuigt per tijdseenheid minder mengsel aan
-2 lager toerental "belast" de motor meer zodat je minder pompverliezen hebt (wat meteen ook weer nr 1 tegenspreekt...)
Drijf je dit te ver door (50 in zijn 5) dan maak je de motor kapot.
Ook betwijfel ik dat een kleine motor meer verbruikt dan en grote motor bij 200 km/h.
Pas als de kleine motor echt aan het eind van zijn kunnen is (top toeretal, vol belast, laag rendement) zou het kunnen. Je ziet ook de koppelkromme helemaal wegvallen bij max. toerental.
Maar dan nog kun je nooit meer verbruiken dan toerental x inhoud motor et cetera.
Een grote motor heeft meer pompverliezen bij deellast dus zal altijd meer verbruiken zeker bij gelijke toerentallen.
Uiteindelijk gaat het weer om het rendement. Om 200 km/h te halen heb je een bepaalde hoeveelheid vermogen nodig.
Als de grotere motor dit vermogen kan leveren bij een hoger rendement, dan is ie zuiniger. Misschien is dit wel zo bij een 3.0 V6 bij 200 km/h.
Wat mij wel opvalt is dat mijn 12 klepper makkelijker zuinig is te rijden dan mijn 24 klepper.
Op en neer naar Spanje ging in de 12 klepper bij 140 constant (en af en toe doorbrullen naar de 160) met 1 liter per 10 kilometer.